;
coinex

تحریم بزرگترین تراشه ساز چین توسط آمریکا ؛ چینی‌ها تسلیم می‌شود؟

دولت آمریکا با هدف ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای شرکت‌های فناوری چینی، اخیرا تصمیم به تحریم بزرگترین تراشه ساز چین یعنی SMIC گرفته است.

آمریکا که طی چند ماه گذشته، برخی از شرکت‌های چینی را تحریم کرده است، این بار به دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست.

با انتشار خبر قرارگیری شرکت SMIC در لیست سیاه آمریکا، تمامی شرکت‌های فناوری آمریکایی قبل از هر نوع مراوده تجاری باید از دولت برای اخذ همکاری اجازه بگیرند.

آمریکا با تحریم تجاری شرکت‌های چینی مانند هوآوی و زد‌تی‌ای به دنبال آغاز جنگ تحریمی جدیدی با شرکت‌های چینی است و حال دامنه تحریم‌های آمریکا، دامن بزرگترین تراشه‌ساز چین را نیز گرفته است.

بیشتر بخوانید: بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در فصل اول 2022 ؛ برتری چشمگیر TSMC بر سامسونگ

تحریم بزرگترین تراشه ساز چین

چین به مدت چند دهه به فناوری تراشه سازی شرکت‌های آمریکای متکی بود اما حال با تاسیس شرکت SMIC در تلاش برای توسعه صنعت نیمه رسانای بومی است که این کشور را به بزرگترین بازار برای تجهیزات تولید تراشه تبدیل کرده است.

تحریم بزرگترین تراشه ساز چین
بزرگترین تراشه ساز چین

شرکت SMIC، یک ابر شرکت چینی است که تولیدکننده قطعات نیمه رساناست، این کمپانی بزرگ دنیا به دنیال همکاری خود با نیروهای نظامی چینی یک تهدید بزرگ برای آمریکا به شمار می‌رود.

شرکت چینی SMIC که به تولید تراشه‌های 14 نانومتری می‌پردازد، فعالیت خود را از اواخر سال 2019 شروع کرد. در سال 2020 دولت ترامپ این شرکت را در لیست سیاه تجاری خود قرار داد، اما این تحریم تنها صادرات بخش کوچکی از تجهیزات ساخت تراشه را ممنوع کرده بود.

تحریم جدید آمریکا علیه چین

در جلسه پیشین شورای امنیت ملی آمریکا بحثی در دستور کار قرار گرفت که باعث تشدید نگرانی‌ها درباره‌ی تحریم دوباره شرکت‌های نانو فناوری چینی شد.

نهایتا وزارت دفاع آمریکا خبر ورود این شرکت چینی به لیست سیاه بازرگانی این کشور را منتشر کرد. این در حالی است که اگر این شرکت به فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا اضافه شود، تمامی مراودات تجاری آن با شرکت‌های آمریکایی ممنوع می‌شود و SMIC به‌عنوان ‌بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چینی با خسارت‌های بی‌شماری روبه‌رو خواهد شد.

یکی از دلایلی که پنتاگون، این شرکت را در لیست سیاه خود قرار داده این است که SMIC به دنبال کمک‌های زیربنایی به وزارت دفاع چین است که درصورت اجرای این کمک، توان دفاعی چین قدرتمندتر از قبل می‌شود و نوعی تهدید نظامی علیه آمریکا به شمار می‌رود.

تحریم بزرگترین تراشه ساز چین
تراشه ساز چین

سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا درباره انتشار این خبر اظهارنظری نکرد اما طبق گزارشات واصله از وزارت بازرگانی و دفاع آمریکا، دولت بایدن به دنبال اعمال سیاست‌ها و کنترل‌هایی است که بتواند امنیت ملی و منافع سیاسی خارجی این کشور را نسبت به قبل مستحکم‌تر کند.

با اعلام این خبر برخی از شرکت‌های نانو فناوری آمریکایی به انتشار بیانیه‌ای پرداخته‌اند که توانایی ساخت نیمه‌رساناها یا تراشه‌ها را ندارند و به دلیل عدم دسترسی به این فناوری نمی‌توانند، محصولات کافی برای عرضه در بازار جهانی را تولید کنند.

علاوه بر شرکت‌های نانو فناوری برخی از کمپانی‌‌های بزرگ خودروسازی نیز اعلام کرده‌اند که تراشه‌های کافی جهت ساخت و تولید انواع خودرو را ندارند و در صورت اجرایی شدن این تحریم با خسارت‌های مالی بسیاری رو‌به‌رو هستند.

حالا میان سازمان‌های دولتی آمریکایی اختلاف نظر به وجود آمده و وزارت دفاع و شورای امنیت ملی از دولت بایدن خواستار اعمال این تغییرات به صورت یکجانبه هستند.

وزارت بازرگانی آمریکا در پی محدود کردن واردات خود، خواستار هماهنگی با کشورهای دیگری است که فناوری مشابه این تراشه ساز چینی را دارند، اما با وجود ایجاد ارتباط بازرگانی جدید، آمریکایی‌ها همچنان نگران برتری شرکت‌های تایوانی و رقبای کره‌ای در این مدت نیز هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تحریم بزرگترین تراشه ساز چین چیست؟ دیدگاهتان را در بخش نظرات با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر