;
coinex

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ، چه مراحلی دارد و چگونه انجام می‌شود؟

اگر برای شما این سوال وجود دارد که عمل جراحی تغییر جنسیت چیست و چه مراحل قانونی و پزشکی دارد، در این مطلب به این سوال و سوالات مشابه پاسخ می‌دهیم.

در پاسخ سوال عمل جراحی تغییر جنسیت چیست در یک کلام باید گفت، این جراحی را پزشکان برای تغییر جنسیت فیزیکی فردی که خود داوطلب و خوهان آن باشد انجام می‌دهند. این مورد برای ترنس‌هایی که قصد تغییر جنسیت دارند در کشور ما ابتدا بایستی با طی کردن روند قانونی خاصی انجام شود. مجوزهای تخصصی و پزشکی برای تغییر جنسیت نیز باید توسط پزشکی قانونی و روانشناسان بررسی شود.

مسئله مربوط به ترنسکشوال‌ها خوشبختانه این روزها در جامعه ما جاافتاده و ابعاد علمی و روانی آن روز به روز بیشتر در حال پذیرفته شدن است. در نتیجه افرادی که با بحران هویت اینچنینی درگیر باشند و نیاز به عمل تغییر جنسبت داشته باشند می‌توانند با پیگیری مراحل قانونی نسبت به تغییر جنسیت اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چین با ذهن‌خوانی، وفاداری مقامات حزب کمونیست را ارزیابی می‌‌کند

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ؛ ترنس یعنی چه؟

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ، چه مراحلی دارد و چگونه انجام میشود؟

تراجنسی که با نام‌های ترنسکشوال، تی‌اس، ترنس و روان‌دگرجنس‌خواه شناخته می‌شود به افرادی گفته می‌شود که جسم و اندام جنسیشان با شخصیت جنسیتی آن‌ها متفاوت است. به این معنی که فرد ترنسکشوال ممکن است اندام جنسی مردانه یا زنانه داشته باشد اما جنسیت او متضاد با اندام جنسی‌اش باشد و تمایل به عمل تغییر جنسیت داشته باشد.

در نتیجه تراجنسی‌ها در هر دو جنس -مردان و زنان- دیده می‌شوند. گفته می‌شود از بین ۱۰۰.۰۰۰ تولد، ۴ تا ۵ نفر ترنسکشوال هستند که تمایل به عمل تغییر جنسیت از مرد به زن یا تغییر جنسیت از زن به مرد دارند. عمل تغییر جنسیت کمک می‌کند بدن، چهره و ظاهر فرد به شخصیت جنسیتی‌اش نزدیک شود و از لحاظ فردی و اجتماعی برای او تولد دوباره‌ای است.

پیش از همه باید در نظر داشت که عمل جراحی تغییر جنسیت برای ترنس‌ها عمل سنگینی است. همچنین عمل تغییر جنسیت تنها ظاهر اندام جنسی را برای افراد ترنسکچوال تغییر می‌دهد. در نتیجه برای مثال فردی که از ابتدا زن به دنیا آمده است زن باقی می‌ماند اما با عمل جراحی تغییر جنسیت، جسم او تا حد ممکن به جسم مرد نزدیک می‌شود تا با شخصیت و روان او همگام شود.

عمل تغییر جنسیت برای دو گروه زنان و مردان که قصد تغییر جنسیت به جنس مقابل را دارند شکل مختلفی است. افرادی که از ابتدا با اندام جنسی زنانه به دنیا می‌آیند اما شخصیت جنسیتی و روح و روان آن‌ها مرد است و قصد تغییر جنسیت زن به مرد را دارند باید در نظر داشته باشند که عمل تغییر جنسیت از زن به مرد به صورت یک عضو جنسی مردانه‌ی کامل نخواهد بود.

همچنین پس از تغییر جنسیت ترنس از زن به مرد، فرد امکان باردار کردن فرد دیگری را ندارد. در مورد گروه دیگری از تراجنسی‌ها یعنی افرادی که مرد هستند و قصد تغییر جنسیت از مرد به زن را دارند بدن فرد با عمل جراحی تغییر جنسیت بیشتر شبیه به یک بدن زنانه می‌شود. اما باید در نظر داشت که پس از عمل تغییر جنسیت از مرد به زن، کماکان فرد رحم و تخمدان نخواهد داشت و نمی‌تواند حامله شود.

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست و چگونه انجام میشود؟

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ، چه مراحلی دارد و چگونه انجام میشود؟

یکی از اولین مراحل تغییر جنسیت، دریافت مجوز لازم برای عمل است. چرا که مکمل عمل تغییر جنسیت در اجتماع، قوانینی است که این عمل را ممکن می‌کند. در تمام دنیا جوامع با وضع قانون مناسب و حل این مورد با مشکل مواجه بودند.

در متن قانون ایران تا کنون مقررات خاصی دربارهٔ تغییر جنسیت وضع نشده است. اما بر خلاف دیگر کشورهای اسلامی، جراحی تغییر جنسیت در ایران برای هر کسی که در مصاحبه‌های روان‌شناسی قبول شود و بتواند هزینهٔ عمل را پرداخت کند ممکن است. هزینه‌ای دستکم برابر با 2000 پوند.

بسیاری از بیماران از کشورهای اروپای شرقی و کشورهای عربی برای انجام عمل تغییر جنسیت به ایران سفر می‌کنند. روح‌الله خمینی در سال 1361 طی فتوایی عمل تغییر جنسیت را فقط برای افرادی که چهره‌ی آن‌ها با جنسیت آن‌ها مغایرت دارد آزاد کرد و آن را مشروع دانست. گفته می‌شود کمیته امام به برخی افراد واجد شرایط برای انجام عمل وام بدون بهره می‌دهد.

برای انجام عمل تغییر جنسیت لازم است فرد مجوز قانونی دریافت کند. فرد برای دریافت مجوز قانونی برای تغییر جنسیت در ایران لازم است ابتدا از طرف یک روانشناس، جراح و دکتر متخصص غدد معاینه، و ترنسکشوال بودن او تشخیص داده شود.

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست
عمل جراحی تغییر جنسیت چیست

پس از تشخیص و دریافت نامه از پزشکان، لازم است فرد ترنسکشوال برای دریافت مجوز عمل تغییر جنسیت به پزشکی قانونی مراجعه کند. پس از طی مراحل و بررسی‌ها از طرف پزشکی قانونی، نیاز به عمل تغییر جنسیت برای فرد تایید می‌شود و مجوز قانونی عمل تغییر جنسیت صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: تقویت فرضیه حیات در مریخ با کشف میکروب‌هایی در شمالگان

مراحل قانونی کسب مجوز عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران

شرایط تغییر جنسیت

طبق قانون ترنس ها می توانند عمل تغییر جنسیت انجام دهند، اما لازمه آن تشخیص این اختلال است. اما افراد و مخصوصا ترنس‌ها برای این که بتوانند مراحل تغییر جنسیت را از سر بگذرانند، ابتدا باید مجوز انجام عمل تغییر جنسیت را بگیرند، برای اینکار می‌توانند از دو راه اقدام کنند:

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست
عمل جراحی تغییر جنسیت چیست

راه اول

  • مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه دادخواست تغییر جنسیت
  • ارجاع فرد ترنس به پزشکی قانونی
  • معرفی به یک روانپزشک معتبر از طرف پزشکی قانونی و گذراندن مراحل روان درمانی
  • انجام آزمایش‌های تشخیص سطح هورمون و کاریوتایپ برای اطمینان از اینکه فرد دچار اختلال هورمونی یا کروموزومی نیست.
  • تایید از طرف روانپزشک و ارجاع به پزشکی قانونی
  • تایید از طرف پزشکی قانونی و ارجاع به قاضی
  • دریافت حکم قاضی مبنی بر جواز تغییر جنسیت

راه دوم

  • ارجاع به روانپزشک معتبر و ذی صلاح
  • پشت سر گذاشتن دوران روان درمانی
  • اخذ تاییدیه مبنی بر ترنس بودن از سوی روانپزشک
  • انجام آزمایش‌های تشخیص میزان هورمون برای اطمینان از اینکه فرد مبتلا به اختلال هورمونی یا کروموزومی نباشد.
  • مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست تغییر جنسیت
  • فرد تراجنسی از دادگاه به پزشکی قانونی برای تاییدیه مدارک پزشکی ارجاع داده می‌شود.
  • تایید توسط پزشکی قانونی و ارجاع به قاضی
  • دریافت حکم قاضی مبنی بر مجوز تغییر جنسیت

باید در نظر داشت که عمل جراحی تغییر جنسیت، بدن مرد یا زن را تغییر می‌دهد اما از سوی دیگر برای حضور در اجتماع نیاز است که فرد ترنسکشوال بتواند پس از تغییر جنسیت تغییر شناسنامه بدهد. قوانین تغییر جنسیت در ایران و تعویض شناسنامه‌ی افراد تراجنسی ۱۵ سال است که انجام می‌شود و فرد پس از عمل جراحی تغییر جنسیت می‌تواند شناسنامه خود را تغییر دهد.

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ، چه مراحلی دارد و چگونه انجام میشود؟
عمل جراحی تغییر جنسیت چیست

قبل از اقدام به عمل جراحی باید با هویت جدید زندگی خود، آشنا باشید. این رویای ایده آل شدن را کنار بگذارید و توجه کنید که انجام عمل تغییر جنسیت اولین و آخرین راه نیست. بهتر است قبل از اقدام به عمل، همه چیز را در نظر بگیرید و بدانید که محدودیت‌های پوششی برای خود دارید و نمی توانید مثل قبل لباس بپوشید. در واقع باید خودتان را با شرایط جدید سازگار کنید.

با خودتان مزایا و معایب تغییر جنسیت را مرور کنید و درباره موقعیت خانوادگی، حرفه ای و شغلی خود به درستی تصمیم بگیرید. فکر نکنید که بعد از انجام عمل، همه چیز تمام می شود! اتفاقا بالعکس، تغییر جنسیت نقطه شروع دوباره است. شما باید از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر بروید. دیگر اجازه ندارید به راحتی وارد جمع مردانه یا زنانه قبلی شوید، احکام دینی فرق کرده، پوشش عوض شده و هزاران نکته ریز و درشت دیگر که باید رعایت کنید.

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست و در تغییر از مرد به زن چگونه انجم میشود؟

شرایط تغییر جنسیت

برای ورود به دنیایی با اندام زنانه روش‌های مختلفی وجود دارد. جهان پزشکی به افراد کمک می‌کند تا به‌ کمک گزینه‌های مختلف بتوانند زندگی دیگری را تجربه کنند. از جمله روش‌های تغییر جنسیت برای بدل‌شدن به زن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واژینوپلاستی؛
  • والوپلاستی.

مراحل تغییر جنسیت ؛ روش‌های عمل واژینوپلاستی چیست؟

جراحان در بیشتر عمل‌های واژینوپلاستی از راه پیوند پوست می‌توانند دست به ایجاد کانال واژنی (دیوارهٔ درونی واژن) بزنند. برای این کار معمولا برای پیوند پوستی از پوست بیضه استفاده می‌شود. اگر پوست بیضه برای انجام عمل تغییر جنسیت مرد به زن وجود نداشته باشد، امکان استفاده از پوست اطراف شکم هم وجود دارد. برداشتن پوست از دو طرف شکم، زخم محسوسی به جای نمی‌گذارد.

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ، چه مراحلی دارد و چگونه انجام میشود؟
عمل جراحی تغییر جنسیت چیست

برای ایجاد کانال واژنی، پزشکان باید فاصله‌ای میان رکتوم (راست‌روده) و مثانه به وجود بیاورند. بعد از اینکه پیوند پوستی انجام شد، واژن گاز پانسمان یا ماده‌ای اسفنجی به‌مدت ۵ روز در کانال واژن قرار داده می‌شود. این مواد باعث ایجاد فشار روی پیوند پوستی جدید می‌شوند و به کمک آنها، بافت‌های تازه‌شکل‌گرفته در اطراف بافت واژن به حالتی طبیعی نزدیک می‌شوند.

مراحل تغییر جنسیت ؛ ارتباط واژینوپلاستی و ارگاسم چیست؟

بسیاری از افراد متقاضی انجام عمل تغییر جنسیت مرد به زن نگران مقولهٔ ارگاسم هستند. آنها می‌خواهند بدانند که بعد از انجام این عمل می‌توانند اوج لذت‌ جنسی یا همان ارگاسم را احساس کنند یا نه. پاسخ این است که امکان رسیدن به ارگاسم بعد از عمل وجود دارد. جراحان به کمک پوست آلت مردانهٔ فرد کلیتوریس را می‌سازند. این بخش تازه‌وارد در بدن فرد دارای احساس است و از طریق تحریک آن، امکان رسیدن به ارگاسم برای فردی که عمل می‌کند همچنان وجود خواهد داشت.

مراحل تغییر جنسیت ؛ چند روز بعد از واژینوپلاستی از بیمارستان مرخص می‌شوید؟

بیشتر بیماران بعد از عمل واژینوپلاستی تقریبا ۵ روز در بیمارستان و بیشتر در رختخواب باقی می‌مانند. استراحت باعث می‌شود تا پیوند پوست در اطراف بافت واژن رشد کند. جراحان از باندی فشاری (compressive bandage) در قسمت بیرونی واژن استفاده می‌کنند. بعد از برداشتن باندهای بیرونی و درونی واژن، بیشتر افراد بهبود پیدا می‌کنند و از بیمارستان مرخص می‌شوند.

امکان بازوبسته‌شدن واژن هم دو هفته بعد از عمل تغییر جنسیت مرد به زن مقدور می‌شود. پزشکان به بیماران دستگاه انبساط‌دهنده واژن (dilators) می‌دهند تا در شش ماه بعد از جراحی هر روز ۲ تا ۳ بار از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:  خودآ‌گاهی هوش مصنوعی GPT-3 به مرحله‌ای رسیده که درباره خودش مقاله می‌نویسد

آمادگی‌های لازم برای واژینوپلاستی چیست؟

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ، چه مراحلی دارد و چگونه انجام میشود؟
عمل جراحی تغییر جنسیت چیست

قبل از عمل واژینوپلاستی، بیمار باید آمادگی‌های لازم را پیدا کند. برای مثال:

  • قبل از عمل تغییر جنسیت باید با عمل الکترولیز، موهای ناحیه تناسلی مردانه زدوده شود زیرا قرار است از پوست این نواحی برای ساخت کانال واژنی استفاده شود. اگر داخل واژن، مو رشد کند احتمال بروز مشکلات بهداشتی قوت خواهد گرفت. پس باید موی ناحیه پوست آلت تناسلی مردانه از بین برود.
  • اگر فرد سیگاری است باید تلاش خود را برای ترک سیگار قبل از عمل به کار‌گیرد. استعمال سیگارهای عادی یا سیگار الکترونیکی یا هر مادهٔ دیگری که حاوی نیکوتین است باعث کاهش گردش خون در ناحیهٔ تناسلی می‌شود و بهبودیافتن بعد از عمل را به تعویق می‌اندازد. اگر فرد به‌تازگی سیگاری شده باشد، از او آزمایش ادراری می‌گیرند که مشخص می‌کند، امکان ترک کامل برای او وجود دارد یا خیر. یک ماه طول می‌کشد تا نیکوتین از بدن فرد به‌طور کامل خارج شود.
  • کاهش وزن هم از کارهای دیگری است که قبل از عمل تغییر جنسیت از مرد به زن باید در نظر گرفته شود. بهتر است که افراد چاق قبل از انجام این عمل، وزن خود را کاهش دهند. کاهش وزن هم روند جراحی را ساده‌تر و هم به بهبودیافتنِ سریع‌تر بعد از عمل کمک می‌کند.

یادتان باشد که واژینوپلاستی یا والووپلاستی برای همهٔ افراد مقدور نیست و امکان عملی‌شدن آن در گروی شکل و وزن بدن هر فرد است. توصیه می‌شود که قبل و بعد از عمل واژینوپلاستی از فیزیوتراپی استفاده شود.

مراحل تغییر جنسیت ؛ والووپلاستی چیست؟

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ، چه مراحلی دارد و چگونه انجام میشود؟
عمل جراحی تغییر جنسیت چیست

والووپلاستی (vulvoplasty) هم عمل دیگری برای تغییر جنسیت مرد به زن است که طی آن، بخش بیرونی واژن یا همان فرج (vulva) به کمک پوست ناحیهٔ تناسلی مردانه ساخته می‌شود. در این عمل، تمام بخش‌های بیرونی واژن به وجود می‌آیند. گام‌های این جراحی به واژینوپلاستی شباهت دارد:

  • به‌کمک سر و بخش‌هایی از آلت جنسی مردانهٔ فرد، امکان ساخت کلیتوریس به وجود می‌آید.
  • با پوست بیضه و آلت مردانهٔ فرد، لبهٔ بیرونی و درونی اندام تناسلی زنانه ساخته می‌شود.
  • در این عمل، مجرای خروج ادرار هم برای فرد ساخته می‌شود.
  • ساخت دهانهٔ واژن هم به کمک والووپلاستی مقدور است.

تفاوت والووپلاستی و واژینوپلاستی در این موارد است:

  • در واژینوپلاستی کانال واژنی ساخته می‌شود.
  • در والووپلاستی تمام بخش‌های واژن به جز کانال آن ساخته می‌شود.

والووپلاستی بهتر است یا واژینوپلاستی؟

بهبود پس از عمل والووپلاستی سریع‌تر و ساده‌تر از واژینوپلاستی است. برای مثال، برای بهبود کامل دیگر نیازی به استفاده از وسیلهٔ منبسط‌کنندهٔ واژن (dilators) وجود ندارد. عوارض و مشکلات بعد از عمل والووپلاستی هم کمتر خواهد بود.

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ، چه مراحلی دارد و چگونه انجام میشود؟
عمل جراحی تغییر جنسیت چیست

یکی از مشکلات عمده بعد از واژینوپلاستی جراحت مقعدی است. در بعضی از موارد، بروز چنین مشکلی باعث ایجاد حفره‌ای میان رکتوم و واژن می‌شود. اما اگر به جای واژینوپلاستی از والووپلاستی استفاده کنید، احتمال وقوع چنین حفره‌ای بسیار کمتر می‌شود.

برای افرادی که میلی به آمیزش جنسی ندارند هم عمل والووپلاستی گزینهٔ بهتری خواهد بود. البته بعد از هر دو عمل، امکان رسیدن به ارگاسم از طریق کلیتوریسی که ساخته می‌شود برای افراد وجود خواهد داشت.

عمل جراحی تغییر جنسی چیست و در تبدیل از زن به مرد چگونه انجام میشود؟

عمل جراحی تغییر جنسبت از زن به مرد مراحل خاصی دارد. این جراحی بسیار پیچیده بوده و مراحلی چند دارد که در ادامه به شرح مفصل آن میپردازیم.

بازسازی سینه

فردی که قرار است تحت عمل جراحی تغییر جنسیت زن به مرد قرار بگیرد باید عمل ماستکتومی زیرپوستی انجام دهد تا بافت سینه‌هایش تخلیه شوند. جراح همچنین تغییراتی در ظاهر و جای نوک سینه‌ها هم انجام می‌دهد. در همین حین، درمان تستوسترون رشد موهای سینه را تحریک می‌کند.

هیسترکتومی/ اوفورکتومی (Hysterectomy/Oophorectomy)

اگر فرد نمی‌خواهد رحم، تخمدان و لوله‌های فالوپ داشته باشد یا درصورتی‌که هورمون درمانی باعث قطع عادت ماهیانه نشود، عمل جراحی برداشتن رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ انجام می‌شود.

در هیسترکتومی جزئی، جراح فقط رحم را برمی‌دارد؛ در هیسترکتومی کامل، گردن رحم نیز برداشته می‌شود. عمل سالپینگو اوفورکتومی دوجانبه (bilateral salpingo-oophorectomy یا BSO) شامل برداشتن تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ راست و چپ است.

بیشتر بخوانید: تولید سوخت موشک از باکتری ؛‌ سوختی قدرتمندتر و در عین حال سالم‌تر!

متویدیوپلاستی (Metoidioplasty)

عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ، چه مراحلی دارد و چگونه انجام میشود؟
عمل جراحی تغییر جنسیت چیست

متویدیوپلاستی روشی برای ساخت آلت تناسلی مردانه است. فرد قبل از انجام این عمل، هورمون دریافت می‌کند تا کلیتوریس بزرگ شده و برای این هدف آماده شود. در حین عمل، جراح واژن را نیز برمی‌دارد. به‌علاوه، حالب را در آلت تناسلی مردانه قرار داده و طول آن را نیز افزایش می‌دهد.

گزینه دیگر عمل سنتوریون (Centurion) است که شامل تغییر موقعیت رباط‌های حلقوی زیر کلیتوریس به‌هدف افزایش قطر آلت تناسلی است.

عمل متویدیوپلاستی ۲ تا ۵ ساعت طول می‌کشد. بعد از عمل ابتدایی، شاید نیاز به عمل‌های بعدی نیز باشد. عمل سنتوریون حدود ۲٫۵ ساعت طول می‌کشد و برداشتن اندام‌های تولیدمثل زنانه نیز ممکن است این مدت‌زمان را افزایش دهد. فایده متویدیوپلاستی این است که آلت می‌تواند به‌خودی‌خود نعوظ پیدا کند، اما اندازه آن کوچک است.

فالوپلاستی (Phalloplasty)

در فالوپلاستی از پوست پیوندی که معمولا از بازو، ران، پشت یا شکم گرفته می‌شود، برای شکل‌دادن آلت تناسلی جدید استفاده می‌شود. پزشکان پوست بازو را بهترین گزینه برای ساخت آلت تناسلی می‌دانند.

مراحل تغییر جنسیت
عمل جراحی تغییر جنسیت چیست

آلت تناسلی که از این روش ایجاد می‌شود در مقایسه با متویدیوپلاستی بزرگ‌تر است؛ اما به‌خودی‌خود نعوظ پیدا نمی‌کند. برای برطرف‌کردن این مشکل، بعد از گذراندن دورهٔ نقاهت، عمل ایمپلنت تناسلی انجام می‌شود.

در عمل فالوپلاستی، جراح واژینکتومی (برداشتن واژن) انجام می‌دهد و طول حالب را افزایش می‌دهد.

یکی از معایب فالوپلاستی این است که فرد باید چندین بار تحت عمل جراحی قرار بگیرد و درنتیجه، در مقایسه با متویدیوپلاستی باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کند.

اسکروتوپلاستی (Scrotoplasty)

شاید فرد بخواهد در کنار عمل‌های متویدیوپلاستی یا فالوپلاستی، عمل اسکروتوپلاستی انجام دهد که شامل ایجاد کیسه بیضه‌ (اسکروتوم) می‌شود. در این عمل، جراح مکان لبه بزرگ را تغییر می‌دهد تا کیسه بیضه ایجاد شود و بعد داخل کیسه‌ها بیضه‌های سیلیکونی ایمپلنت قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره عمل جراحی تغییر جنسیت چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر