;
coinex

تحقیقات دارپا: آیا ارزهای دیجیتال واقعاً غیرمتمرکز هستند؟

آژانس تحقیقاتی دارپا تحقیقاتی در زمینه ماهیت ارزهای دیجیتال انجام داده است. تحقیقات دارپا ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین را زیر سؤال می‌برد.

فناوری بلاک چین می‌تواند به جابجایی مرزهای فعلی فناوری کمک کند، با این وجود، کاربران جهت اخذ تصمیمات مناسب و ریسک معقول بر روی دارایی‌های خود نیاز به حقایق قابل اثبات دارند. این حقایق می‌بایست از طریق روش‌های تکرارپذیر و داده‌های باز به اثبات برسد.

به نظر می‌رسد که خطرات ذاتی بلاک چین و ارزهای دیجیتال به خوبی توصیف نشده است. حقایق بازار رمزارزها اغلب توسط کسانی که به دنیال کسب درآمد از این حوزه هستند انکار یا حتی مورد تمسخر قرار می‌گیرد. در واکنش به آشفتگی‌های اخیر بازار و کاهش شدید قیمت‌ رمزارزها، این سؤال در ذهن مخاطب نقش می‌بندد که آیا ارزهای دیجیتال واقعاً غیرمتمرکز هستند؟

بیشتر بخوانید: استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

تحقیقات دارپا در زمینه ارزهای دیجیتال

آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی (ملقب به دارپا)، یک سازمان فناوری محور است که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا فعالیت می‌کند. این سازمان نقش مهمی در تولید پهپادهای جاسوسی ریزپیکر و بمب‌افکن‌های رادارگریز غول‌پیکر ایفا کرده است. اخیراً تحقیقاتی توسط آژانس دارپا جهت بررسی صحت غیرمتمرکز بودن رمزارزها صورت گرفته است. دارپا قصد داشت در این آزمایش مفروضات امنیتی بلاک چین را درک کرده و تعیین کند که بلاک چین واقعاً تا چه حد غیرمتمرکز است.

تحقیقات دارپا

یکی از مزایای بلاک چین نسبت به سایر تکنولوژی‌های مالی، غیرمتمرکز بودن آن است. فناوری مالی غیرمتمرکز بدین معناست که هیچ شرکت، نهاد یا شخصی قادر به کنترل آن دارایی نیست. در آزمایش دارپا، محققان Trail Of Bites، تجزیه و تحلیل‌هایی در زمینه با یافته‌های دنیای واقعی و تحقیقات آکادمیک پیشین انجام دادند. در طی این آزمایش، محققان دارپا برخی از تحقیقات قبلی را با داده‌های جدید خود بروزرسانی کردند. دن گوئیدو، مدیر عامل Trail Of Bites، در این رابطه گفت:

بسیاری از افراد معتقدند که بلاک چین غیرمتمرکز و تغییرناپذیر است، پس عموماً این فرضیه صحت دارد. توان رمزارزها در دست افراد و سازمان‌هایی است که پول بیشتری دارند. این اتفاق را در سایر ساختارهای فعال در حوزه سرمایه‌گذاری نیز مشاهده می‌کنیم.

شرکت Trail of Bits مشکل اساسی بلاکچین را تحت عنوان «مرکزیت‌های ناخواسته» توصیف کرده است. مشاهده مرکزیت ناخواسته در بلاک چین ماهیت این شبکه را زیر سؤال می‌برد. چطور ممکن است که یک شخص یا نهاد ساختار به اصطلاح متمرکز بلاک چین را تحت تأثیر قرار داده و سوابق مالکیت را به سود خود دستکاری کند؟

طبق نتایج تحقیقات دارپا، تنها سه ISP کنترل کننده 60 درصد کل ترافیک شبکه بیت کوین هستند. به عبارت دیگر، حمله سایبری به یکی از این ISPها می‌تواند فرآیند عملکردی بیت کوین را به طرز شدیدی مختل کند. این اختلال تنها توسط هکرها ایجاد نخواهد شد. هر شخصی که دسترسی بیش از اندازه به ISPها داشته باشد، قادر به ایجاد تغییرات در آن خواهد بود.

از دیگر نتایج مهم تحقیقات دارپا می‌توان به مشاهده ضعف در پلتفرم بیت کوین اشاره کرد. طبق گزارش دارپا، 21 درصد از نودهای شبکه بیت کوین در حال استفاده از نسخه قدیمی و آسیب‌پذیر Bitcoin Core هستند.

تلاش‌های پتلفرم سولند در راستای کنترل بازار

به تازگی پلتفرم سولند به منظور جلوگیری از اقدامات مخرب در شبکه سولانا تلاش کرد تا کنترل بزرگترین اکانت موجود در پلتفرم را به دست بگیرد. سولند معتقد است که بزرگترین اکانت پلتفرم با دارایی خود فعالیت‌های مخربی درون شبکه انجام می‌دهد.

تحقیقات دارپا

سولند به منظور اجرای این فعالیت نظرسنجی میان کاربران خود برگزار کرد. نتیجه این نظرسنجی، مخالفت 99.8 درصدی کاربران با مسدودسازی اکانت نهنگ سولند بود. در ادامه مشخص شد که حدود 1 میلیون رأی از کل آرای 1.48 میلیونی متعلق به اکانت نهنگ بوده است.

از دیگر دلایل محکم برای رد ادعای غیرمتمرکز بودن بلاک چین می‌توان به عدم وجود هزینه‌های Sybil در شبکه اشاره کرد. در هر شبکه بلاک چین برای توزیع بهینه می‌بایست هزینه‌ای تحت عنوان Sybil وجود داشته باشد. در حال حاضر هیچ روش شناخته‌شده‌ای برای پیاده‌سازی هزینه‌های Sybil در شبکه بدون استفاده از مجوز شخص ثالث (TTP) وجود ندارد. تا زمانی که مکانیزمی برای اعمال هزینه‌های Sybil بدون TTP کشف نشود، تمرکززدایی 100 درصدی در بلاک چین تقریباً غیرممکن خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظرشما درباره تحقیقات دارپا در زمینه ماهیت بلاک چین چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: blog.trailofbits

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر