;
coinex

سرقت صندوق امانات بانک ملی ؛ ماجرا چیست؟

سرقت صندوق امانات بانک ملی در تعطیلات گذشته، نگرانی‌هایی را برای شهروندان به وجود آورده است. چه کسی مسئولیت اموال به سرقت رفته را بر عهده دارد؟

چند روزی است که خبر سرقت صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه، خبرساز شده است. گفته می‌شود که 250 صندوق به سرقت رفته است؛ اما این آمار دقیق نیست. در روزهای گذشته، آماری مبنی بر سرقت 1000 صندوق امانات منتشر شد که روابط عمومی بانک ملی، آن را تکذیب کرده و عنوان کرد که تعداد صندوق‌های دزدیده شده، 168 صندوق بوده است.

ماجرای سرقت صندوق امانات بانک ملی چیست؟

برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که سارقان، دستگاه ضبط تصاویر را نیز به سرقت برده‌اند. در جریان این سرقت، سیستم امنیت بانک که به‌صورت خودکار، پلیس و رئیس بانک را مطلع می‌سازد، پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است. گفته می‌شود که عملکرد این سیستم نواقصی داشته و به همین دلیل، تنها رئیس بانک را با ارسال یک پیام مطلع کرده؛ اما او پلیس را باخبر نکرده و نسبت به پیام سیستم امنیتی، بی توجه بوده است. اما چرا؟

سرقت صندوق امانات بانک ملی ؛ ماجرا چیست؟

نقص در سیستم امنیتی بانک باعث شده بود که قبلا پیامی مشابه را برای رئیس بانک ارسال کند. در آن زمان، رئیس بانک به پلیس اطلاع داده بود، اما مشخص شد که سیستم به اشتباه پیام را ارسال کرده است. همین نقص باعث شد که رئیس بانک این‌بار نسبت به هشدار سیستم امنیتی، بی‌توجه باشد.

بانک ملی اعلام کرده که در جهت حفظ حقوق مشتریان، ضمن مذاکره با دارندگان صندوق، اقدامات لازم در جهت رسیدگی به قضایی دقیق را آغاز کرده است.

بانک ملی چطور می‌تواند دارایی به سرقت رفته را بازگرداند؟

چالش اصلی اینجاست که بانک‌ها در همه جای دنیا، نمی‌دانند که افراد داخل صندوق امانات خود چه چیزهایی را نگه‌داری می‌کنند. دارایی‌هایی ارزشمند مردم می‌تواند طلا، ارز یا حتی سند و مدارک باشد. در حال حاضر مشخص نیست که مالباخته‌ها، چطور می‌توانند ثابت کنند که چه چیزی در صندوق‌ها بوده تا بتوانند خسارت آن را دریافت کنند.

متاسفانه نه بانک‌ها و نه شرکت‌های بیمه در قبال مال‌های به سرقته رفته،‌ هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کنند؛ چراکه نمی‌دانند داخل صندوق‌ها چه بوده است.

روز گذشته، تعدادی از مالباخته‌ها مقابل شعبه تجمع مرده و خواستار پاسخگویی شدند. آنها می‌پرسند مگر پلیس نگفته بود که طلا و جواهرات را به صندوق امانات بانک بسپاریم؟

خطر بسیار بزرگ‌تر این است که با وجود چنین نواقصی، ممکن است مردم به بانک‌ها مراجعه کرده و دارایی‌ خود را پس بگیرند. در نتیجه، مجبور هستند که اموال ارزشمند خود را در خانه نگهداری کنند. این مسئله هم می‌تواند جرم و جنایت‌های جدیدی را به همراه داشته باشد.

در جریان این ماجرا، توییت عباس عبدی، فعال سیاسی هم بحث برانگیز بوده و سوال‌هایی را در ذهن ایجاد می‌کند. او در توییت خود گفته است: «دزدی از بانک ملی دانشگاه، کار دزدهای معمولی نیست. برایش احتمالات غیر منتظره‌ای باید در نظر گرفت. بیش از آن که دزدی با هدف کسب پول و طلا باشد امنیت را نشانه رفته است. مثل یک ترور به آن نگاه کنید و نه یک سرقت. اگر سرقت معمولی باشد فوری دستگیر خواهند شد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سرقت صندوق امانات بانک ملی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر