;
coinex

قدیمی ترین فسیل انسانی کشف شد؛ منتظر رازهای جدیدی از بشر اولیه باشید

باستان‌شناسان بقایای یکی از اجداد انسان‌ها را در رشته کوه آتاپورکا در شمال اسپانیا پیدا کردند، که احتمالا قدیمی ترین فسیل انسانی در اروپاست. پیش از این، قدیمی‌ترین فسیل انسان‌نما که در اروپا یافت شده بود، استخوان فکی بود که در همان مکان در سال 2007 یافت شده بود و قدمت آن 1.2 میلیون سال بود.

انتظار می‌رود فسیل پیدا شده جدید، 1.4 میلیون سال قدمت داشته باشد. این فسیل، بخشی از استخوان فک بوده که در تاریخ 9 تیر در یک سایت تاریخی در کوهستان آتاپویرکا در شمال اسپانیا کشف شده است. آتاپورکا که به گنجینه بقایای انسان‌های اولیه شناخته می‌شود، از جمله مناطقی است که اطلاعات زیادی از ماقبل تاریخ را در اختیار انسان قرار داده است.

بیشتر بخوانید:  نوشیدنی ساخته شده از فضولات انسانی عرضه شد!

قدیمی ترین فسیل انسانی در اروپا کشف شد

رئیس مشترک پروژه تحقیقاتی آتاپویرکا «جوزه ماریا برومودز دی‌کاسترو » می‌گوید، از آن‌جایی که این فسیل، 2 متر پایین‌تر از لایه زمینی که استخوان فک در سال 2007 پیدا شده بود، قرار دارد، انتظار داریم قدمت بالاتری داشته باشد.

روند تعیین قدمت قطعه استخوان فک در مرکز ملی تحقیقات فرگشتی انسان در بورگوس، شهری واقع در حدود 10 کیلومتری (شش مایل) از آتاپورکا، انجام خواهد شد. وی اشاره کرد که این فرآیند احتمالا بین شش تا هشت ماه به طول می‌کشد.

قدیمی ترین فسیل انسانی

این تجزیه و تحلیل می‌تواند به شناسایی گونه‌های انسان‌نما کمک کند؛ مثلا این که قطعه استخوان فک متعلق به کدام گونه از انسان‌هاست. از سوی دیگر کشف جدید می‌تواند در فهم انسان‌هایی که در قاره اروپا تکامل یافته‌اند، ما را یاری نماید.

دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند با قطعیت تعیین کنند که استخوان فک کشف شده در سال 2007، متعلق به کدام گونه است. این فسیل می‌تواند با گونه‌ای به نام Homo Antecessor که در دهه 1990 کشف شد، مطابقت داشته باشد. همچنین گفته می‌شود که احتملا آن فسیل به گونه انسان پیشگام ربط داشته باشد.

سایت باستان شناسی آتاپورکا در سال 2000، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت که به آن، امکان دسترسی به بودجه حفاظت از سازمان ملل را داد. این سایت شامل هزاران فسیل و ابزار انسان نما از جمله سنگ چخماق است که در سال 2013 کشف شد که 1.4 میلیون سال قدمت دارد.

این سایت باستان‌شناسی توسط بنیاد آتاپویرکا مدیریت می‌شود. این بنیاد در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این فسیل فک، متعلق به یکی از اولین جمعیت‌هایی است که اروپا را مستعمره خود کردند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد قدیمی ترین فسیل انسانی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر