;
coinex

افزایش آمار ابتلا به تب کریمه کنگو به 30 نفر؛ هشدارها را جدی بگیرید

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مردم خواست که با بالا رفتن آمار مبتلایان به تب کنگو، توصیه‌های پزشکی را جدی بگیرند. بنا بر آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون 30 نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند و 2 نفر جان خود را از دست دادند.

دکتر امین اسدی، مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این‌باره توضیح داد: با توجه به اهمیت پیشگیری و کاهش موارد ابتلا به شیوع تب کریمه کنگو، ستاد ملی تب کریمه کنگو به ریاست رئیس سازمان دامپزشکی تشکیل می‌شود.

امین اسدی توصیه می‌کند دامداران نسبت به حذف کنه ناقل بیماری از طریق سم‌پاشی و ضدعفونی کردن واحدها اقدام کنند. همچنین از له کردن کنه با دست و کشتار دام در محل‌های غیرمجاز اجتناب کنند.

هشدارهای لازم درباره جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو

دکتر اسدی در ادامه گفت که با توجه به حساس بودن ویروس در برابر حرارت، توصیه می‌شود که افراد از مصرف جگر خام و نیم‌پخته خودداری کنند.

 

به گزارش ایسنا، دیوار آجری دامداری‌ها محل خوبی برای پرورش کنه ایجادکننده تب کریمه کنگو است؛ البته باید گفت تاکنون هیچ فردی در استان به این بیماری مبتلا نشده است.

افزایش آمار ابتلا به تب کریمه کنگو به 30 نفر؛ هشدارها را جدی بگیرید

محمد اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی توضیح داد: کنه ایجاد کننده بیماری تب کریمه کنگو حشره‌ای مهلک است که در بدن دام و مکان‌های تاریک زندگی می‌کند؛ تب کریمه کنگو با عنوان اختصاصی cchf، سوغات قاچاقچیان دام به کشور است.

وی اظهار داشت: بیماری مشترک بین انسان و دام که در دام علائم خاصی ندارد یعنی فقط ناقل بیماری هستند، اما در انسان در دو مرحله بروز می‌کند. در مرحله اول تب، بدن درد، خستگی و عدم اشتها علائم آن بوده و در مرحله دوم گاهی منجر به خونریزی در ناحیه دهان، چشم یا ساق دست و پا می‌شود.

او همچنین اضافه کرد: گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، تماس با دام آلوده و ذبح غیر قانونی و مصرف گوشت تازه خام یا نیمه پز یا تماس با خون و ترشحات بیمار از راه‌های انتقال این ویروس است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، فعالیت کنه‌ها در فصل گرما شروع می‌شود که سلامتی و جان افراد را به خطر می‌اندازد. توصیه اصغرزاده به مردم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری این است: گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند؛ یا اگر خود اقدام به ذبح دام می‌کنند، قبل از مصرف آن را در دمای صفر تا 4 درجه یخچال نگهداری کرده و پس از 24 ساعت مورد استفاده قرار دهند.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی با رعایت نکات بهداشتی این بیماری به سهولت قابل پیشگیری است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش آمار ابتلا به تب کریمه کنگو چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر