;
coinex

مریخ نورد استقامت تصویری عجیب از سنگ‌های مریخی ثبت کرد؛ ماجرای تکه فویل براق چیست؟

مریخ نورد استقامت تصویری از سنگ‌های مریخی را ثبت کرده که یک تکه فویل براق روی آنها دیده می‌شود. دانشمندان در تلاشند تا پاسخی برای این تکه فویل پیدا کنند.

انتشار تصویر ثبت شده توسط مریخ‌نورد استقامت در رسانه‌ها خبر ساز شد. تصویر نشان دهنده‌ی تکه‌ای فویل روی سنگی در مریخ است. این قطعه فویل درخشان که به یکی از سنگ‌های مریخ چسبیده است، روزنه‌های کوچکی‌ دارد که به‌خوبی قابل مشاهده هستند. طبق بررسی‌های انجام شده، این فویل براق، قطعه‌‌ای از پتوی حرارتی است که به دور مریخ نورد پیچیده شده بود. اما چطور به این سنگ‌ها رسیده؟

جزییات تصویر تکه‌ای فویل روی سنگ

دانشمندان پس از مشاهده تصویر فویل، به مقایسه آن با نمونه اصلی پتوی حرارتی پرداختند. آنها با بررسی‌ تصویر فویل متوجه شدند که قطعه‌ای از پتوی حرارتی است که دور تا دور مریخ نورد را پوشانده بود. تیم مهندسی این پروژه در توئیتی اعلام کردند: این فویل تکه‌ای از پتوی حرارتی است که به دور موشک محموله پیچیده شده بود و در حین فرود از آن کنده شد.

اندر گود، سخنگوی ناسا در مصاحبه با رسانه JPL توضیح داد:

به طور یقین این تکه فویل مشاهده شده متعلق به یک پتوی حرارتی است. اما نمی‌دانیم این تکه فویل از کدام قسمت فضاپیما جدا شده است. به نظر می‌رسد در مرحله فرود، این تکه فویل از بدنه جدا شده باشد. حدودا دو کیلومتر فاصله بین محل فرود فضاپیما و محل پیدا شدن فویل وجود دارد. این مسافت چطور طی شده‌ است؟ هنوز نمی‌دانیم.

مریخ‌نورد استقامت که در فوریه 2021، در اطراف دهانه Jezero بر سطح مریخ فرود آمد، با پتوی حرارتی پوشانده شده‌ بود. مهندسان برای محافظت از تجهیزات این مریخ‌نورد از این پتو استفاده کرده بودند، زیرا این  پتو در طول فرآیند ورود به جو مریخ و فرود بر سطح  سیاره، به تنظیم دما در فضانورد کمک می‌کرد. این پروسه 7 دقیقه به طول انجامید که به دلیل چالش‌های که داشت، به «7 دقیقه وحشت» معروف شد.

این فضا نورد در حال حاضر، وظیفه‌ی بررسی منطقه رودخانه باستانی در داخل دهانه Jezero را بر عهده دارد. تیم مهندسان ناسا امیدوارند به شواهدی از حیات میکروبی باستانی در مریخ دست پیدا کنند. با کشف یک لایه فویل براق در jezero، سوالات بی‌پاسخ دانشمندان از این منطقه بیشتر شده است. به نظر می‌رسد معمای چگونگی پیمایش مسافت 2 کیلومتری این فویل، تا روزی که مریخ‌شناسان خودشان پا به این سیاره بگذارند، بی‌جواب بماند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره عکس ثبت شده از تکه‌ای فویل روی سنگ در مریخ چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر