;
coinex

عرضه خودرو در بورس با تصمیم وزارت صمت لغو شد

عرضه خودرو در بورس همچنان ابهاماتی دارد. در سایه تصمیم شبانه وزارت صمت، عرضه خودرو در بورس کالا به علت گرانی خودرو با عرضه در بورس لغو شده بود.

معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در 17 خرداد ماه عرضه خودرو در بورس را به حالت تعلیق درآورد. به تعلیق درآمدن عرضه خودرو، موجب می‌شود تا مردم نتوانند خودرویی با قیمت واقعی را خریداری کنند. این حالت تعلیق به نفع دلالان خودرو تمام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: طرح فروش خودروهای سایپا بدون قرعه کشی از امروز آغاز می‌شود [+جدول و شرایط فروش]

عرضه خودرو در بورس

در روز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ برای اولین بار، یک عرضه پر رونق و مناسبی ارائه شد. این عرضه، شامل ۸۵۰ دستگاه وانت ‌بار مدل «کارا» در دو نوع چهار کابین و دو کابین بود. قرار بود روز 18 خرداد ماه بخش دیگری از این خودروها عرضه شود که وزارت صمت با یک نامه شبانه آن را به حالت تعلیق درآورد.

عرضه خودرو در بورس

معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت، منوچهر منطقی، نامه‌ای به بورس کالا و با استناد به مصوبه شصت و سومین نشست شورای هماهنگی اقتصادی نوشت و در این نامه عرضه خودرو در بورس را متوقف کرد.

همه ما در چند سال گذشته، شاهد افزایش قیمت خودرو بودیم. اغلب کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی، نجات خودرو از حالت افزایش قیمت را، عرضه خودرو در بورس کالا بیان کردند. کارشناسان ادعا می‌کنند با افزایش مکانیزم عرضه و تقاضا، می‌توان مشکلات ناشی از افزایش قیمت خودرو را حل کرد، اما وزارت صمت اعتقاد دارد که عرضه خودرو در بورس، موجب افزایش قیمت آن خواهد شد.

طبق بررسی‌های انجام شده، عرضه خودرو در بورس کالا، نه تنها موجب افزایش قیمت خودرو نخواهد شد، بلکه بازار خودرو نیز به تعادل خواهد رسید. اما وزارت صمت در نشست خبری دیروز در ابتدا با این موضوع مخالف کرد و سپس ابراز کرد که مشکلی با عرضه خودرو در بورس ندارد.

عرضه خودرو در بورس

از تولیدکنندگان در هنگام پذیرش کالاها در بورس، تعهدی دریافت می‎شود که البته این تعهد، نسبت به نوع کالا متفاوت خواهد بود. اگر این تعهدات، از سمت تولیدکنندگان اجرا نشود، امکان جلوگیری از کشف قیمت در بورس کالا وجود دارد. مکانیزیم عرضه و تقاضا، مکانیزم اصلی بورس کالاست.

تحلیلگران بازار سرمایه و کالایی، ادعا دارند که اقدام مسئولان برای قرعه کشی بدون مطالعه است و صرفا در جهت نزدیک شدن عرضه و تقاضا در بازار خودرو کاربرد دارد.

اکنون سازمان بورس به دنبال راه حلی برای این موضوع است، زیرا در هیچ جای دنیا انجام این کار سابقه ندارد. یکی از دلایلی که سازمان بورس با قرعه کشی مخالفت دارد، عدم داشتن کنترل بر حساب‌هاست، زیرا برای انجام معاملات در بورس کالا، داشتن حساب وکالتی برای مشتریان الزامیست.

با وجود این حساب وکالتی، واریز کننده وجه، مشخص می‌شود. به همین جهت تشخیص و پیگیری این موضوع که خرید توسط چه کسی (مصرف کننده یا دلال) انجام می‎شود، آسان‌تر می‎گردد که این امکان، در قرعه کشی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد عرضه خودرو در بورس چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر