;
coinex

لغو قرعه کشی فروش خودرو توسط وزارت صمت

لغو قرعه کشی فروش خودرو بار دیگر خودروسازان را سر زبان انداخت. رویه قرعه کشی همیشه مشکلات زیادی داشته است؛ اما این بار صدای وزارت صمت را هم درآورد.

در چند سال اخیر، وجود دلالان و قیمت‌های عجیب و غریب خودروها داد همه را درآورده است. به همین خاطر، در چند سال گذشته برای خرید خودرو فرایند قرعه کشی تعیین می‌کرد چه کسی صاحب خودرو خواهد شد. این بدعت در دولت روحانی گذاشته شده بود؛ اما از همان اول محکوم به شکست بود؛ چرا که دلالان به راحتی می‌توانستند چندین خودرو بخرند و در بازار به قیمت آزاد بفروشند و سود کلانی را به جیب بزنند.

حال در دولت جدید برای حل این مشکل، سامانه فروش بکپارچه خودرو بر پایه همان قرعه کشی معرفی شد؛ اما ظاهرا طرح جدید نیز مشکلات جدی فراوانی دارد. قرعه کشی در فرایند جدید در تاریخ 9 خرداد 1401 برگزار شد تا برای اولین بار این طرح و این سامانه آزمایشش را پس دهد.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو انحصاری نمی‌شود [گفت و گوی تکراتو با دبیر انجمن خودرو سازان ایران]

 چرا وزارت صمت خواهان لغو قرعه کشی فروش خودرو است؟

زمانی که در تاریخ 11 خرداد 1401 برندگان قرعه کشی معرفی شدند. اعتراضات شروع شد؛ چرا که افرادی که به عنوان برنده در سامانه نامشان آمده بود، زمان واریز وجه متوجه شدند، در لیست رزرو هستند و نمی‌توانند وجهی واریز کنند و در واقع خودرویی در کار نخواهد بود. صدیق بیک‌زاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص مشکلات پیش آمده ایراد را به گردن خودروسازان انداخت؛ چرا که معتقد است در سامانه به طور شفاف در خصوص 12 هزار نفری که در لیست رزرو قرار گرفته‌اند، به طور شفاف توضیح داده نشده است.

نکته جالب اینکه در دوره‌های قبل هم خودروسازان مسئول قرعه‌کشی بودند و چنین مشکلی پیش نیامده بود. هر چند در همان دوره‌ها نیز، عدم شفافیت در قرعه‌کشی‌ها به شائبه‌هایی در خصوص تقلب و فساد در این سیستم دامن زده بود. در واقع راه‌اندازی سیستم یکپارچه فروش خودرو برای جلوگیری از همین شائبه‌ها بود؛ اما به نظر می‌رسد، سیستم جدید نیز قابل اعتماد نیست.

لغو قرعه کشی فروش خودرو

حال طبق نامه‌ای که سید مهدی نیازی (معاون وزیر صمت) به منوچهر منطقی (معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت) ارسال کرده است، به نظر می‌رسد، سامانه یکپارچه فروش خودرو صلاحیت امنیتی لازم را برای اجرای طرح قرعه‌کشی نداشته است. سید مهدی نیازی در این نامه عنوان کرده است، تا زمانی که به لحاظ امنیتی سیستم آزمایش‌های لازم را نگذراند، قرعه‌کشی جدیدی برگزار نخواهد شد؛ همچنین در این نامه وزارت صمت خواهان لغو قرعه کشی فروش خودرو که در تاریخ 9 خرداد 1401 انجام شده است، می‌باشد.

حال باید دید، چنین تصمیمی از سوی وزارت صمت چه تأثیری در بازار خودروها خواهد گذاشت؛ چرا که کاهش عرضه سبب افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره لغو قرعه کشی فروش خودرو توسط وزارت صمت چیست؟ نظرات خود در این باره را با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر