;
coinex

بررسی پوکو F4 شیائومی؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

در این نوشتار قصد داریم به بررسی پوکو F4 بپردازیم که یکی از ارزان قیمت‌ترین گوشی‌های رده‌بالای موجود در بازار محسوب می‌شود.

این اسمارت‌فون از جدیدترین اسمارت‌فون‌های بالا‌رده پوکو است و یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب می‌شود این دستگاه به انتخاب اول بسیاری از مصرف کنندگان تبدیل شود، قیمت مناسب در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار است. قیمت پوکو F4 در زمان نگارش این مقاله، از 11.300.000 تومان آغاز می‌شود و با حداکثر قیمت 13.500.000 تومان به فروش می‌رسد.

پیش از این‌که به بررسی Poco F4 بپردازیم، بدنیست نیم‌نگاهی به مشخصات فنی Poco F4 داشته باشیم. این دستگاه از نمایشگر AMOLED با نرخ تاره‌سازی 120 هرتز و تراشه اسنپدراگون 870 برخوردار شده و سیستم تصویربرداری آن مجهز به دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با لرزش‌گیر OIS است. کاربران می‌توانند این دستگاه را با یک شارژر 67 واتی شارژ کنند.

باید صادقانه گفت که مشخصات فنی Poco F4 باعث می‌شود که روی کاغذ از سایر رقیبان خود عملکرد بهتری داشته باشد و به عبارتی، در این رنج قیمت به عنوان بهترین گزینه جهت خرید معرفی شود. اما سوال این‌جاست که آیا عملکرد این دستگاه در بخش‌های مختلف به همان اندازه که در برگه مشخصات می‌بینم عالی خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه با برسی پوکو F4 با تکراتو همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین گوشی در هر بازه قیمتی

بهترین گوشی های گیمینگ شیائومی

بررسی پوکو F4

در بررسی Poco F4 می‌بینیم که این محصول قادر است سایر اسمارت‌فون‌های موجود در این رنج قیمت را به راحتی در بخش عملکرد شکست دهد. البته پوکو F4 در سایر بخش‌ها مانند کیفیت دوربین، صفحه‌نمایش، صدا و… نیز قدرتمند ظاهر می‌شود و این موضوع طی بررسی مشخصات فنی Poco F4 به وضوح قابل مشاهده است.

بررسی پوکو F4
بررسی پوکو F4

باید گفت که نمایشگر آن به لطف نرخ تازه‌سازی فوق‌العاده و روشنایی بسیار زیاد، تجربه خوبی را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد. اگرچه در بخش دوربین می‌توانست قدرتمندتر ظاهر شود، اما در هر صورت قیمت پوکو F4 باعث می‌شود که این موضوع مشکل چندان بزرگی محسوب نشود. باتری گوشی برای مدت زمان طولانی قابل استفاده است و شارژ کردن آن از صفر تا صد، به لطف شارژر 67 واتی به سرعت انجام می‌شود.

پس از بررسی پوکو F4 متوجه می‌شوید که این اسمارت‌فون می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب باشد، البته در صورتی که بودجه شما جهت تهیه یک گوشی هوشند جدید محدود باشد. در ادامه جدول مشخصات پوکو F4 را مشاهده می‌کنید؛ سپس به بررسی پوکو F4 از نظر طراحی، نمایشگر، عملکرد، دوربین و باتری می‌پردازیم.

بررسی پوکو F4 مشخصات پوکو F4
طراحی و ساختار
  • ابعاد 7.7×76×163.2 میلی‌متر
  • وزن 195 گرم
  • پنل جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس 5) پنل پشتی شیشه‌ای
نمایشگر
  • AMOLED، نرخ نوسازی 120 هرتز، پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10، روشنایی 900 نیت در حالت HBM، روشنایی 1300 نیت در حالت peak
  • 6.67 اینچ، نسبت ابعاد به نمایشگر 86.6 درصد
  • 2400×1080 پیکسل، تراکم پیکسلی 395 ppi
  • گوریلا گلس 5
پردازنده
  • تراشه اسنپدراگون 870 5G (7 نانومتر)
  • 8 هسته‌ای، 1 هسته 3.2 گیگاهرتز Kryo 585 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 585 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 585
  • مجهز به پردازنده گرافیکی Adreno 650
نرم‌افزار اندروید 12، رابط کاربری MIUI 13
رم و حافظه
  • 128GB 6GB RAM
  • 128GB 8GB RAM
  • 256GB 8GB RAM
  • 256GB 12GB RAM
  • نوع حافظه UFS 3.1
دوربین اصلی
  • 64 مگاپیکسل لنز واید، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، دیافراگم f/1.8، سایز پیکسل 0.7 میکرومتر، سایز سنسور 1/2.0 اینچ، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)
  • لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید با پوشش 119 درجه، دیافراگم f/2.2، سایز سنسور 1/4.0 اینچ، سایز پیکسل 1.12 میکرومتر
  • لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.4
  • قابلیت فیلم‌برداری 4K با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه، 1080 پیکسل با سرعت 30 و 60 فریم در ثانیه
دوربین سلفی
  •  لنز واید 20 مگاپیکسل، سایز پیکسل 1.0 میکرومتر، سایز سنسور 1/3.06 اینچ، دیافراگم f/2.5
  • فیلمبرداری 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
باتری
  • باتری لیتیوم پلیمیری 4500 میلی‌آمپر ساعتی، غیر قابل تعویض توسط کاربر
  • شارژ سریع 67 وات، شارژ کامل در مدت 39 دقیقه (به گفته کمپانی)
  • Power Deliver 3
  • Quick Charge 3
  • USB Type-C 2.0 ،OTG
اسپیکر
  • اسپیکرهای استریو
  • عدم پشتیبانی از جک 3.5 میلی‌متری
  • صدای 24 بیت 192 کیلوهرتز
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • دو سیم‌کارت (نانوسیم، Dual Stand-by)
  • پشتیبانی از شبکه 5G
  • GPS
  • بلوتوث نسخه 5.2، پشتیبانی از A2DP از نوع کم‌مصرف یا LE
  • وای‌فای دوبانده، وای‌فای دایرکت، هات‌اسپات، فناوری ارتباطی 5G ،GSM ،HSPA ،LTE
سایر ویژگی‌ها دارای حسگر اثرانگشت (لبه گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورت، قطب‌نما

بررسی پوکو F4 از نظر طراحی و ساختار

پیش از هر چیزی باید به بررسی Poco F4 از نظر ساختار بپردازیم. در این بخش پوکو F4 هیچ ویژگی منحصر به فردی را به کاربران خود ارائه نمی‌دهد. به همین دلیل می‌توان گفت که ظاهر آن شباهت بسیار زیادی به اسمارت‌فون‌های میان‌رده دارد. اما نمی‌توان ظاهر ساده را به عنوان یک نکته منفی در نظر گرفت؛ چراکه استفاده از متریال بهتر باعث می‌شد که قیمت پوکو F4 افزایش پیدا کند یا جهت ثابت ماندن قیمت، سایر امکانات گوشی تنزل پیدا کند. لبه‌های منحنی دستگاه و وزن کم آن باعث می‌شود دستگاه بسیار خوش‌دست باشد و علاوه‌براین، تمام کلیدها در بهترین جای ممکن قرار دارند. در نتیجه می‌توان گفت که کاربران هنگام استفاده از این گوشی هوشمند با یک دست، مشکلی نخواهند داشت.

بررسی ساختار پوکو F4

یکی از نکات جالبی که هنگام بررسی پوکو F4 از نظر ساختار با آن مواجه می‌شویم، شباهت بسیار زیاد فریم پلاستیکی آن به فریم فلزی است. البته تنها می‌توان حدس زد که جهت ساخت فریم دستگاه از پلاستیک استفاده شده است؛ چراکه در مشخصات فنی Poco F4 یا تبلیغات این محصول به فریم فلزی هیچ اشاره‌ای نشده است.

اگر این موضوع را در نظر نگیریم، تشخیص دادن متریالی که جهت ساخت فریم این گوشی هوشمند مورد استفاده قرار گرفته بسیار دشوار خواهد بود. اگرچه طی بررسی Poco F4 از نظر طراحی و ساختار هیچ نکته منحصربه‌فردی مشاهده نمی‌شود، اما ظرافت و دقت بالا در طراحی آن باعث می‌شود که نقطه ضعفی نیز در آن رویت نشود.

بررسی مشخصات فنی پوکو F4 از نظر نمایشگر

در بررسی مشخصات پوکو F4 شاهد صفحه‌نمایش AMOLED به ابعاد 6.67 اینچ هستیم. اکثر اسمارت‌فون‌های میان‌رده‌ای که در بازارهای جهانی به فروش می‌رسند از کیفیت Full +HD پشتیبانی می‌کنند و پوکو F4 نیز در این زمینه عملکرد مشابهی با گوشی‌های میان‌رده دارد. گفتنی است که در هر اینچ 395 پیکسل قرار گرفته است که باعث می‌شود تصاویر با وضوح بسیار بالا در نمایشگر این دستگاه مشاهده شود. بنابراین می‌توان گفت که پوکو F4 در این بخش انتظارات کاربران خود را برآورده می‌کند.

نکته قابل توجه دیگری که طی بررسی پوکو F4 از نظر نمایشگر به چشم می‌خورد، پشتیبانی از حداکثر میزان روشنایی 1300 نیت است. به لطف چنین میزان روشنایی می‌توان انتظار داشت که صفحه‌نمایش پوکو F4 حتی با تابش مستقیم نور خورشید، به راحتی قابل مشاهده باشد و تفاوتی ندارد که در خانه یا فضای باز از آن استفاده می‌کنید، در هر صورت میزان روشنایی محیط یا تابش نور مستقیم روی صفحه هیچ مشکلی برای کاربران ایجاد نمی‌کند.

همانطور که می‌دانید نمایشگرهای AMOLED قادر هستند که رنگ‌ها را با وضوح بسیار بالا به نمایش بگذارند و در بررسی پوکو F4 نیز این موضوع به وضوح قابل رویت است. رنگ‌ها در این گوشی هوشمند شباهت زیادی به چیزی دارند که با چشم غیر مسلح مشاهده می‌شود. کنتراست بالا در کنار روشنایی عالی تجربه بی‌نظیری را برای کاربران این محصول به ارمغان می‌آورد.

بررسی نمایشگر پوکو F4
بررسی شیائومی پوکو F4

پیش از این گفتیم که مصرف کنندگان جهت خرید این گوشی رده‌بالا، هزینه‌ای برابر با اسمارت‌فون‌های میان‌رده پرداخت می‌کنند. باوجود قیمت بسیار کم، مشخصات فنی پوکو F4 همچنان با قدرتمندترین محصولات موجود در بازار قابل مقایسه است. کیفیت تصاویر در نمایشگر این گوشی تفاوت زیادی با پرچمدارهای آیفون و اسمارت‌فون‌های سری S گلکسی ندارد؛ اما در صورتی که هنگام مقایسه آن‌ها دقت زیادی داشته باشیم متوجه می‌شویم که کیفیت رنگ‌ها و روشنایی تصاویر در پرچمدارهای اپل و سامسونگ، کمی بیشتر از پوکو F4 است. به هر حال قیمت پوکو F4 باعث نشده که عملکرد آن در این بخش ناامید کننده باشد.

نمایشگر Poco F4 از نرخ تازه‌سازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند که برای یک گوشی هوشمند در این رنج قیمت کاملا مناسب است. میزان رفرش‌ریت 120HZ باعث می‌شود که انیمیشن‌ها بسیار روان اجرا شوند و اسکرول کردن در شبکه‌های اجتماعی لذت‌بخش باشد.

علاوه‌براین، نرخ حساسیت لمسی 360 هرتز یکی دیگر از نکات مثبتی است که در بررسی شیائومی پوکو F4 با آن روبه‌رو می‌شویم. ناگفته نماند که در این رنج قیمت اسمارت‌فون‌هایی مانند 30 Motorola Edge به فروش می‌رسند که از نرخ تازه‌سازی 144 هرتز بهره می‌برند. بنابراین اگرچه پوکو اف 4 در این زمینه عملکرد خوبی دارد، اما در این بخش به عنوان بهترین گوشی رنج قیمت خود شناخته نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی 13 پرو

بهترین گوشی های شیائومی 2022

بررسی پوکو F4 از نظر دوربین

طی بررسی مشخصات پوکو F4 می‌بینیم که دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی آن به لرزش‍گیر OIS مجهز شده است. البته سیستم تصویربرداری پوکو برای یک گوشی میان‌رده در سال 2022 عالی نیست. در همین رنج قیمت اسمارت‌فون‌های دیگری نیز در بازار به فروش می‌رسند که از سنسورهای قدرتمندتری پشتیبانی می‌کنند؛ اما باید این نکته را به خاطر بسپارید که محصولات میان‌رده با سیستم تصویربرداری عالی، در بخش‌های دیگر مثل سخت‌افزار، طراحی، کیفیت صدا و… معمولا عملکرد ناامید کننده‌ای دارند. چراکه هدف اصلی از عرضه این گوشی‌های هوشمند، تصاحب بازار محصولات اقتصادی است و کمپانی‌های توسعه دهنده برای کنترل قیمت نهایی دستگاه، چاره‌ای جز کاهش سایر امکانات گوشی نخواهند داشت. با این حال پوکو F4 در همه بخش‌ها قدرتمند خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود که عملکرد نسبتا ضعیف دوربین آن در مقایسه با سایر رقبا، زیاد چشمگیر نباشد.

بررسی دوربین پوکو F4

در بررسی پوکو F4 از نظر دوربین، ابتدا باید عملکرد آن را در فضای باز و تابش نور مناسب بررسی کنیم. در این سناریو جزییات عکس‌های به ثبت رسیده با پوکو F4، برای یک اسمارت‌فون در بازار میان‌رده خوب به نظر می‌رسند؛ اگرچه با نگاه دقیق‌تری به عکس‌ها می‌توانیم ضعف‌های زیادی را در آن مشاهد کنیم.

در مقایسه با سایر رقبا که به سنسورهای بهتری مجهز هستند، میزان روشنایی و داینامیک رنج عکس‌ها در پوکو F4 کمی باعث دل‌سردی می‌شود. البته نتایج به دست آمده برای یک گوشی هوشمند با چنین قیمت مناسبی قابل قبول است؛ اما هنگام عکاسی در شرایط با تابش نور کم، دوربین Poco F4 می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. جزییات ثبت شده و روشنایی عکس‌ها در چنین شرایطی کاملا مناسب خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که رنگ‌ها شباهت زیادی به چیزی دارند که با چشمان غیر مسلح مشاهده می‌شود و داینامیک رنج نیز فوق‌العاده به نظر می‌رسد. می‌توان گفت که عکاسی با پوکو F4 در شرایطی با نوردهی کم، نتایجی مشابه iPhone 13 Pro خواهد داشت.

هنگام عکاسی پرتره دوربین Poco F4 قادر است به سرعت سوژه خود را تشخیص دهد. البته هنگام برجسته کردن سوژه عملکرد خوبی نخواهد داشت. علاوه‌براین، افکت تاری پس زمینه عکس‌ها، چندان طبیعی نیست. حتی گاهی قسمت‌هایی از سوژه اصلی تحت تاثیر این افکت قرار می‌گیرد. گفتنی است که هر دو مشکل ذکر شده در افکت بوکه نیز مشاهده می‌شوند. تا این لحظه نکات منفی در بررسی پوکو F4 از نظر دوربین بیشتر از نکات مثبت آن بود و باید گفت که در ادامه نیز شرایط برای سیستم تصویربرداری این گوشی هوشمند چندان بهتر نخواهد شد.

بررسی دوربین پوکو F4
بررسی مشخصات پوکو F4

چند سال پیش تمام اسمارت‌فون‌هایی که از چیپست‌های قدرتمند و مناسب برای پرچمدارها استفاده می‌کردند، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 4K و 60 فریم را به کاربران خود ارائه می‌دادند؛ اما اخیرا تعداد گوشی‌های بالا‌رده‌ای که قیمت نسبتا کمی داشتند و این ویژگی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دادند بسیار محدود شده است. به صورتی که در بسیاری از موارد، اسمارت‌فون‌ها به یکی از قدرتمندترین چیپست‌های موجود در بازار مجهز هستند، اما کاربران نمی‌توانند با کیفیت 4K و 60 فریم به فیلم‌برداری بپردازند.

البته این یکی از ترفندهای کمپانی‌های توسعه دهنده جهت تحریک متقاضیان به خرید گوشی‌های گران قیمت و افزایش سرمایه خود است. یکی از نقطه قوت‌هایی که هنگام بررسی پوکو F4 از نظر دوربین به چشم می‌خورد، قابلیت ضبط فیلم با کیفیت 4K در فریم‌ریت 60 است. ویژگی که جای خالی آن در برخی از محصولات به شدت حس می‌شود. کیفیت و فریم‌ریت در کنار لرزش‌گیر OIS باعث می‌شود که فیلم‌برداری با این گوشی هوشمند شگفت‌انگیز باشد.

همانطور که گفتیم طی بررسی مشخصات پوکو F4، هیچ نکته فوق‌العاده‌ای به چشم نمی‌خورد و حتی سیستم تصویربرداری این دستگاه در بعضی از بخش‌ها ناامید کننده است. برای عکاسی در حالت فوق‌عریض، Poco F4 از یک سنسور 8 مگاپیکسلی نسبتا ضعیف پشتیبانی می‌کند. این سنسور از قابلیت فوکوس خودکار پشتبانی نمی‌کند و دیافراگم آن f/2.2 است. به همین جهت انتظار می‎‌رود که نتایج ثبت شده با لنز فوق‌عریض این گوشی هوشمند چنگی به دل نزند.

جزییات در عکس‌های این سنسور در فضای باز و تابش نور خورشید در طول روز و داینامیک رنج به صورت چشم‌گیری کم‌تر از اکثر گوشی‌های هوشمند جدید است. البته رنگ‌ها در این سنسور بسیار طبیعی هستند؛ به صورتی که می‌توانید از نظر کیفیت رنگ‌ها، پوکو F4 را با آیفون 13 پرو مقایسه کنید.

باتوجه به سنسور فوق‌عریض ضعیف، می‌توانید پیش‌بینی کنید که نتایج در سناریوهای با تابش نور کم، بسیار بدتر خواهد بود. در فضاهای بسته و نوردهی کم جزییات عکس‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. با این‌حال در هر شرایطی رنگ‌ها کاملا طبیعی هستند. همچنین، هنگام فیلم‌برداری این سنسور عملکرد غیرقابل قبولی خواهد داشت. در حالت فوق‌عریض نهایتا می‌توانید ویدیوهای با کیفیت 1080 ضبط کنید و فریم‌ریت آن نیز به 30fps محدود می‌شود. در کنار تمام این موارد، عدم پشتیبانی از لرزش‌گیر OIS باعث می‌شود که فیلم‌برداری با سنسور فوق‌عریض نامطلوب باشد. البته در طول روز و نوردهی مناسب، ویدیوهای ضبط شده چندان بی‌کیفیت نیستند.

بررسی پوکو F4

در آخر نیز طی بررسی پوکو F4 از نظر سیستم تصویربرداری، نوبت به دوربین سلفی می‌رسد. در این بخش کمپانی شیائومی تصمیم گرفته از سنسوری بهره ببرد که طی چند سال اخیر در بسیاری از گوشی‌های هوشمند خود از آن استفاده کرده است؛ دوربین 20 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5.

در طول روز و شرایطی که نوردهی مناسب باشد، شما هیچ مشکلی در تصاویر سلفی پوکو F4 مشاهده نمی‌کنید. عکس‌هایی که با دوربین سلفی ثبت می‌شود دارای روشنایی مناسب، جزییات زیاد و رنگ‌های کاملا طبیعی خواهد بود؛ اما هنگامی که دوربین جلوی Poco F4 را با سایر اسمارت‌فون‌هایی که در این رنج قیمت قرار دارند و به سنسورهای بهتری مجهز هستند مانند Motrola Edge 30 مقایسه می‌کنید، تفاوت‌های زیادی رویت می‌شود.

در ابتدا باید به داینامیک رنج اشاره کرد که در پوکو F4 چندان خوب نیست. علاوه‌براین، وضوح رنگ‌ها در دوربین سلفی کمی کاهش پیدا می‌کنند و کاهش جزییات عکس‌ها نیز به وضوح قابل رویت است. البته ناگفته نماند که عکس‌های سلفی پوکو F4 برای یک گوشی‌ با این رنج قیمت کاملا قابل قبول است، اما موضوعی که سعی داریم به آن اشاره کنیم، این است که برخی از رقبای Poco F4 از دوربین سلفی بهتری پشتیبانی می‌کنند.

اگرچه تا این لحظه عملکرد دوربین سلفی در بررسی پوکو F4 خوب به نظر می‌رسد، اما کاربران هنگام عکاسی در سناریوهای با نوردهی کم با مشکلاتی مواجه می‌شوند. داینامیک رنج بسیار محدود است که در نتیجه آن، رنگ پوست از آن چیزی که با چشم قابل رویت است روشن‌تر می‌شود. اگرچه کیفیت عکس‌ها قابل قبول است، اما کیفیت رنگ‌ها آن‌گونه که انتظار می‌رود طبیعی نیست.

برخلاف دوربین پشت، عکاسی پرتره با دوربین سلفی بسیار لذت‌بخش خواهد بود؛ چراکه دوربین جلو قادر است سوژه خود را به درستی تشخیص دهد و آن را از فضای پس‌زمینه متمایز کند. همچنین، افکت عمق میدان نیز بسیار طبیعی به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی 13

بهترین گوشی های شیائومی تا 10 میلیون تومان

بررسی عملکرد Poco F4

طی بررسی مشخصات پوکو F4 متوجه می‌شوید که این دستگاه از تراشه اسنپدراگون 870 5G بهره می‌برد. به لطف این تراشه، Poco F4 به یکی قدرتمندترین گوشی‌های موجود در این رنج قیمت تبدیل شده است. اگرچه بررسی پوکو F4 از نظر دوربین با نکات منفی زیاذی همراه بود، اما در بخش عملکرد این اسمارت‌فون بسیار قدرتمند ظاهر می‌شود.

بررسی پوکو F4 از نظر عملکرد
مشخصات فنی Poco F4

در ادامه باید گفت که نسخه‌های مختلف این محصول از میزان قابل قبولی از حافظه داخلی و رم پشتیبانی می‌کنند. این گوشی هوشمند در نسخه‌های 128/6، 128/8، 256/8 و 256/12 گیگابایت عرضه می‌شود. ناگفته نماند که پوکو از فضای ذخیره‌سازی UFS 3.1 Storage و رم LPDDR5 پشتیبانی می‌کند. هنگام بررسی مشخصات پوکو F4 با یک نکته جالب روبه‌رو می‌شوید؛ این محصول در بخش عملکرد تحت هیچ شرایطی کوتاهی نکرده است.

سخت‌افزار عالی در کنار نمایشگر با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز باعث می‌شود که اسکرول کردن، نمایش انیمیشن‌ها، بازی و… در این گوشی بسیار روان باشد؛ به علاوه، استفاده از چند اپلیکیشن به صورت همزمان و اجرای بازی‌ها با حداکثر تنظیمات گرافیکی برای پوکو F4 کار دشواری نیست.

پس از بررسی مشخصات پوکو F4 با اطمینان می‌توان گفت که هیچ گوشی هوشمند دیگری در این رنج قیمت چنین عملکرد خوبی در پردازش اطلاعات ندارد. هرچند هنگام بازی طولانی مدت افزایش دمای گوشی اجتناب ناپذیر است، اما این افزایش دما به اندازه‌ای نیست که در عملکرد دستگاه اخلالی ایجاد کند. پس از بررسی پوکو F4 مشخص شد که این اسمارت‌فون 91 درصد پایداری عملکرد دارد. گفتنی است که این مقدار پایداری در عملکرد برای یک گوشی هوشمند با چیپست رده‌بالا خیره کننده است. درحالی که این چیپست در آغاز کار عملکرد خوبی دارد، اما افزایش دما منجر به تضعیف آن می‌شود. در این‌جا کنترل دما باعث شده که شاهد چنین چیزی نباشیم.

پوکو F4 به صورت پیش‌فرض از پوسته MIUI 13 پشتیبانی می‌کند که برپایه اندروید 12 اجرا می‌شود. سیستم عامل دستگاه بهینه‌سازی شده است و باگ‌های نرم‌افزاری در مقایسه با محصولات قبلی پوکو، به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده‌اند.

این گوشی هوشمند با چند اپلیکیشن پیش‌فرض عرضه می‌شود که کاربران می‌توانند در صورت تمایل آن‌ها را حذف کنند. تنها مشکلی که در بخش نرم‌افزار می‌توان به آن اشاره کرد، این است که سیستم به‌روزرسانی برنامه‌ها، اپلیکیشن‌هایی که از پلی استور دانلود می‌شود را آپدیت می‌کند. برخی از کاربران ترجیح می‌دهند که برنامه‌های خود را از طریق پلی استور به‌روزرسانی کنند؛ اما این سیستم مرتب تلاش می‌کند که برنامه‌ها را آپدیت کند. پوکو باید در آینده به این موضوع رسیدگی کند. درمجموع، بررسی شیائومی پوکو F4 نشان می‌دهد که این دستگاه از نظر سخت‌افزار و عملکرد، بهتر از سایر گوشی‌های هوشمند این رنج قیمت است.

شارژدهی و عمر باتری پوکو F4

توان موردنیاز این گوشی هوشمند از یک باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی تامین می‌شود. باتوجه به این‌که رقبای این محصول از باتری‌های 5000 میلی‌آمپر ساعتی پشتیبانی می‌کنند، نمی‌توان گفت که از نظر شارژدهی عملکردی به خوبی رقبای خود دارد. هرچند هنگام بررسی شیائومی پوکو F4 مشکل کوتاه بودن عمر باتری مشاهده نشده است.

بررسی باتری پوکو F4

پس از بررسی پوکو F4 مشخص شد که با اجرای بازی‌های با گرافیک بالا به مدت دو ساعت، استفاده از گوشی برای مسیریابی به مدت نیم ساعت، تماشای ویدیو در یوتیوب، مرور کردن شبکه‌های اجتماعی، وب‌گردی و عکاسی و بیش از 6 ساعت روشن بودن صفحه‌نمایش، باتری پوکو F4 به مدت 24 تا 28 ساعت پایدار خواهد بود.

البته طول عمر باتری در برسی شیائومی پوکو F4 از نظر باتری، تنها نقطه قوت آن نیست. استفاده از شارژر با توان 67 وات این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که گوشی خود را تنها در 39 دقیقه به صورت کامل از صفر تا صد شارژ کنند. البته در این رنج قیمت شارژرهایی با توان بیش از 67 وات نیز مشاهده می‌شوند و در این‌جا نیز پوکو F4 بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر رقیبان خود ندارد؛ اما سرعت بالای شارژر 67 واتی جایی برای انتقاد در بررسی شیائومی پوکو F4 از نظر باتری باقی نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو ایکس 4 پرو 5G

بهترین گوشی های شیائومی تا 12 میلیون تومان

کیفیت صدا و امکانات ارتباطی شیائومی پوکو F4

هنگام بررسی پوکو F4 از نظر امکانات ارتباطی، با مواردی روبه‌رو می‌شویم که در اکثر گوشی‌های هوشمند میان‌رده مشاهده می‌شود. این امکانات شامل پشتیبانی از اینترنت پرسرعت 5G، نسخه 5.2 بلوتوث و Wi-Fi 6 دوبانده می‌شود. می‌توان با اطمینان گفت طی بررسی شیائومی پوکو F4 با هیچ مشکلی در بخش امکانات ارتباطی مواجه نمی‌شوید. هنگام برقراری تماس‌های تلفنی نیز صدای هر دو طرف به وضوح منتقل می‌شود و میکروفون و اسپیکرهای این دستگاه انتظارات کاربران خود را به خوبی برآورده می‎‌کنند.

بررسی کیفیت صدا پوکو F4
بررسی شیائومی پوکو F4

این گوشی هوشمند به دو اسپیکر در پیکربندی استریو مجهز شده است و صدایی که از سیستم صوتی آن به گوشی می‌رسد، کاملا شفاف و واضح خواهد بود. البته طی چندسال اخیر چنین کیفیت صدای خوبی در گوشی‌های میان‌رده چندان عجیب نیست و به عبارتی به یک معیار ساده تبدیل شده است.

سوالات متداول

آیا پوکو F4 ارزش خرید دارد؟

این گوشی در اکثر بخش‌ها، به عنوان بهترین در رنج قیمت خود شناخته نمی‌شود؛ اما سایر اسمارت‌فون‌هایی که از امکانات بهتری بهره می‌برند، در بخش‌های دیگر ضعیف هستند. برای مثال اگر یک محصول نمایشگر بهتری را در این رنج قیمت ارائه می‌دهد، قطعا در بخش سخت‌افزار و دوربین نقطه ضعف‌های زیادی دارد. اگر قیمت پوکو F4 را در نظر بگیرید و به تمام امکاناتی که این گوشی هوشمند در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد دقت کنید، متوجه می‌شوید که این اسمارت‌فون در تمام بخش‌ها می‌تواند انتظار کاربران خود را به خوبی برآورده کند. به زبان ساده می‌توان گفت که در بین امکانات مختلف این دستگاه تعادل برقرار است. به هرحال نتیجه‌گیری نهایی بر عهده شما است و می‌توانید با در نظر گرفتن اولویت‌های خود، جهت تهیه پوکو F4 یا گوشی‌های دیگر اقدام کنید.

قیمت پوکو F4 در بازارهای داخلی چقدر است؟

همانطور که می‌دانید به دلیل شرایط نابسامان اقتصاد کشور، قیمت هیچ محصولی ثابت نیست و به صورت روزانه شاهد تغییر در قیمت‌ها هستیم. قیمت پوکو F4 در زمان نگارش این مقاله، 13.480.000 تا 18.200.000 تومان است.

بیشتر بخوانید:

منبع: onsitego

نظر شما درباره بررسی پوکو F4 چیست؟ آیا به نظر شما این گوشی ارزش خرید دارد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ببخشید این گوشی هنوز در بازار هست؟

    پاسخ

    11300 کجا میفروشن برم بخرم تا جایی که من میدونم ۱۳۶۰۰ تا ۱۷ حالا شما اگه نو به این قیمت سراغ داری خریدارم

    پاسخ