;
coinex

پتانسیل زیست بوم استارتاپی عمان برای ایران

زیست بوم استارتاپی عمان فرصتی است برای رشد استارتاپ‌های ایرانی. به نظر می‌رسد عمان با توجه به روابط دوستانه‌ای که با ایران دارد، از این فرصت استقبال کند.

زیست بوم استارتاپی (اکوسیستم استارتاپی)، تفاوت چندانی با یک زیست بوم در یک طبیعت زنده ندارد. به همان میزان که یک جاندار باید در اکوسیستم مناسبی برای رشد و بالندگی قرار بگیرد، استارتاپ‌ها نیز با توجه به به ماهیتشان باید در زیست بوم مناسب رشد خود قرار بگیرند. زیست بوم‌ها به صورت منطقه‌ای تعریف می‌شوند. برای مثال می‌توانیم از اکوسیستم استارتاپی تهران یا ناحیه نوآوری دانشگاه شریف بگوییم و از سویی دیگر از اکوسیستم استارتاپی اروپا صحبت کنیم. اکنون به نظر می‌رسد زیست بوم استارتاپی عمان، شرایط مناسبی برای رشد استارتاپ‌های ایرانی باشد.

دلایل مورد توجه قرارگرفتن زیست بوم استارتاپی عمان

یکی از اولین و ساده‌ترین دلایلی که می‌توان برای مناسب بودن شرایط زیست‌بوم استارتاپی عمان برای ایران نام برد، روابط دوستانه بین این دو کشور است. ایران و عمان از قبل از انقلاب ایران با یکدیگر روابطی دوستانه داشتند و در سال‌های گذشته نیز می‌توان گفت عمان جزو معدود کشورهای منطقه بود که روابط خود را با ایران دوستانه و نزدیک نگاه داشت.

دلایل مورد توجه قرارگرفتن زیست بوم استارتاپی عمان

همچنین باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که عمان در چند سال گذشته زیست‌بوم استارتاپی خود را بسیار جدی گرفته است و به کسب درآمد از این طریق می‌اندیشد. پیش از این اقتصاد عمان به صورت مطلق وابسته به نفت بود.

تلاش‌های عمان برای کسب درآمد غیر نفتی باعث شد که این کشور از لحاظ شاخص «سهولت کسب و کار» که توسط بانک جهانی اعلام می‌شود، ده پله از جایگاه پیشین خود صعود کند و در رتبه 58 قرار بگیرد. در حالی که رتبه ایران بر اساس این شاخص 127 است و نشان از موقعیت بهتر عمان در برابر ایران دارد.

البته دلایل دیگری نیز برای مناسب بودن اکوسیستم استارتاپی عمان برای ایران وجود دارد. در این خصوص با مسعود ایزدی از اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت و گو کردیم ایزدی در پاسخ به این سوال که ایران در زیست‌بوم استارتاپی عمان چه می‌تواند انجام دهد گفت:

زیست بوم عمان نسبت به ایران بسیار کوچک است و ایران در خصوص شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان، وسعت بیشتری نسبت به عمان دارد. از لحاظ فناوری ما می‌توانیم محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را به عمان صادر کنیم و از زیست بوم آنجا استفاده کنیم.

شناسایی بازار هدف عمان

شناسایی بازار هدف برای هر استارتاپ از مهم‌ترین مراحل است. شناسایی بازار هدف این امکان را می‌دهد که شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذاران، تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری نشان دهند. یکی دیگر از عواملی که ایزدی در خصوص زیست‌بوم استارتاپی عمان اشاره کرد، همین موضوع بود.

وی گفت: «ما می‌توانیم با همکاری اتاق بازرگانی ایران-عمان که از اتاق‌های مشترک بازرگانی است، در خصوص همفکری و شناخت بازار عمان بهره ببریم. همچنین ظرفیت اتاق‌های بازرگانی این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم تجار عمانی را شناسایی کنیم.»

صادرات محصولات دانش بنیان

محصول دانش‌بنیان به محصول یا خدماتی گقته می‌شود که دارای فناوری پیشرفته و یا متوسطی باشد. در فرآیند طراحی و تولید این دسته از محصولات و خدمات، تحقیقات پیچیده‌ای انجام می‌شود و همچنین به دلیل پیچیدگی فنی در تولید، این محصولات قابل کپی‌برداری نیستند.

ایزدی در خصوص صادرات محصولات دانش‌بنیان ایران به کشورهای حوزه گفت: «مرکز شتابدهی و صادارت اتاق بازرگانی ایران در خصوص صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان فعال است. ما می‌توانیم شرکت‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان را که محصولاتشان قابلیت صادرات دارد، به کشورهای حوزه خلیج فارس معرفی کنیم.

کلام آخر

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط بررسی شده، عمان اکوسیستم خوبی برای رشد استارتاپ‌های ایرانی باشد. زیست‌بوم استارتاپی عمان اکنون آبستن فرصت‌های زیادی برای رشد و بالندگی فضای استارتاپی ایران دارد.

گفتنی است عمان در برنامه توسعه اقتصادی خود که تا سال 2040 برنامه ریزی شده است، زیست بوم استارتاپی خود را به عنوان یکی از موارد مورد نظر برای توسعه در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره گوشی زیست‌بوم استارتاپی عمان و فرصت‌های آن برای ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر