;
coinex

آنچه در دومین نشست خبری عرضه اولیه تپسی گذشت

دومین نشست خبری عرضه اولیه تپسی با حضور مدیران تپسی و خبرنگاران برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از شرکت‌های سهام‌دار تپسی نیز حضور داشتند.

به طور خلاصه در اولین جلسه نشست خبری عرضه اولیه تپسی در فرابورس از امیدنامه، فعالیت شرکت و گزارش ارزش‌گذاری توسط مسئولان تپسی صحبت شد. همچنین در این نشست در خصوص ارزش هر سهم تپسی در فرابورس و نحوه عرضه سهام توضیحاتی ارائه داده شد. اما دومین نشست خبری عرضه اولیه تپسی بیشتر پرسش محور بود و با حضور نمایندگان شرکت‌های سهام‌دار تپسی برگزار گردید.

حضور سهام داران تپسی در دومین نشست خبری عرضه اولیه تپسی

میلاد منشی‌پور مدیر عامل تپسی، در ابتدای این نشست ضمن گفت و گو در خصوص ماهیت پلتفرم‌ها، از تپسی به عنوان اولین استارتاپی که در در بازار سرمایه عرضه می‌شود یاد کرد و ادامه داد:

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ابتدا پنج درصد از سهام عرضه می‌شود؛ سهام‌داران تعهد داده‌اند که تمام درآمد را به شرکت بازگردانند.

حضور سهام داران تپسی در دومین نشست خبری عرضه اولیه تپسی

منشی‌پور همچنین در خصوص درآمد تپسی توضیح داد؛ به گفته وی تپسی در سال گذشته 266 میلیارد تومان از درآمد عملیاتی داشته است و پیش‌بینی می‌شود درآمد عملیاتی سال آینده از طریق کمسیون به 680 میلیارد تومان افزایش پیدا کند. وی همچینین به درآمد ناشی از تورم نیز اشاره کرد و گفت 70 درصد از درآمد ناشی از رشد عملیات و 30 درصد آن نیز از رشد قیمت‌ها است.

در دومین نشست خبری عرضه اولیه تپسی در فرابورس شاهد حضور سهامداران تپسی از جمله صادقی‌نیا، نماینده گروه سهامداران خورشید سان و آرین کارن و همچنین  اقبال‌خواه، نماینده موسسه دانش‌بنیان برکت بودیم. هر کدام از این سهامداران به ترتیب دارای 10 و 17 درصد از سهام کل تپسی هستند.

صادقی نیا نماینده گروه سهامدارن خورشید سان در این نشست گفت: «تپسی  در این مسیر به‌واسطه اولین بودنش چالش‌های زیادی را گذرانده‌. راضی کردن دولت و نهادها برای پذیرفتن شرکتی که عمده دارایی‌هایش نامشهود است، بسیار دشوار خواهد بود. در دنیا این شرکت‌ها به‌راحتی ارزش‌گذاری می‌شوند اما در ایران این‌طور نیست. امیدوارم عرضه اولیه تپسی راه‌ را برای سایر شرکت‌ها باز کند و بن‌بست‌های نوآوری رفع شود.»

اقبال‌خواه، نماینده موسسه دانش‌بنیان برکت درباره سرمایه گذاری در تپسی اعلام کرد: تپسی مجموعه‌ای منحصربه‌فرد است و تاکنون با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کرده، بی‌شک اولین استارتاپ در بازار سرمایه بودن دردسرهایی دارد. تپسی در این دو سال به‌خوبی با حاکمیت تعامل کرده. تپسی همچنین با کمک نیروهای انسانی ایرانی از ایجاد انحصار در کشور جلوگیری کرده است.

حضور سهام داران تپسی در دومین نشست خبری عرضه اولیه تپسی

معافیت تپسی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

یکی از موارد قابل توجه صحبت شده در خصوص ارزش‌گذاری تپسی، موضوع مالیات بر ارزش افزوده است. منشی‌پور اعلام کرد که تپسی از فروردین 1401 از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف بوده است. وی ادامه داد که این موضوع در گزارش کاردان در نظر گرفته نشده بود.

به عقیده منشی‌پور معافیت تپسی از پرداخت ارزش افزوده بر ارزش‌گذاری تپسی تاثیر مثبت و به سزایی دارد. وی گفت:

شرکت تامین سرمایه کاردان در گزارش ارزش‌گذاری تپسی، با نگاهی محافظه‌کارانه فرض کرده بود که تپسی بایستی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند. اما با این تغییر، 700 تا 800 میلیارد تومان میزان ارزش تپسی افزایش خواهد یافت و به بیش از 2 هزار و 400 میلیارد تومان می‌رسد.

منشی‌پور با اشاره به درآمد 58 میلیارد تومانی این شرکت از کمیسیون سفرها در تابستان 1400 اعلام کرد با بهبود شرایط کرونا و افزایش سفرها، این رقم نیز رشد داشته و در زمستان 1400 به 91 میلیارد تومان رسیده است:

پیش‌بینی می‌کنیم این رشد ادامه داشته و بهار 1401، درآمد 98 میلیارد تومانی محقق شود.

درآمد عرضه اولیه سهام تپسی کجا خرج می‌شود؟

یکی از قوانین ورود استارتاپ‌ها به بورس و سازمان سرمایه، مصرف درآمد حاصل از عرضه اولیه سهام در خصوص توسعه استارتاپ است. در این نشست نیز سوالی پرتکرار مبنی بر محل صرف درآمد حاصله از عرضه اولیه تپسی پرسیده شد.

منشی پور در این خصوص توضیح داد که این سرمایه صرف توسعه جغرافیایی خواهد شد. وی گفت:

این سرمایه وارد بخش تاکسی آنلاین و سرویس‌های مرتبط با آن می‌شود. ما نه در بودجه، نه ارزش‌گذاری، افزایش سرمایه و… سرویس‌های جدیدی که قرار است لانچ کنیم را در نظر نگرفته‌ایم و برای آن‌ها سرمایه‌های جداگانه‌ای دیده شده است.

معافیت تپسی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

هم‌بنیان گذار تپسی، هومن دمیرچی، ضمن توضیح در خصوص لزوم صرف هزینه برای شبکه‌سازی در شهرهای جدید گفت: «زمانی که یک تاکسی آنلاین در شهر جدیدی فعال می‌شود بایستی شبکه سازی کند. چون روز اول نه مسافری وجود دارد نه راننده‌ای. از همین رو بایستی با ارائه سوبسید و تضمین بخشی از درآمد رانندگان، آن‌ها را جذب تپسی کنیم. همچنین جهت جذب مسافر نیز باید کدهای تخفیفی به آن‌ها ارائه شود که پس از مدتی با رسیدن به مقیاسی قابل قبول، این سوبسیدها حذف خواهد شد.»

وی در ادامه توضیح داد بخش دیگر درآمد حاصل از عرضه اولیه در راستای فعال‌سازی مجدد یا افزایش سفر کاربران راننده و مسافر تپسی صرف خواهد شد.

درآمد جذب شده از عرضه 5 درصدی سهام تپسی با توجه به تعهد سهام‌داران، سریعا آزاد شده تا صرف توسعه جغرافیایی تپسی و افزایش تعداد سفرها شود.

بیشتر بخوانید

نظر شما درمورد دومین نشست خبری عرضه اولیه تپسی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر