;
coinex

گشت ارشاد آقایان در مشهد ؛ هر فردی می‌تواند نماد بدپوششی باشد!

همزمان با آغاز به کار قرارگاه 21 تیر در خراسان رضوی، شایعاتی درباره راه‌اندازی گشت ارشاد آقایان در مشهد در کنار گشت نامحسوس حجاب مطرح شده است.

اواخر خرداد ماه سال جاری بود که قرارگاه 21 تیر به طور رسمی کار خود را در استان خراسان رضوی آغاز کرد. این قرارگاه با ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها می‌کوشد که تا بیست و یکم تیرماه که رسما روز عفاف و حجاب نام دارد، بهبود وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها را پیگیری کند. در این بین اما شایعاتی درباره گشت ارشاد آقایان در مشهد ، واکنش‌هایی در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: دردسری تازه برای تبلیغ دومینو ؛ ستاد امر به معروف خواستار اعلام جرم علیه دومینو شد

گشت ارشاد آقایان در مشهد

گشت ارشاد آقایان در مشهد ؛ هر فردی می‌تواند مشمول بد پوششی شود!

بنابر آنچه در متن قرارگاه 21 تیر ذکر شده، «عفاف به عفاف در نگاه، عفاف در گفتار، عفاف در حرکات و سکنات، عفاف در معاشرت، عفاف در پاکدامنی و عفاف در پوشش دسته‌بندی می‌شود و حجاب هم برای خانم‌ها شامل ویژگی‌هایی در چادر و مقنعه، مانتو، شلوار، جوراب، کفش و رنگ لباس است».

اما درباره آقایان هم، «کروات، پاپیون، سایر نمادهای غربی، تی‌شرت، پیراهن تنگ و کوتاه، لباس بدن نما و وصله‌دار، طلا و زیورآلات، شلوارهای زاپ‌دار نباید هرگز استفاده شود». به نظر می‌رسد مسئولیت رسیدگی به این بخش قرار است به بخشی تحت عنوان گشت ارشاد آقایان در مشهد واگذار شود.

برخی موارد نیز بنابر ابلاغیه این قرارگاه بین آقایان و خانم‌ها مشترک است. برای مثال استفاده از تصاویر غیرمجاز و بدون پوشش در فضای مجازی برای عکس پروفایل، به کارگیری از خانم‌ها در مناصب و پست‌هایی مخصوص آقایان، به کارگیری منشی و مسئول دفتر مرد برای مدیران مرد و زن برای مدیران زن از جمله این موارد هستند. منشی زن بدحجاب نیز خود از مصادیق جرم است.

بیشتر بخوانید: دستگیری 4 نفر به جرم فروش سوالات کنکور توسط پلیس فتا

روند اجرایی طرح گشت نامحسوس حجاب

مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در ارتباط با روند اجرایی طرح گفته که بر اساس محله‌های مشهد و مرزبندی جغرافیایی، 108 تیم 3 نفره از ابتدا تا پایان وقت اداری، اماکنی را در محدود جغرافیایی خود مورد بررسی قرار می دهند.

با گذشت حدود 2 هفته از اجرایی شدن این طرح، بیش از 760 مکان در مشهد مورد بازدید قرار گرفته و بنابر مشاهدات، پیشرفت قابل توجهی رخ داده است. مدیران دستگاه‌ها نیز همکاری خوبی داشتند اما در مواردی محدود، تنش‌هایی نیز ایجاد شد. آقای رضایی افزود:

تلاش ما این است که با کمترین تبعات کار را پیش ببریم و نیروهای ما در این زمینه توجیه هستند. ارزیابان ما به‌ هیچ عنوان قرار نیست به افراد تذکر دهند و اگر هنگام مراجعه ناظران به دستگاه‌ها، شاخصی هم توسط پرسنل مجموعه یا دیگران رعایت نشده باشد، آن مورد را صرفا یادداشت می‌کنند و در قالب نامه‌ای محرمانه برای مدیر دستگاه‌ ارسال می‌شود.

او همچنین تاکیده کرده که وظیفه او و همکارانش برخورد نیست و برخورد با این موضوعات مسئولیت دستگاه‌ها است. اگر هم برخوردهای ناشایستی در سطح جامعه رخ بدهد، از جانب عوامل ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیست و ممکن است برخی افراد خود حس مسئولیت کرده باشد. رضایی همچنین افزود:

در بازدیدهای صورت گرفته تا انتهای هفته گذشته مجموعا حدود ۳۵ مورد تخلف وجود داشت که به صورت محرمانه به مدیر دستگاه‌ها ارسال شده تا برخورد لازم را داشته باشند.

فعالیت‌های ما در راستای افزایش حیطه نظارتی مدیران دستگاه‌ها و کمک به آن‌هاست و اساسا این حوزه به ما ربطی ندارد و وظیفه ما نیز فقط احصا و ابلاغ شاخص‌ها است.

گشت ارشاد آقایان در مشهد ؛ هر فردی می‌تواند مشمول بد پوششی شود!

آقای رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تاکید بر وجود معیارهای استاندارد پوششی در همه جای دنیا! گفت که طبیعتا هر فردی هم که در جمهوری اسلامی کار می‌کند و حقوق می‌گیرد باید دستورالعمل‌ها و شاخصه‌هایی را در پوشش و رفتار خود رعایت کند.  دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره روند اجرایی و گستره جغرافیایی و عملیاتی این طرح بیان کرد:

همه مکان‌ها از جمله درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، دفاتر پیشخوان دولت و… مورد بازدید قرار می‌گیرند؛ مشکلی در تامین نیروی انسانی بازرسان و ارزیابان وجود ندارد و چنانچه نیاز باشد می‌توانیم این ۱۰۸ تیم را افزایش دهیم.

آقای رضایی درباره بازگشت گشت نامحسوس حجاب در مشهد نیز گفت که قرارگاه 21 از این منظر پیرو دستورالعمل‌های کشوری است. او همچنین درباره انتشار تصاویری در فضای مجازی که در آن گفته شده عوامل ستاد امر به معروف در حال بررسی لاک دست خانم‌ها هستند هم گفت:

شاخص‌هایی که مورد بررسی قرار می‌گیرد در متن ابلاغ شده به دستگاه‌ها وجود دارد؛ مواردی مانند تنگی یا گشادی لباس، اندازه لباس، کفش پاشنه بلند و … لاک را به طور مشخص در این موارد دقت نکردم اما هر آن چیزی که از یک کارمند زن مسلمان ایرانی بازخورد منفی بسازد، در این شاخص‌ها قرار می‌گیرد. در خصوص آرایش چهره هم فقط آرایش غلیظ منع شده است.

رضایی با اشاره به بررسی پوشش مردان و در ارتباط با شایعه گشت ارشاد آقایان در مشهد نیز گفت:

در حوزه آقایان هم گزارش‌های تخلف وجود دارد که البته تعداد کمتری داشته‌اند. از جمله این گزارش‌ها پوشیدن شلوار زاپ‌دار بوده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره گشت نامحسوس عفاف و حجاب در مشهد چیست؟ نظراتتان در این باره را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    خود حکومتیان بیشتر از هر ایرانی حتی پایین ترین قشر جامعه به امر به معروف ونهی از منکر وارشاد دارند.هر مسولی باید ده نفر بالتسرش باشه بهش آموزش بده وامر ونهی کنه که چگونه مسولیتش رو درست وقانونی وانسانی انجام بده.اصلا امر به مفروف ونهی از منکر در اسلام برای حاکمان ومسولین آمده نه برتی مردم عامی وبخصوص زن وبچه هاوجوانان ونوجوانان.عمر در زوزاول حاکمیتش گفت اگر کج رفتم راستم کنید یک عرب بلند شد وگفت اگر کج بروی با این شمشیر کج راستت میکنم ،علی درروز اول حکومتش گفت این حق من بر گردن شماست که مرا نصیحت وراهنمایی وارشاد کنیدواین حقشماست برگردن من که به عدالت رفتار کنم وحق مظلوم را از ظالم ستانم.حاکمان ایران خیلی از ارزشهای دینی را هم جابجا کرده واز آنها سو استفاده میکنند تا پاسخگوی کجرویها ونا کارآمدیشان نباشند

    پاسخ

    پس چرا ما نمی‌تونیم مسعولین کج رو راست کنیم کدوم مسعول ما راست و درست است همشون در راه خوردن حق مردم و بیت الملل هستند رانتخواری و رشوه و بالاکشیدن حق مردم شده کار عادی مسعولین ما از اون بالاش گرفته وزیر و کبیر و …. تا پایینش
    راست شدن فقط برای مردم بدبختت هستش؟؟؟؟؟؟

    پاسخ