;
coinex

موج جدید کرونا در راه است؛ هشدارها را جدی بگیرید

موج جدید کرونا چند روزی است که در شهرهای جنوبی با یک سویه جدید در حال پخش شدن است. این موضوع با واکنش برخی مقامات بهداشتی همراه بوده است.

با گذشتن از پیک ششم کرونا و همگانی شدن واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر روز کمرنگ‌تر از روز قبل شد و به تدریج در نیمه اول سال 1401 شاهد تغییر رنگ شهرها در نقشه کرونایی بودیم، این در حالی بود که در جهان به خصوص در کشورهای اروپایی، کرونا با سویه جدید درحال افزایش بود و شواهد از پیک جدیدی از کرونا حکایت میکرد.

اومیکرون که سرعت بالایی در انتقال و درگیری افراد داشت پس از حدود سه ماه تمامی جهان را درگیر خود کرد. این‌بار موج جدید کرونا در راه است که علائم جسمی قبلی را ندارد اما شدت درگیری بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اوج گیری کرونا در ایران ؛ خطر واریانت‌های BA4 و BA5 جدی‌تر از همیشه

موج جدید کرونا

با وجود واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها اما همچنان شاهد پیک جدید و موج جدید کرونا در شهرهای جنوبی ایران همچون اهواز هستیم، اکثریت متخصصان بر این باورند که علت شیوع دوباره و همه‌گیری کرونا در کاهش ایمنی‌زایی واکسیناسیون است.

متخصصان معتقدند موارد جدید ابتلا به کرونا از نوع اومیکرون بوده‌ است و امیدوارند موج جدید در راه نباشد. معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با موج جدید کرونا گفت:

اگر در موج قبلی یک میلیون ابتلاء داشته‌ایم، در موج جدید 200 هزار نفر خواهد بود. یعنی شدت موج جدید احتمالی، کمتر از موج قبلی است.

لازم به ذکر است که مطابق سویه‌های پیشین تقریبا یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید کرونا در کشور نمایان شود که همراه با آن شاهد افزایش موارد بستری و همینطور فوتی‌ها در هفته‌های آتی آن هستیم.

موج جدید کرونا
پیک جدید کرونا

در دو هفته گذشته، آمار بیماران سرپایی افزایش یافته است، در واقع زمانی که تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا می‌کند، آمار درگیری‌ها تصاعدی بالا می‌رود و یک موج جدید شروع می‌شود. رئیس مرکز بهداشت خوزستان در رابطه با شیوع پیک جدید کرونا در آینده گفت:

پیش‌بینی وضعیت تنها بر اساس میزان افراد واکسن‌زده نیست زیرا هر چند واکسن هم در برابر بیماری موثر است اما مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است بنابراین دریافت واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دو عامل موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری هستند که متاسفانه پروتکل‌های بهداشتی فراموش شده‌اند.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز گفته است که موارد ابتلا به کرونا در 110 کشور جهان درحال اوج گیری است و موارد ابتلای جهانی 20 درصد افزایش داشته و تعداد فوتی‌ها نیز روند صعودی دارند.

جلوگیری از شیوع پیک جدید کرونا

با کاهش رعایت پروتکل‌ها، میزان افراد بستری در بیمارستان ناشی از کرونا افزایش می‌یابد و به همراه آن نیز میزان فوتی‌ها ممکن است دو رقمی یا سه رقمی شود، همین موضوع دولت‌ها را موظف به اطلاع‌رسانی می‌کند.

موج جدید کرونا
شیوع پیک جدید کرونا

موج جدید کرونا دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می‌کند که طبیعتا درمان آن نیز دشوارتر است. پیشنهاد می‌شود، جهت پیشگیری از شیوع موج جدید ویروس کرونا در جامعه، واکسن کرونا و دوزهای تکمیلی آن را در زمان مشخص دریافت کنید.

افرادی که بالای 18 سال دارند و همچنین افرادی که از آخرین دوز دریافتی‌شان 6 ماه می‌گذرد، ملزومند که به دریافت دوز یادآور خود اقدام کنند چرا که سطح آنتی‌بادی تولیدشده ناشی از دریافت آخرین واکسن کرونا پس از گذشت چند ماه کاهش پیدا می‌کند و افراد باید به دریافت دوز یادآور خود اقدام کنند.

جهت جلوگیری از شیوع پیک جدید کرونا می‌توان با فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت پروتکل بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون و همچنین ماسک زدن، می‌توان از شدت اوج‌گیری این بیماری منحوس جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد موج جدید کرونا چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر