;
coinex

زیان خودروسازان در سال گذشته چقدر بود؟

گرچه اوضاع در بازار خودرو بیشتر به نفع شرکت‌های خودروساز به نظر می‌رسد اما آمار زیان خودروسازان بر اساس اطلاعات سامانه کدال، از وضعیت متفاوتی حکایت دارد.

طبق گزارشات رسیده، سال گذشته، شرکت‌های خودروساز ایرانی در مجموع در حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با ضرر مواجه شده‌اند. با توجه به اینکه سه شرکت بزرگ خودروسازی، در سال ۱۴۰۰ در سامانه کدال سازمان بورس صورت‌های مالی خود را به ثبت رسانده بودند، حال مشخص شده که در حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: طرح فروش خودروهای سایپا بدون قرعه کشی از امروز آغاز می‌شود [+جدول و شرایط فروش]

زیان خودروسازان

ضرر و زیان سه شرکت بزرگ ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نسبت به سال ۹۹، ۴۰ درصد افت داشته است. صورت‌های مالی منتشر شده تا پایان سال ۹۹، نشان از ۱۵ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان زیان تولیدی داشت. با مقایسه زیان این سه شرکت بزرگ، خودروسازی سایپا با ثبت ۶ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان از نظر ضرر و زیان تولیدی در صدر جدول قرار گرفته و بیشترین زیان را نسبت به دو شرکت بعدی ثبت کرده است.

زیان خودروسازان

با توجه به رقم گفته شده، شرکت سایپا از نظر زیان تولید در حدود ۷۰ درصد را از آن خود کرده است. رتبه دوم جدول متعلق به شرکت ایران خودرو بوده که تا پایان سال گذشته در حدود ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد را از نظر زیان تولید به خود اختصاص داده است. در حدود ۲۵ درصد از زیان تولید کل به ایران خودرو تعلق دارد.

شرکت پارس خودرو نیز که به عنوان زیر مجموعه شرکت سایپاست، رتبه سوم را از آن خود کرده و در حدود ۳۱۵ میلیارد تومان ضرر کرده است. این مقدار ضرر در حدود ۵ درصد از زیان کل سال ۱۴۰۰ را شامل می‌شود.

زیان خودروسازان

در سال گذشته، در حدود ۸۶۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه به صورت سواری یا وانت توسط این سه شرکت تولید شده بود. با توجه به زیان تولیدی ثبت شده، می‎توان اظهار کرد که خودروسازان در هر خودرو در حدود ۱۱ میلیون تومان ضرر دیدند.

اگر بخواهیم به صورت جداگانه زیان تولید این سه شرکت را بررسی کنیم، شرکت ایران خودرو ۴۵۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه تولید کرده که با توجه به آمار مربوطه در هر دستگاه تولید شده، حدود پنج میلیون و پانصد هزار تومان ضرر کرده است.

شرکت سایپا در مجموع سواری و وانت، در حدود ۲۷۴ هزار و ۷۵۰ دستگاه سواری را در خط تولید خود به ثبت رسانده است. از این مقدار تولید، در حدود ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در هر دستگاه زیان تولیدی داشت. شرکت پارس خودرو در هر دستگاه تولیدی خود در حدود دو میلیون و ۸۷۰ هزار تومان ضرر و زیان را برای خود ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد زیان خودروسازان چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    ای خدا لعنتتون کنه…..الهی نابود بشین…با این صنعت خودرو . ببندین در این صنعت آدم کش …..

    پاسخ

    من تا یاد دارم همیشه میگفتن‌این خودرو ساز ها زیان میکنند ….اگه واقعا اینطوریه تعطیل کنید دوتا کارخونه رو….ما راضی به ضررشون نیسیم … واردات خودرو ازاد بشه ….نه ضرری در کاره و خودرو با کیفیت ارزونتر هم دست مردم میفته

    پاسخ

    زیان کجا بود ؟ماشینی که با ۳۰ میلیون جمع می‌شود و۲۰۰میلیون فروخته می‌شود کجایش زیان دارد ؟از ریخت پاش و حقوق های نجومی و سفرهای خارجی بی خود جلوگیری کنید به شما سود ۹۵درصدی می دهد .شک نکنید ،به مردم هم گول نزنید .

    پاسخ