;
coinex

به‌روزرسانی نرم‌افزاری ویندوز 98 برای فضاپیمای مارس اکسپرس ارائه شد

فضاپیمای مارس اکسپرس هنوز هم بعد از سال‌ها، برای کاوش و جستجو در سیاره‌ی مریخ، از ویندوز 98 استفاده می‌کند. آیا این نسخه به روز رسانی می‌شود؟

مدت زیادی است که استفاده از ویندوز 98 برای کاربران زمینی منسوخ شده است. اما هم اکنون شاهد وابستگی مریخ نورد مارس اکسپرس به این نسخه هستیم. طبق گزارش‌های منتشر شده به نظر می‌رسد مهندسان آژانس فضایی اروپا (ESA) برای نصب به‌روزرسانی مبتنی بر ویندوز 98 روی فضاپیمای مدارگردی که به دور مریخ در حال چرخش است، آماده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چین از ساخت مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان خبر داد

به روزرسانی ویندوز 98 برای فضاپیمای مارس اکسپرس در راه است!

قدمت و سابقه‌ی خدمت فضاپیمای مارس اکسپرس به بیش از 19 سال می‌رسد. این مدارگرد دارای ابزارها و قسمت‌های مختلفی است که یکی از آن‌ها با عنوان مارسیس از نرم‌افزار ساخته شده با ویندوز 98 بهره می‌برد. مارسیس رادار پیشرفته‌ی مریخی است که برای عمق‌سنجی زیرسطحی و یونوسفر استفاده می‌شود. از موفقیت‌های مارسیس در مدارگرد اکسپرس می‌توان به کشف یک سفره‌ی زیرزمینی عظیم از آب مایع در سیاره سرخ در سال 2018 اشاره کرد.

به‌روزرسانی نرم‌افزاری ویندوز ۹۸ برای فضاپیمای مارس اکسپرس ارائه شد

به نقل از Techtrends.news ، اخیرا آژانس فضایی اروپا، از به روزرسانی جدید این ویندوز برای مدارگرد اکسپرس خبر داد. طبق گفته‌ی مرکز آژانش فضایی اروپا، به روزرسانی نرم‌افزاری جدید به مارسیس امکان دید بیشتر و جزئی‌تری می‌دهد تا سطوح زیرین مریخ و فوبوس و قمر آن را با جزئیات بیشتری رصد کند. مارس اکسپرس در سال 2003 توسط ایسا به سیاره سرخ پرتاب شد. این فضاپیما عنوان نخستین مأموریت ایسا را دارد و در طول دو دهه‌ گذشته مشغول کاوش سطح سیاره مریخ بوده است.

قطعه‌ی مارسیس وابسته به استفاده از امواج رادیویی فرکانس پایینی است که برای جست‌وجوی آب و مطالعه‌ی اتمسفر مریخ به سطح این سیاره برخورد می‌کنند. این ابزار تقریباً 40 متر آنتن دارد که تا 4.8 کیلومتر زیر سطح مریخ، به کاوش مشغول است. با انجام عمل به روزرسانی نرم‌افزاری، دریافت سیگنال و پردازش داخلی داده‌ها ارتقا خواهد یافت و این سبب می‌شود کیفیت اطلاعات ارسالی به زمین افزایش پیدا کند.

با توجه به اخبار منتشر شده از خبرگزاری ورج مهندس نرم‌افزار در شرکت انجینیوم؛ کارلو ننا که وظیفه‌ی کمک‌رسانی در زمینه‌ی ارتقای نرم‌افزار به آژانس فضایی اروپا را برعهده دارد، اعلام کرد:

ما با برخی چالش‌هابرای بهبود عملکرد مارسیس مواجه شدیم. زیرا که نرم‌افزار مارسیس در حدود 20 سال پیش شاخته شده است و این نرم‌افزار مدت زیادیست که با استفاده از محیط توسعه‌ی مبتنی بر ویندوز 98 مایکروسافت طراحی شده و از آن بهره می‌برد. ایسا و مرکز (INAF) که شامل اپراتورهای موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا است، برای ذخیره‌ کردن داده‌هایی با حجم بالا و پروضوح روی ابزار مارسیس، وابسته به تکنیکی هستند که به سرعت باعث پر شدن حافظه‌ی دا‌خلی می‌شود.

در این خصوص، آندریا چیکتی، مدیر عملیات در INAF توضیح می‌دهد: «در صورت حذف و دور ریختن داده‌هایی که دیگر مورد نیاز ما نیست، نرم‌افزار جدید امکان جدیدی برای ما فراهم خواهد کرد. با این امکان جدید ما می‌توانیم مارسیس را پنج برابر بیشتر روشن کنیم و با هر گذر، گستره‌ی بسیار وسیع‌تری را کاوش کنیم. این نرم‌افزار جدید به ما فرصت بیشتری خواهد داد تا این مناطق را با سرعت بیشتر و وضوح بالا مطالعه و کاوش  کنیم. در نتیجه ما زودتر می‌توانیم تأیید کنیم که آیا آن‌ها خاستگاه منابع جدید آب در سیاره‌ی مریخ هستند یا خیر؟ این در واقع مثل آن است که تقریباً 20 سال پس از پرتاب، یک ابزار جدید در فضانورد مارس اکسپرس کنونی داشته باشیم.

آژانس فضایی اروپا هیچ توضیح دقیقی از نوع نرم‌افزاری که مارسیس قرار است با آن ارتقا بیابد، نداده است، اما حداقل میدانیم که حتما نوع این نرم افزار ویندوز 11 نخواهد بود زیرا پردازنده‌‌ی مارسیس متعلق به 20 سال پیش است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ارتقای فضاپیمای مارس اکسپرس چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر