;
coinex

برداشت اورانیوم 20 درصد از سانتریفیوژهای ایران آغاز شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید از حدود دو هفته پیش برداشت اورانیوم 20 درصد از سانتریفیوژهای ایران که در فردو نصب و راه‌اندازی شده‌اند آغاز شده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگویی با اشاره به انتشار اخباری در رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفته که تمام فرایند زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی ساخته شده از فضولات انسانی عرضه شد!

برداشت اورانیوم 20 درصد از سانتریفیوژهای ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره شایعات افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت:

گاز دهی به یک زنجیره جدید از ماشین های سانتریفیوژ IR6 حداقل دو هفته پیش به آژانس اطلاع داده شده بود و پیش تر آژانس در این خصوص اطلاع رسانی کرد که بلافاصله، رسانه‌های بین‌المللی نیز با هدف پیگیری اهداف خاص، آن را با بزرگنمایی منعکس کردند.

برداشت اورانیوم 20 درصد از سانتریفیوژهای ایران آغاز شد

وی ادامه داد که اقدام دیروز ایران در برداشت محصول 20 درصدی از این زنجیره، بخش فنی پایانی این اقدام اعلام شده قبلی بود که آژانس انرژی اتمی پیش‌تر اطلاع رسانی کرده و اخیرا هم راستی آزمایی شده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:

این اقدام سازمان انرژی اتمی در اجرای تکالیف قانونی سازمان در راه اندازی و گاز دهی هزار دستگاه (شش زنجیره) از ماشین سانتریفیوژ IR6 صورت گرفته است.

روز شنبه 18 تیر 1401، خبرگزاری رویترز در مطلبی اختصاصی اعلام کرده بود که متن گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مشاهده کرده و در گزارش محرمانه این نهاد بین‌المللی اعلام شده که ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای در نیروگاه اتمی فردو افزایش داده است. بر این مبنا سانتریفیوژهای جدید متشکل از 166 دستگاه از نوع آر 6 با گاز هگزافلوراید تغذیه آبشاری شده‌اند. در این گزارش آمده که مسئولان ایرانی روز 7 ژوئن به آژانس اعلام کرده‌اند که روند را از همان روز آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما در خصوص برداشت اورانیوم 20 درصد از سانتریفیوژهای ایران چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر