;
coinex

فروش پاسپورت برای رجیستری گوشی ؛ ثبت 40 هزار آیفون تنها در 20 روز!

در شرایطی که واردات گوشی‌های بالای 600 دلار با محدودیت‌هایی مواجه شده است، تب فروش پاسپورت برای رجیستری گوشی به شدت بالا گرفته است.

چندی پیش و در شرایطی که اعلام شد واردات گوشی بالای 600 دلار ممنوع است،‌ مطابق انتظار فعالان و واردکنندگان موبایل به دنبال راهی برای دور زدن این وضعیت گشتند و شاید بهترین چیزی که یافتند،‌ واردات گوشی از راه مسافری و رجیستری آن بود.

وضعیت حالا به نحوی است که آمارها از رجیستری تنها 40 هزار گوشی آیفون مسافری در تنها 22 روز ابتدایی خرداد حکایت دارد و به نظر تا زمانی که تکلیف واردات گوشی بالای 600 دلار مشخص نشود، اوضاع بر همین منوال خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های 2022

فروش پاسپورت برای رجیستری گوشی

فروش پاسپورت برای رجیستری گوشی ؛ ثبت 40 هزار آیفون تنها در 20 روز!
فروش پاسپورت برای رجیستری گوشی

سیاست‌های دولت جدید درباره واردات موبایل‌های بالای 600 دلار حالا باعث رشد چشمگیر واردات گوشی‌ از راه مسافری شده و در شرایطی که قرار بود این گوشی‌ها در ازای صادرات خشکبار به کشور وارد شوند،‌ عدم موفقیت صادرکنندگان؛ عملا واردات گوشی بالای 600 دلار را با مشکل مواجه کرده است. در این شرایط، گرچه واردات گوشی آیفون قانونی است،‌ اما شدنی نیست!

حال و در شرایطی که بازار واردات گوشی از راه مسافری داغ است، در بسیاری از شهرها فرایند خرید و فروش پاسپورت برای رجیستری موبایل نیز رشد چشمگیری داشته است.

بنابر آمار ارائه شده از سوی گمرک، واردات گوشی مسافری در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سه ماه آخر سال 1400 تقریبا سه برابر شده است و به نظر قوانین وارداتی خاص گوشی‌های بالای 600 دلار از مهمترین عوامل بروز این مشکل است. در واقع سال گذشته که مانعی بر سر راه واردات این محصولات نبود، واردات گوشی از راه مسافری آخرین انتخاب فعالان و واردکنندگان بود.

علاوه بر این نباید فراموش کرد که حذف تخصیص ارز نیمایی برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار نیز از دیگر عواملی است که سبب رشد روند واردات گوشی از راه مسافری شده است. در این شرایط بود که ایده استفاده از ارز حاصل از صادرات خشکبار برای واردات گوشی بالای 600 دلار مطرح شد اما نهایتا با بسته شدن تالار دوم نیما، تامین ارز موبایل هم به مشکلاتی برخورد. سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگویی عنوان کرده که:

از ابتدای سال تا ۲۲ خرداد، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه موبایل از طریق رویه مسافری وارد کشور شد.

محمدرضا عالیان گفت:

عمدتاً این گوشی‌ها بالای ۶۰۰ دلار هستند که در آن‌ها ۹۰ هزار دستگاه گوشی آیفون دیده می‌شود. یعنی ۹۰ درصد واردات گوشی‌های مسافری به این برند تعلق دارد. با گذشت زمان میزان واردات سرعت بیشتری هم می‌گیرد. به‌عنوان مثال فقط در بازه زمانی یک تا ۲۲ خرداد، ۴۰ هزار آیفون وارد کشور شد.

او از عدم تامین ارز لازم به عنوان اصلی‌ترین عامل استفاده از رویه مسافری برای واردات گوشی یاد کرد و افزود:

طبیعتاً زمانی که گوشی همراه با رویه مسافری وارد می‌شود برخی آن را به معنای قاچاق یا سوءاستفاده از رویه مسافری در نظر می‌گیرند.

عالیان تأکید کرد:

ما نیز بر این باور هستیم که بخش اعظم واردات رویه مسافری کالای قاچاقی هستند که از این طریق توانسته در شبکه کشور فعال شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت که از ابتدای سال جاری برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلاری مقرر شد که ارز حاصل از خشکبار ارز تأمین شود. اما تأمین نشد و در واردات این گوشی‌ها اختلال وارد شد. تا پیش از این محدودیت‌ها، تعداد واردات گوشی بالای 600 دلار به این حد قابل توجه نبود و شاید ماهانه حداکثر 10 موبایل از این راه وارد کشور می‌شد.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی تا 6 میلیون تومان

آیا قیمت موبایل بالاتر می‌رود؟

عالیان درباره قیمت موبایل و احتمال تاثیرپذیری آن از این شرایط نیز توضیحاتی داد. او گفت که نکته مهم در این باره این است که قیمت موبایل اساسا خیلی تحت تاثیر قیمت ارز قرار نگرفت، چراکه تا پیش از آن، واردات با ارز نیمایی انجام می‌شد و ارز نیمایی در کل سال گذشته حدوداد هفت تا هشت درصد افزایش قیمت داشت و به همین مقدار هم روی قیمت گوشی اثر داشت. او خاطرنشان کرد:

به جرات می‌توان گفت که تلفن همراه تنها کالایی بود که افزایش قیمت نداشت. افزایش قیمت موبایل مبتنی بر دلار نیمایی بود که تغییر چندانی نداشت.

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه تمام افراد در این فرایند تصمیم به بازگشت آرامش به بازار گرفته‌اند گفت که امیدوار است که تاثیرات تصمیمات جدید نهایتا تا دو هفته آینده دیده شود.

بیشتر بخوانید:

نظرات خود درباره فروش پاسپورت برای رجیستری گوشی را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر