;
coinex

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves) ؛ بازیگر نقش نئو در سه‌گانه‌ی ماتریکس

در این نوشتار تکراتو به بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves) یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بازیگران سینمای جهان می‌پردازیم، تا پایان همراه ما باشید.

کیانو چارلز ریوز (Keanu Charles Reeves) در دوم سپتامبر سال ۱۹۶۴ میلادی در بیروت پایتخت لبنان به دنیا آمد. کیانو در زبان بومیان هاوایی به معنای نسیم خنک بر فراز کوه است.

مادر او پاتریشیا تایلور طراح لباس و پدرش ساموئل نولین ریوز یک زمین‌شناس بود. پاتریشیا تایلور اصالتی انگلیسی و ساموئل نولین ریوز آمریکایی اهل هاوایی با ریشه‌ای از بومیان هاوایی، انگلیسی، ایرلندی، پرتغالی و چینی داشت. با این‌که پدر و مادر کیانو چارلز ریوز، آمریکایی و انگلیسی هستند، او تابعیت کانادایی دارد و خودش را اهل کانادا می‌داند.

ریوز با نقش‌آفرینی در سریال کمدی هنگین که از شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی پخش می‌شد وارد قاب تلویزیون شد. او با این نقش چون ستاره‌ای درخشید و به بازیگری مشهور و محبوب تبدیل شد. در ادامه به جزئیات بیشتر زندگی وی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

تاتیانا مازلانی (Tatiana Maslany) ؛ بیوگرافی، تصاویر و بهترین فیلم

هانا ودینگهام (Hannah Waddingham) ؛ بیوگرافی، تصاویر، بهترین فیلم ها

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

کیانو ریوز  با بازی در فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما، بسیار محبوب شد؛ از نقش نئو در سه‌گانه‌ی ماتریکس که از بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما است تا جان ویک که درفهرست بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما قرار دارد، کارهای موفق کارنامه هنری ریوز هستند.

کیانو کودکی و نوجوانی خود را در کنار پدربزرگ و مادربزرگش در تورنتو سپری کرد. ریوز بارها از مدرسه اخراج می‌شد به طوری که در مدت ۵ سال، تحصیل در چهار مدرسه‌ را تجربه کرد. او حتی موفق به دریافت مدرک دیپلم خود هم نشد.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

ریوز برخلاف ناکامی‌های تحصیلی، در ورزش عملکردی عالی داشت؛ به گونه‌ای که همیشه در رشته‌های گوناگون ورزشی، سرآمد هم سن و سالانش بود. او به قدری در دروازه‌بانی رشته‌ی هاکی روی یخ موفق بود که به او لقب دیوار را داده بودند. یکی از بزرگترین آرزوهای کیانو ریوز داشت این بود که روزی با لباس تیم ملی کانادا به میدان برود اما یک مصدومیت شدید، سبب شد تا او از رسیدن به رویاهایش باز ماند.

ساموئل پدر کیانو پس از دیدار با پاتریشیا در بیروت، با او ازدواج کرد. اما هنگامی که کیانو کودکی ۳ ساله و خواهرش کیم یک ساله بود، خانه را ترک کرد و هرگز بازنگشت. ساموئل که به مواد مخدر اعتیاد داشت، در سال ۱۹۹۲ به علت فروش هروئین در فرودگاه هاوایی دستگیر شد و به مدت سه سال در زندان بود. کیانو تا شش سالگی چیزی درباره‌ی ماجرای پدرش نمی‌دانست و آخرین باری که او را ملاقات کرده در سیزده سالگی بود.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

کیانو ریوز با مادرش ابتدا به سیدنی و پس از آن به نیویورک رفت. پاتریشیا با طراحی لباس زندگی را سپری می‌کرد. او پس از ساموئل سه بار دیگر هم ازدواج کرد، اما هر سه بار به شکست و جدایی ختم شد.

همسر دوم پاتریشیا و ناپدری کیانو، پل آرون، کارگردان سینما و تئاتر بود که کیانو و مادرش همراه او به تورنتو رفتند. مادر کیانو پس از جدایی از آرون با رابرت میلر از فعالان موسیقی راک ازدواج کرد. وقتی ازدواج سوم پاتریشیا به طلاق انجامید، او برای بار چهارم با آرایشگری به نام جک باند ازدواج کرد.

مادرش، زمانی که کیانو نوجوان بود، او را تشویق به تماشای برنامه تلویزیونی کمدی دو روننی (The Two Ronnies) و سایر برنامه‌های تلویزیونی می‌کرد. کیانو در مصاحبه‌ای گفته است دلیل اینکه می‌تواند به راحتی انگلیسی صحبت کند، تشویق‌های مادرش بوده است.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)
عکس کیانو ریوز و مادرش

ریوز در نه سالگی با حضور در تئاتری به نام دمن یانکیز (Damn Yankees) وارد دنیای بازیگری شد. وی زمانی که 15 سال داشت در تئاتر لوه پوسلوس (Leah Posluns) نقش میرکیوتو (Mercutio) در نمایش رومئو و ژولیت را روی صحنه اجرا کرد.

کیانو پس از بازی در سریال تلویزیونی هنگین در یک فیلم کوتاه درام هیئت ملی فیلم کانادا و در تئاترهای «برد فراسر» (Brad Fraser’s) و «ولف بوی» (Wolfboy) در شهر تورنتو نقش‌آفرینی کرد. او در سال ۱۹۸۴ به عنوان بهترین بازیگر نوجوان کانادایی از سوی مردم انتخاب شد.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

شرکت کوکا کولا پس شهرت کیانو برای بازی در سریال کمدی هنگین از وی را برای تبلیغ محصولات کوکا کولا دعوت کرد و ریوز نیز این درخواست را پذیرفت.

پس از موفقیت‌ چشمگیر کیانو در تئاتر و تلویزیون، از او دعوت شد که نقش تد را در فیلم سینمایی ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد ایفا کند، کیانو این پیشنهاد را پذیرفت.

این فیلم از سوی مردم با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و فروش بی‌نظیری در سراسر جهان داشت. بازی درخشان کیانو ریوز در فیلم ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد، او زا در نوجوانی به یک ستاره بین‌المللی تبدیل کرد. وی در فصل جدید بیل و تید ۲ (سفر وحشیانه بیل و تد) نیز به نقش آفرینی پرداخت.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های بیوگرافی

بهترین فیلم های دی سی

کیانو ریوز و بیماری اختلال خواندن (dyslexia)

کیانو ریوز پس ورود به مدرسه با مشکلاتی روبرو شد که تا آن زمان از وجود آن‌ها بی‌اطلاع بود. او به بیماری (dyslexia) یا اختلال خواندن مبتلا بود. این بیماری باعث می‌شد مدرسه رفتن برایش سخت‌ باشد. افراد مبتلا به اختلال خواندن که نوعی اختلال یادگیری محسوب می‌شود، به سختی می‌توانند حروف و واژه‌ها را تشخیص بدهند. وی درباره‌ی این اختلال گفته است: «چون در روخوانی کردن مشکل داشتم، دانش‌آموز خوبی نبودم.»

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

با اینکه کیانو ریوز در روخوانی مشکل داشت، اما علاقه‌ی زیادی به داستان‌ها داشت و عاشق شکسپیر و دیگر نویسندگانی بود که برای داستان‌های خوبشان در دنیا مشهور هستند. کیانو درباره‌ی این علاقه‌مندی می‌گوید:

وقتی به مدرسه هنرهای نمایشی می‌رفتم، به محض اینکه مدرسه تمام می‌شد، می‌رفتم به کتابخانه و آثار چخوف را می‌خواندم.

ریوز در تورتتو به چند دبیرستان مختلف رفت، به گفته‌ی خودش او ابتدا وارد یک مدرسه آکادمیک سختگیرانه شده بود و سپس در مدرسه هنرهای Etobicoke شروع به درس خواندن کرد. کیانو در مصاحبه‌ای گفته بود؛ او برای مدتی در این مدرسه هنرهای نمایشی دوران خوبی را سپری کرد اما بعدا به دلیل اینکه «کمی زیادی بی انظباط» بود، اخراج شد.

کیانو ریوز و رشته ورزشی هاکی

براساس مصاحبه‌‌ی که ریوز با رسانه‌ها داشت؛ او زمانی که در دبیرستان خصوصی کاتولیک بوده به عنوان دروازه‎‌بان تیم هاکی این مدرسه در این رشته‌ی ورزشی فعالیت داشته و یک بار، باارزش‌ترین بازیکن تیم هم انتخاب شد.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)
بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

ریوز ابتدا تصمیم داشت به طور حرفه‌ای و به‌عنوان یک شغل ورزش هاکی را دنبال کند. اما پس از یک مصدومیت و سفر به نیویورک، تصمیم گرفت به دنبال بازیگری برود. کیانو در دوران دبیرستان، شب‌ها به کلاس‌های بازیگری می‌رفت. او از تجربه‌ی خود در رشته‌ی ورزشی هاکی،در فیلم (Youngblood) که در سال 1986 ساخته شد، استفاده کرد.

او در این فیلم نقش نوجوانی را داشت که آرزوی پیش از مصدومیت خود کیانو را داشت. فیلم سینمایی «یانگ بلاد» درباره‌ی نوجوانی بود که آرزوی حضور در لیگ ‌هاکی کانادا را داشت.

فعالیت کیانو ریوز در موسیقی و نویسندگی

کیانو ریوز پس تجربه‌ی موفق بازیگری در تئاتر و تلویزیون و سینما وارد کار با یک گروه موسیقی شد. بازیگر نقش جان ویک و نئو، در دهه نود یکی از اعضای موثر گروه خوانندگی راک Dogstar به شمار می‌آمد.

براساس اخبار رسانه‌ها و بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves) او پس از آشنایی با درامر این گروه در یک سوپرمارکت، تصمیم به این همکاری گرفت. این همکاری چندین سال ادامه پیدا کرد. ریوز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از اینکه باعث شده یک گروه راک شبیه پروژه شخصی یک بازیگر معروف شود، احساس بد و عذاب وجدان دارد. کیانو در سال 2006 به همزمانی برنامه‌هایش در بازیگری با گروه موسیقی، به همکاریش با گروه Dogstar پایان داد.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)
بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

کیانو ریوز به عنوان یک بازیگر شناخته می‌شود، اما او در تهیه‌کنندگی و نویسندگی هم فعالیت دارد. ریوز در سال 2012 مستند Side By Side را تهیه و تولید کرد. تاریخچه و تفاوت‌های بین تکنیک‌های فیلم دیجیتال و فتوشیمیایی، موضوع این مستند بود. Side By Side شامل مصاحبه‌هایی با افرادی مانند جیمز کامرون، مارتین اسکورسیزی، دیوید فینچر و دیوید لینچ بود که هنگام انتشار، با استقبال خوب بینندگان روبه‌رو شد.

در بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves) ریوز آمده است او در سال 2012، کتاب تصویری Ode to Happiness را نوشت که براساس گفته هافینگتن پست، «یک بازگویی شاعرانه هزل‌آمیز عجیب از ترحم به خود است.»

خانه‌ کیانو ریوز

بسیاری از طرفداران ریوز کنجکاو هستند و می‌خواهند بدانند او، کجا زندگی می‌کند. بر طبق اخبار رسانه‎‌ها کیانو ریوز در لس‌آنجلس و در محله‌ی هالیوود هیلز این شهر زندگی می‌کند.

خانه‌ کیانو ریوز 520 متر زیربنا دارد، که براساس آخرین نوسان‌های قیمت مسکن و برآوردها تقریبا 8 میلیون دلار ارزش مادی این بناست. البته ناگفته نماند که ارزش یک خانه‌ی معمولی در منطقه‌ای که خانه‌ی ریوز در آن واقع شده، حدود  1.725 میلیون دلار است!

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

خانه‌ کیانو ریوز در سال 1988 ساخته شده و دارای 2 اتاق خواب و 3 حمام است. با توجه به این که کیانو ریوز بسیار روی حریم شخصی‌اش حساس است، هیچ عکسی در اینترنت از فضای داخلی خانه‌ی او موجود نیست، به همین دلیل عکسی که ما در این بخش به شما ارائه دادیم از فضای بیرونی خانه‌ی ریوز است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم ‌های جانی دپ

بهترین فیلم های برد پیت

تلخ و شیرین زندگی کیانو ریوز

یکی از اتفاق‌های مهم و تلخی که در زندگی ریوز رخ داد، مبتلا شدن خواهرش کیم به سرطان بود. خواهر کیانو هم مانند او بازیگر بود اما متأسفانه قبل از اکران نخستین فیلمش، در سال 1991 پس آزمایش‌های مختلف متوجه شد که مبتلا به سرطان خون است.

خواهر ریوز پس از سال‌ها مبارزه با سرطان خون، دقیقا پس از اکران اولین فیلم ماتریکس، از بیماری بهبود یافت. کیم ریوز می‌گوید: «برادرم شاهزاده‌ی من است.» در تمام مدت ده سالی که کیم با سرطان مبارزه می‌کرد،در زمانی کم‌کم کیانو ریوز به اوج زندگی حرفه‌ای خود رسیده بود، تمام مدت در کنار خواهرش بود و از او مراقبت می‌کرد.

در ادامه بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves) به روزهای شاد زندگیش می‌رسیم، در سال 1988 کیانو در یک مهمانی برای گروه Dogstar، جنیفر سایم (Jennifer Syme) را ملاقات کرد و آن‌ها پس از این دیدار بیشتر باهم آشنا شدند. پس از مدتی ریوز در مصاحبه‌ای گفت که می‌خواهد با او زندگی مشترک و خانواده تشکیل دهد.

در سال 1999، جنیفر سایم باردار شد. سایم و ریوز نام ایوا آرچر سایم-ریوز (Ava Archer Syme-Reeves) برای دخترشان انتخاب کرده بودند. اما دختر آن‌ها در ماه دسامبر وقتی هشت ماه داشت، مرده به دنیا آمد. این اتقاق برای آن‌ها که با شور و شوق منتظر تولد دخترشان بودند، بسیار غم‌انگیز بود.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

سایم پس از این رخداد تلخ دچار افسردگی شد و شاید غم سنگین از دست دادن فرزندشان باعث جدایی آن‌ها شد؛ با این حال تا زمان مرگ نا به هنگام سایم در سال 2001، رابطه‌ای دوستانه بین او و کیانو ریوز برقرار بود.

جنیفر سایم در لس‌آنجلس هنگام برگشت از مهمانی مارلین مانسون، به علت استفاده بیش از اندازه از داروهای ضد افسردگی و یا مشروبات الکی در حال رانندگی تصادف کرد و جانش را از دست داد. در آن زمان کیانو ریوز که قرار بود دنباله‌های ماتریکس را بازی کند، از سازندگان فیلم کمی وقت خواست تا با اندوه خود کنار بیاید.

پس از گذشت چندین سال از آن اتفاق‌های تلخ کیانو در سال 2009 در یک مهمانی با الکساندرا گرانت (Alexndra Grant)، هنرمند 48 ساله آمریکایی، آشنا شد.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)
بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

ریوز و گرانت دو کتاب با همکاری هم منتشر کردند. بعد از 10 سال از آشنایی آن‌ها در نوامبر سال 2019 رسانه‌ها خبر دوستی این دو دادند.

فعالیت‌های خیرخوانه کیانوریوز

کیانو ریوز در زمانی که خواهرش با سرطان مبارزه می‌کرد، یک بنیاد خصوصی سرطان تاسیس کرد که از لحاظ مالی به بیمارستان کودکان و نیز تحقیقاتی که در زمینه‌ی سرطان انجام شود، کمک می‌کند. ریوز در ژوئن 2020، در Camp Rainbow Gold واقع در آیداهو، که یک خیریه کودکان سرطانی است، به صورت داوطلبانه کار انجام داد. کیانو ریوز در مصاحبه‌ای گفت: «من اصلا به پول فکر نمی‌کنم. تا چند قرن آینده هم می‌توانم از پولی که تاحالا به‌دست آورده‌ام استفاده کنم.»

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)
بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)

بر طبق اخباری که از بخشندگی کیانو در وجود دارد، ریوز مبلغ بسیار بالایی از دستمزدش از فیلم ماتریکس (بین 35 تا 125 میلیون دلار) را به گروه جلوه‌های ویژه و گریم بخشیده است. البته گفته می‌شود که اصل ماجرا از این قرار بوده که کیانو ریوز حق قرادادی‌اش از سود دنباله‌های فیلم ماتریکس را کمتر کرده تا بخشی از آن به بودجه‌ی جلوه‌های ویژه این فیلم پرطرفدار اضافه شود.

ستاره‌ی کیانو ریوز در پیاده‌روی هالیوود

پیاده‌رو مشاهیر هالیوود Hollywood Walk of Fame مسیری است که بین بلوار هالیوود و خیابان وین در هالیوود، کالیفرنیا واقع شده است. در کف این پیاده‌رو موزائیک‌هایی با شکل ستاره قرار دارد که در هر کدام از این ستاره‌ها نام یکی از مشاهیر هالیوود نگاشته شده است. در ابتدای سال ۲۰۰۵ میلادی کیانو ریوز صاحب یک ستاره در پیاده روی مشاهیر هالیوود شد. شما در ادامه عکس کیانو ریوز را در کنار ستاره‌اش مشاهده می‌کنید.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)
عکس کیانو ریوز

شاید برای شما جالب باشد بدانید در این پیاده‌رو هالیوود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ ستاره برای بازیگران، کارگردانان، موسیقی‌دانان، تهیه ‌کنندگان، گروه ‌های تئاتری و شخصیت‌ های تخیلی قرار گرفته است.

در بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves) می‌خوانیم، آنچه پیش از ستاره‌ی کیانو برای دوستداران او باارزش است سادگی و اخلاق مداری، سبک زندگی و شخصیتش بوده که برای داشتن این ویژگی‌ها طرفدارانش در فضای مجازی از او با عنوان هدیه‌ خداوند یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های آخرالزمانی تاریخ سینما

بهترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما

بهترین فیلم های کیانو ریوز

در بخش پایانی بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves) می‌رسیم به معرفی بهترین فیلم های کیانو ریوز ؛ وی در سال ۱۹۹۰ در فیلم نقطه شکست را بازی کرد و برنده جایزه پسندیده‌ترین بازیگر مرد از سوی جوایز بین‌المللی جایزه سینمایی و تلویزیونی ام‌تی‌وی شد. پس از آن در فیلم سرعت نیز با اجرای عالی نقشش موفقیت‌ بیشتری را به دست آورد.

در سال ۱۹۹۷برای نقش‌آفرینی در فیلم موفق وکیل مدافع شیطان هم‌بازی آل پاچینو شد. وی در سال 2000 میلادی در نقش نئو در سه گانه‌ی ماتریکس به ایفای نقش پرداخت. این شخصیت در بین مردم بسیار محبوب و فیلم ماتریکس پرفروش و ماندگار شد.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)
بهترین فیلم های کیانو ریوز

کیانو ریوز در سال 2005 نقش جان کنستانتین در فیلم سینمایی کنستانتین را ایفا کرد و در این فیلم نیز خوش درخشید. ریوز با اجراهای عالی به کارش ادامه می‌داد تا اینکه در سال 2006 در فیلم خانه ای روی برکه همبازی ساندرا بولاک شد.

در یکی دیگر از بهترین فیلم های کیانو ریوز جرم هنری نام داشت، که در ژانر اکشن کمدی ساخته شده بود و از بهترین فیلم های کمدی جهان است. او در این فیلم در نقش هنری ظاهر شد و توانایی بازیگری‌اش را به رخ کشید. این فیلم را می‌توان یکی از بهترین فیلم های اکشن جهان نیز دانست.

پس از آن کیانو ریوز بازیگر محبوب و توانمند هالیوودی در سال 2014 در نقش جان ویک در فیلم موفقی یه همین نام به نقش‌آفرینی پرداخت.

ریوز در فیلم‌های تق تق، بی‌پناه، شیطان نئونی، گروه بد، حقیقت مطلق، جان ویک: بخش ۲، سیبری، کپی‌ها، جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم، همیشه شاید من باش، داستان اسباب‌بازی ۴، باب اسفنجی: اسفنج در حال فرار، بیل و تد با موسیقی مواجه می‌شوند، سایبرپانک 2077 و ماتریکس 4 و نیز در چند انیمیشن حضوری درخشان داشته و در فیلم یک دنیا آرامش هم به عنوان صداپیشه هنرنمایی کرده است.

بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves)
عکس کیانو ریوز

آنچه خواندید بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves) بازیگر، تهیه‌کننده و موسیقی‌دان کانادایی بود. او با نقش‌آفرینی‌های درخشانش جزو چهره‌های ماندگار تاریخ سینمای جهان شده است.

سوالات متداول

کیانو ریوز اهل کجاست؟

ریوز دوم سپتامبر سال ۱۹۶۴ میلادی در بیروت پایتخت لبنان به دنیا آمد. پدر و مادر کیانو ریوز، اصالتی آمریکایی و انگلیسی داشتند، اما او تابعیت کانادایی دارد و خودش را اهل کانادا می‌داند.

بهترین فیلم های کیانو ریوز کدامند؟

فیلم‌های نقطه شکست، کنستانتین، جرم هنری، سه گانه‌ی ماتریکس، تق تق، بی‌پناه، شیطان نئونی، گروه بد، حقیقت مطلق، جان ویک: بخش ۲، سیبری، کپی‌ها، جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم، همیشه شاید من باش، داستان اسباب‌بازی ۴، باب اسفنجی: اسفنج در حال فرار، بیل و تد با موسیقی مواجه می‌شوند، سایبرپانک 2077 و ماتریکس 4 برخی از بهترین فیلم های کیانو ریوز هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بیوگرافی کیانو ریوز (Keanu Reeves) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر