;
coinex

جدیدترین گزارش‌ها از حذف یارانه نقدی ؛ پرداخت کوپن در 3 شهر آزمایش می‌شود

از روز گذشته اخباری مبنی بر آزمایش طرح پرداخت کالایی یارانه منتشر شده است. جدیدترین گزارش‌ها از حذف یارانه نقدی و استفاده ار کوپن در 3 شهر حکایت دارند.

روز گذشته معاون سیاسی استانداری ایلام، محمد سبحان حسنی از اجرای آزمایشی طرح پرداخت یارانه با کالا در شهر ایلام خبر داد. بعد از آن نیز اعلام شد که طرح پرداخت کالابرگ در سه شهر اجرایی شده است. از آن زمان تاکنون شایعاتی درباره جایگزینی کالا با پول نقد و درواقع پرداخت کالایی یارانه نقدی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: کارت به کارت هم مشمول مالیات می‌شود ؛ قوانین جدید سازمان امور مالیاتی

جدیدترین گزارش‌ها از حذف یارانه نقدی

گرچه مطابق انتظار، پرداخت یارانه تیر ماه نیز به صورت نقدی خواهد بود، اما از روز گذشته شایعاتی درباره کالایی شدن پرداخت یارانه و حذف یارانه نقدی مطرح شده است.

به طور مثال روز گذشته محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام از اجرای آزمایشی پردخت کالا به جای یارانه نقدی در ایلام خبر داد و ساعتی پس از انتشار این خبر نیز محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز در مجلس از فواید کالایی شدن پرداخت یارانه جدید صحبت کرد.

جدیدترین گزارش‌ها از حذف یارانه نقدی ؛ پرداخت کوپن در 3 شهر آزمایش می‌شود

بعد از آن هم اعلام شد طرح کوپن در سه شهر گرمسار، آبیک و ایلام اجرا می‌شود. هرچند در هفته‌های گذشته مقامات مختلف دولتی به صورت ضمنی از استمرار پرداخت نقدی یارانه جدید برای مدت نامعلوم خبرداده‌اند اما صحبت‌های این دو مقام دولتی احتمال کالایی شدن پرداخت یارانه معیشتی را تقویت کرد.

البته طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با رد شایعه پرداخت کالایی یارانه می‌گوید:

پرداخت تیرماه صد در صد به صورت نقدی خواهد بود و برای ماه‌های پیش رو نیز هنوز صحبتی از احتمال پرداخت کالایی یارانه نشده است.

او همچنین از اجرای آزمایشی پرداخت یارانه کالایی در برخی مناطق مانند ایلام اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت شاید در آینده شیوه پرداخت از نقدی به کالایی تغییر کند، ولی در حال حاضر چنین برنمه‌ای در میان نیست.

ایده جایگزینی کالا با یارانه نقدی از کجا آمد؟

از اردیبهشت ماه 1401، برنامه اصلاح ارز ترجیحی با هدف تامین اقلام ضروری زندگی مردم به نرخ شهریور 1400 آغاز شد. هرچند نتیجه اجرای این طرح تا به این لحظه، رشد چشمگیر قیمت عمومی اقلام ضروری و غیرضروری بوده است.

طی دو ماخ اخیر، دولت به دلیل نبود زیرساخت‌های بانکی، یارانه معیشتی را به صورت نقدی واریز کرده، اما آنگونه که در ابتدای اجرای برنامه عنوان شد، در نهایت قرار است یارانه به صورت کالایی پرداخت شود.

پرداخت کالایی یا نقدی یارانه معیشتی از این حیث حائز اهمیت است که تمایل افکار عمومی بر استمرار پرداخت‌ها به شیوه نقدی است، دست‌کم در هفته‌های گذشته هربار که خبری در رابطه با پرداخت یارانه‌‌ها منتشر شده، بخش عمده‌ای از نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان مربوط به تمایل پرداخت نقدی یارانه بوده است.

در این باره کارشناسان و صاحب‌نظران نیز بارها به دولت یادآور شده‌اند که برای بخش‌های عموما ناتوان اقتصادی، یارانه نقدی تنها منبع درآمد پایدار است و در نتیجه طبیعی است اگر پرداخت یارانه نقدی را ترجیح دهند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره احتمال حذف یارانه نقدی چیست؟ شما کالابرگ را ترجیح می‌دهید یا یارانه نقدی؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر