;
coinex

زارع پور: ضرورت اجرای دولت الکترونیک توسعه زیرساخت‌ها است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان گفتگویی تلویزیونی و در ارتباط با ضرورت اجرای دولت الکترونیک ، از ضرورت توسعه اینترنت ثابت و زیرساخت‌های فنی گفت.

به گفته عیسی ‌زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، پس از تلاش دو دهه‌ای تنها 40 درصد از خدمات دولت الکترونیکی شده است. اجرای دولت الکترونیک یکی از پروژه‌هایی به شمار می‌رود که طی 20 سال اخیر در قالب طرح پیگیری شده که نتیجه مطلوبی نداشت. این مطلب در برنامه زنده تلوزیونی صف اول نیز توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تائید شده است.

عیسی زارع‌پور در این برنامه تلوزیونی اعلام کرد که تنها 40 درصد از خدمات دولت الکترونیکی شده، در حالی که همین چهل درصد نیز کیفیت مطلوب را ندارد و مردم را بی‌نیاز از مراجعه حضوری نمی‌‌کند.

بیشتر بخوانید: رئیس جمهور دستور خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا را صادر کرد

اجرای دولت الکترونیک و موانع آن

زارع پور: ضرورت اجرای دولت الکترونیک توسعه زیرساخت‌ها است

دولت الکترونیک در واقع به معنی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور توزیع خدمات دولتی به مردم است. این خدمات قرار بود به صورت 24 ساعته به مردم ارائه شود. با گذشت دو دهه  از اجرای این طرح، پیشرفت آن به شکلی نبوده که مورد رضایت مردم و حتی خود دولت قرار گرفته باشد.

سعی عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت وقت همواره بر این بوده که گزارش عملکرد وزارتخانه را از طریق رسانه به اطلاع عموم برساند. او در برنامه زنده تلوزیونی صف اول که در شب 28 خرداد پخش شد حضور پیدا کرد و برای چندمین بار به ضرورت اجرای دولت الکترونیک و مزایای اجرایی شدن آن توسط سازمان و دستگاه‌ها پرداخت.

عیسی زارع‌پور درباره ارزیابی جایگاه کشورها به لحاظ الکترونیکی شدن دولت‌ها صحبت کرد. ایشان با تاکید بر اینکه هدف اصلی دولت سیزدهم تمام الکترونیکی شدن و هوشمند شدن خدمات عمومی و دولتی است؛ به رتبه 89 ایران از بین 193 کشور جهان در سال 2020 اشاره کرد در صورتی که رتبه مشارکت مردم از طریق ابزارهای دیجیتال 118 از بین 193 دیگر کشورهای جهان بود.

او با اعلام این موضوع که طی برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌هایی که دولت به مجلس ارائه کرده و وعده هایی که به مردم داده ، سعی بر این دارد تا سه سال آینده این رتبه را تا 30 پله ارتقا درجه بدهد.

به گفته زارع‌پور توسعه دولت الکترونیک باعث می‌شود که فساد اداری از بین برود و از امضاهای طلایی دولتی جلوگیری کند و ارائه خدمات عمومی را سرعت بخشد. زارع پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اجرای دولت الکترونیک، از موانع این پروژه گفت.

بیشتر بخوانید: میزان سود سهام شگویا مشخص شد

موانع راه اندازی دولت الکترونیک

زارع پور: ضرورت اجرای دولت الکترونیک توسعه زیرساخت‌ها است

یکی از مسائلی که در این برنامه زنده تلوزیونی مورد بحث قرار گرفت این بود که چه موانعی در راه اجرای دولت الکترونیک وجود داشت که آن را 20 سال به تاخیر انداخته است.

یکی از موانعی که وزیر اطلاعات به آن اشاره کردند عدم همکاری دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات به یکدیگر بود. در واقع قرار است با حذف حضوری مردم همان خدمات سنتی قبلی به عموم ارائه شود. در دولت هوشمند اشخاص اطلاعات را وارد کرده و خدمات بنا بر آن اطلاعات ارائه می شود. در این طرح دستگاه‌ها به یکدیگر متصل شده و از این طریق مردم در لحظه می‌توانند از خدمات دولتی استفاده کنند. اینجا سیستم تصمیم گیرنده است که خدمات را به فرد ارائه کند یا نه. وزیر ارتباطات گفت که:

اگر بتوانیم این اتصالات و ارتباطات را بین دستگاه‌های مختلف برقرار کنیم می‌توانیم شاهد استقرار دولت هوشمند باشیم. در زمان خدمت خود در قوه قضائیه با استفاده از هوش مصنوعی این کار را انجام دادیم. اما شاه بیت دولت هوشمند این است که ارائه خدمات را مبتنی بر داده‌ها انجام بدهیم.

او درمورد موانعی که باعث عدم توسعه دولت الکترونیکی شده است توضیح داد:

یکی از این موانع نبود زیر ساخت مناسب در دستگاه‌های مختلف بوده که نیاز به نیروی انسانی و هزینه دارد. در تمام دستگاه‌ها ظرفیت‌ها به شکل یکسان وجود ندارد. مسئله بعدی عدم اهمیت مدیران دستگاه‌ها است. تحول در هر دستگاهی بدون خدمات دیجیتالی، تحول بیهوده‌ای است. مسئله دیگر نگاه‌های سنتی و مقاومت‌ها در دستگاه‌ها است که با تغییر شیوه کار مخالفت می‌کنند.

بنا بر عقیده ایشان بزرگترین مانعی که در راه الکترونیکی شدن دولت وجود دارد عدم تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر در جابجایی اطلاعات است؛ و این در حالی‌ست که این اطلاعات متعلق به مردم است و باید برای خودشان نیز مورد استفاده قرار گیرد. عیسی زارع‌پور در ادامه بحث به تلاش‌هایی که برای رفع این موانع شده است اشاره کرده و گفتند:

کمیته تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی به وجود آمده است و از این طریق نیازها در این حوزه شناسایی شده؛ اما ضمانت اجرایی ندارد و اگر دستگاه‌ها اطلاعات ندهند اتفاقی رخ نمی‌دهد. با این همه ۲۰۰ دستگاه اکنون در حال ارائه خدمات ازطریق مرکز تبادل سرویس هستند. خبر خوب این است که این فرهنگ جا افتاده و سال گذشته بیش از ۳ میلیارد مرتبه از این سرویس‌‌های اشتراکی استفاده شده است.

وی با اشاره به این موضوع که بسیاری از این خدمات از طریق بخش‌های خصوصی به مردم ارائه می‌شود اعلام کرد:

با همکاری نمایندگان مجلس طرحی در مجلس تهیه شد و اکنون در دستور کار صحن مجلس است به اسم طرح داده و اطلاعات ملی که طبق این طرح برای سرپیچی از کارگروه تعامل‌پذیری جرم انگاری شده و برای بالاترین مقام دستگاه‌، مجازات پیش‌بینی شده است.

به گفته وی مصوب شده که مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی در تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور ایجاد شود تا مدیریت تحول در دستگاه‌ها را به دست گیرد. همچنین قرار است در دستگاه‌های حساس، این مراکز در قالب معاونت شکل بگیرد تا از این طریق مکانیسم زیر ساختی دستگاه‌ها تهیه شود.

زارع‌پور در این برنامه تلوزیونی وعده ریاست جمهوری را مبنی بر هوشمند شدن دولت بیان کردند و گفتند یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت ساماندهی دستگاه‌ها است.

یکی از طرح‌هایی که در این راستا به دستگاه‌ها تکلیف شده که باید تا شهریور ماه انجام شود، راه اندازی «پنجره واحد هوشمند» است که یک سوم خدمات پرمخاطب خود را به این روش به مردم ارائه کنند. همچنین وزارت ارتباطات تا پایان دی ماه فرصت دارد تا پنجره ملی خدمات هوشمند خود را راه اندازی کند که وزارت ارتباطات این وظیفه را زودتر از موعد مقرر انجام داده است. زارع‌پور در این زمینه اظهار داشت:

ما برای اینکه به دستگاه‌ها نشان دهیم این کار شدنی است، خودمان نسخه آزمایشی «پنجره هوشمند ملی» را در هفته جهانی ارتباطات راه‌اندازی کردیم. اکنون ۱۲ دستگاه اصلی به آن متصل شده‌اند. کاربر یک مرتبه وارد این سامانه می‌شود و برای دفعات بعد می‌تواند با یک بار احراز هویت به خدمات تمام این ۱۲ دستگاه که به شکل الکترونیکی ارائه شده، دسترسی پیدا کند. سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد، بنیاد ایثارگران و دستگاه‌های دیگر به این پنجره واحد پیوسته‌اند.

بیشتر بخوانید: قابلیت مدیریت انتظار کاربران به اسنپ اضافه شد

اینترنت بی‌کیفیت مانع اجرای دولت الکترونیک

زارع پور: ضرورت اجرای دولت الکترونیک توسعه زیرساخت‌ها است

از مهم‌ترین عواملی که باعث توسعه و اجرای دولت الکترونیک می‌شود زیرساخت‌های ارتباطی است. هرچند ایران در چند سال اخیر توانسته در حوزه اینترنت تلفن همراه در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد اما نتوانسته در بخش اینترنت ثابت قدم مثبتی بردارد. با وجود وعده‌هایی که دولت در زمینه رفع اختلال سرویس اینترنت داده بود، کاربران از قطعی‌های مکرر شکایت می‌کنند. وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره چگونگی ارائه خدمات در بستر اینترنت بی‌کیفیت گفت:

ارائه هرگونه خدمتی بر بستر اینترنت، نیاز به شبکه با کیفیت است. ما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم و تلاش ما این است که در هر دو حوزه رشد کنیم؛ چراکه این دو حوزه دو بال اصلی شبکه ملی اطلاعات را نیز تشکیل می‌دهند. ما در تلاش هستیم تا کیفیت اینترنت را بالا ببریم و خدمات مختلف را در بستر شبکه ملی اطلاعات به مردم ارائه کنیم.

به گفته زارع‌پور خدمات در بسیاری از کشورهای جهان از طریق اینترنت ثابت صورت می‌پذیرد که در کشور ما بر خلاف آن است. وی توضیح داد:

در گذشته به دلایل شرایط خاص روز، تمرکز اصلی بر توسعه ارتباطات همراه بوده، این در حالی است که ذات توسعه ارتباطات ثابت سخت‌تر است و نیاز به فیبرکشی‌های پرزحمت دارد و این کار نیازمند عزم عمومی است.

او در درباره حل موانع اجرای دولت الکترونیک ادامه داد:

ما دو کار برای حل مشکل سرعت اینترنت انجام داده‌ایم. اولین اقدام که اقدام کوتاه‌مدت ما بود، ارائه فرکانس ۲۳۰۰ به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بود. حالا مشترکان این دو اپراتور سرعت‌های بیشتر و بهتری را دریافت می‌کنند. دومین اقدام بلندمدت ما که نسخه شفا‌بخش توسعه اینترنت ثابت در کشور محسوب می‌شود، توسعه شبکه بر بستر فیبرنوری است.

بنا بر گفته وزیر ارتباطات با وجود سختی و هزینه بر بودن این پروژه، پروژه ملی فیبرنوری و کسب و کارها با پوشش 20 میلیون خانوار در کشور کلید خورده است.

همچنین ایشان با اشاره به آخرین رتبه بندی سایت اسپیدتست اعلام کرد که شاخص میانه سرعت اینترنت ثابت 10 درصد و اینترنت سیار 20 درصد نسبت به شهریور سال گذشته افزایش داشته است. در همین زمینه گفت:

هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه را ۲۰ رتبه و اینترنت ثابت را ۳۰ پله ارتقا دهیم، با پروژه فیبرنوری به جمع ۵۰ کشور بالای این جدول خواهیم رسید.

بنا به اظهار زارع‌پور، در مرحله اول پروژه فیبر نوری، سرعت هزار مگابیت بر ثانیه در شهرهای قم، بوشهر و مشهد تست شده است. وزیر ارتباطات در پایان با خاطر نشان کردن این نکته که مهم‌ترین برنامه دولت برای مبارزه با فساد، هوشمند کردن آن است گفت: «ما در آغاز این مسیر هستیم و امیدواریم تا شهریور ماه شاهد حضور حداکثری دستگاه‌ها برای اتصال پنجره ملی خدمات هوشمند باشیم.» بنا بر اطلاعات اظهارشده از جانب زارع‌پور وزیر وقت ارتباطات تنها 5 درصد از دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند و در این حالی ست که 171 دستگاه اجرایی در کشور وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص اجرای دولت الکترونیک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر