;
coinex

ماجرای افزایش حقوق کارگران و موضع مجلس درباره‌ی این موضوع چیست؟

گرچه به نظر ماجرای افزایش حقوق کارگران متفاوت از ماجرای حقوق بازنشستگان باشد، اما یکی از نمایندگان مجلس درباره هردو موضوع صحبت‌هایی داشته است.

دولت در واقع با دو چالش روبه روست. اولین چالش بر سر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است و چالش دوم مربوط به افزایش دستمزد کارگران دولتی است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در روزهای اخیر در مورد هر دو مورد صحبت کرده است. اخیرا در این مورد نقل قولی از سخنگوی هیات رئیسه مجلس؛ سید نظام الدین موسوی انتشار پیدا کرده که به نظر نمی‌رسد بتواند به رفع این مشکل و روشن شدن ماجرا کمکی کند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401

آیا چالش افزایش حقوق کارگران دولتی رفع می‌شود؟

سال 1401 با دو چالش مهم و متفاوت برای دولت سیزدهم شروع شد. چالش اول مربوط به افزایش دستمزد کارگران شاغل و چالش دوم مربوط به افراد بازنشسته بود. به نظر می‌رسد در حال حاضر یکی از این مشکل‌ها رفع شده است و دیگری همچنان به قوت خود باقی است.

آیا چالش افزایش حقوق کارگران دولتی رفع می‌شود؟ 

در چالش اول، هیات دولت بالاخره موافقت کرد که عقب نشینی خود را در مورد مصوبه غیر متعارفی که راجع به نحوه افزایش دستمزد کارگران شاغل در بخش دولتی داشت بود اعلام کند. به نظر می‌رسد این موافقت پس از شکایت شماری از کارگران شاغل در بخش دولتی از نادیده گرفته شدن مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار به دیوان عدالت اداری انجام شد. بنابراین هیات دولت قبول کرد که تصمیمی بر اساس مُرِ قانون در مورد افزایش دستمزد این کارگران اتخاذ کند.

طبق این مصوبه، دستمزد کارگران به میزان 57 درصد برای حداقل بگیران و 38 درصد برای سایر سطوح بگیران، در سال 1401 افزایش یافت. این تصمیم از طرف دولت به وزارت کار اعلام شد تا این موضوع به همه کارفرمایان اطلاع‌رسانی گردد. اما به نظر می‌رسد عده‌ای قانون بودجه مربوط به افزایش حقوق کارمندان را ملاک افزایش دستمزد کارگران خود قرار دادند و طبق آن دستمزد کارگران دولتی تنها به میزان 10 درصد افزایش یافت.

متاسفانه اقدامات دولت دوام چندان موثر وافع نشد و در نهایت هیات دولت تصمیم به اصلاح مصوبه قبلی گرفت. بنابرابن نتیجه‌ی تمام تلاش‌ها بی‌جواب ماند و قضیه شکایت در دیوان عدالت اداری هم منتفی شد.

روند افزایش حقوق بازنشستگان چگونه است؟

چالش دوم مربوط به بازنشستگان غیر حداقل بگیر سازمان تامین اجتماعی طرف حساب دولت است که هنوز پابرجاست. در مورد این موضوع نیز متاسفانه دولت با بی‌اعتنایی نسبت به پیشنهاد مصوب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی که مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان براساس مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار در سال 1401 بود، افزایش 10 درصدی مستمری بازنشستگان سایر سطوح را تصویب شد. آیا 10 درصد افزایش در حالی که باقی اقلام افزایشی حداقل 20 درصدی داشتند، منصفانه است؟

ماجرای افزایش حقوق کارگران و موضع مجلس درباره‌ی این موضوع چیست؟
افزایش حقوق کارگران

در این مورد ماجرا تا آنجا ادامه پیدا کرد و حساس شد که همزمان پای هیات تطبیق مقررات مجلس و دیوان عدالت اداری نیز به میان آمد. اگرچه دیوان عدالت اداری واکنشی در این مورد بروز نداد، اما هیات تطبیق مقررات مجلس پس از برگزاری دو جلسه، از اقدامات دولت ایراد گرفت و واکنش نشان داد. متاسفانه این آخرین خبر مربوط به به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود و پس از آن هر چند که نقل قول‌هایی شنیده می‌شود اما در عمل کمکی به حل مسئله و مشکل نشده است.

یکی از نقل‌ قول‌هایی که شنیده می‌شود، واکنش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت است. این مقام جایگاه هیات تطبیق مقررات مجلس را مشورتی خواند و در نهایت احترام نظر اعضای این هیات را معتبر ندانست. نقل قول بعدی مربوط به رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ مسعود میرکاظمی است که از همان ابتدا ادعا کرد که مصوبه هیات دولت درست نیست. ایشان در صحبت‌هایی موضوع افزایش حقوق بازنشستگان را به خود سازمان تامین اجتماعی نسبت داد.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، کارگران شاغل در بخش دولتی مشکلی از بابت افزایش دستمزدشان ندارند و افزایش حقوق کارگران در مورد این افراد حل شده است. اما از سوی دیگر بازنشستگان غیر حداقل بگیر سازمان تامین اجتماعی در انتظار ایجاد تغییری در مصوبه افزایش حقوق خود هستند، و نقل قولی که از آقای موسوی در این خصوص منتشر شده ایت نمی‌تواند کمکی به این افراد کند.

شایان ذکر است که هنوز بررسی دقیقی در مورد ادعای دست‌کاری شدن دستمزد کارگران بخش دولتی در هیات تطبیق مقررات مجلس صورت نگرفته است، یا اگر هم این بررسی انجام شده باشد، دولت به اصلاح این مصوبه درست چند هفته قبل و پیش از فرار رسیدن موعد پرداخت دستمزد خردادماه پرداخته است. طبق همین فرضیه در هر صورت هم‌اکنون (12 تیر) نباید مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد.

علاوه بر این، موضوع شبهه‌آور افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، برای دو جلسه متوالی در دستور کار هیات تطبیق مقررات مجلس قرار گرفت. جالب است که مجلس نیز ایراد قانونی ماجرا را تایید کرده است، اما با این حال دولت واکنش روشنی از خود بروز نمی‌دهد. سخنگوی هیات رئیسه نیز در مصاحبه‌ی اخیر خود که دیروز انجام داد هیچ صحبت روشنی در این باره انجام نداد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره مصوبات افزایش حقوق کارگران چیست؟ نظرات خود در این باره در بخش کامنت‌ها با تکراتو و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر