;
coinex

علائم سویه های جدید امیکرون ؛ BA.4 و BA.5 چه نشانه‌هایی دارند؟

اخیرا شیوع دو زیرسویه BA.4 و BA.5 از کرونا امیکرون باز دیگر نرخ ابتلا و مرگ و میر کرونا در جهان را افزایش داده است. اما علائم سویه های جدید امیکرون چیست؟

گرچه در ابتدای ظهور سویه جدید کرونا با نام امیکرون، عموما آن را معمولی و عادی و مشابه با دیگر سویه‌ها جلوه دادند،‌ به مرور این دید اولیه مبنی بر ساده بودن سویه جدید و کم خطر بودنش از میان برداشته شده است و به خصوص حال که سویه‌های جدید امیکرون خود بار دیگر موج ابتلا را در سراسر جهان افزایش داده‌اند،‌ نگرانی‌ها درباره اثربخشی واکسن‌ها و علائم سویه جدید کرونا بار دیگر اوج گرفته است. برای آشنایی با علائم سویه های جدید امیکرون با ما باشید.

بیشتر بخوانید: وضعیت قرمز کرونا در 15 استان کشور ؛ سرعت شیوع سویه‌‌های جدید بالاست

علائم سویه های جدید امیکرون

علائم سویه های جدید امیکرون ؛ BA.4 و BA.5 چه نشانه‌هایی دارند؟

مطالعات جدید درباره امیکرون و زیرسویه‌های جدید آن حاکی از آن است که حتی امیکرون با عبور از سیستم ایمنی فرد می‌تواند در بازه زمانی کوتاهی، مثلا یک ماه دوبار فرد را بیمار کند.

این در حالی است که در ابتدای ظهور امیکرون، پزشکان، متخصصان و ویروس‌شناسان، امیکرون را در گروه ویروس‌های معمولی سرماخوردگی قرار دادند که شدت خطر کمی دارند و به سادگی کنترل می‌شوند. اما بعد از شیوع گسترده و رکوردزنی‌های پیاپی اومیکرون و زیرسویه‌هایش در مرگ و میر بود که امیکرون جدی گرفته شد.

شیوع امیکرون در ایران هم بسیار قابل توجه است به نحوی که شمار بیماران جدید مبتلا به کرونا در تنها 14 روز 30 برابر شده و حالا به بالای 30 هزار نفر در روز رسیده است. آن هم در شرایطی که گفته می‌شد کرونای امیکرون نشانه‌هایی مانند سرفه، سردرد و آبریزش بینی، بدن درد یا ضعف و بی‌اشتهایی مشابه آنفلوآنزا و سرماخوردگی دارد و بر خلاف سویه‌های قبلی از جمله دلتا درگیری کمتری برای ریه ایجاد می‌کند.

حالا اما تجربه بیماران و تأکید متخصصان و پزشکان حاکی از آن است که کرونای امیکرون به اندازه سویه‌های قبلی می‌تواند منجر به التهابات ریوی شود و این مسئله در واکسن نزده‌ها حادتر است.

حال با ظهور زیر سویه‌های جدید BA.5 و BA.4 بار دیگر موج کرونا در کشور بالا گرفته و حتی سخن از پیک هفتم کرونا در ایران مطرح است. این زیرسویه می‌تواند آنتی‌بادی ناشی از عفونت قبلی یا حتی دریافت واکسن را از بین ببرد. حتی افرادی که پیش از این به زیرسویه‌های BA.1 و BA.2 اومیکرون مبتلا شده و درمان شده‌اند نیز از خطر BA.5 و BA.4 در امان نیستند و این دو زیر سویه به شدت در حال شیوع هستند. سرعتی بیش از همه سویه‌های قبلی! در این شرایط آشنایی با علائم زیر سویه های جدید امیکرون برای هر فردی ضروری است تا به خوبی برای مقابله با کرونا آماده باشد.

بیشتر بخوانید: سرعت بالای شیوع زیرسویه های جدید کرونا ؛ هر 1 نفر می‌تواند 18 نفر را درگیر کند

بدترین علائم سویه های جدید امیکرون

علائم سویه های جدید امیکرون ؛ BA.4 و BA.5 چه نشانه‌هایی دارند؟

علائم شباهت زیادی به دیگر زیرسویه‌های امیکرون دارد، افراد سریعا درمان می‌شوند و شدت بیماری نیز به میزان قبل نیست. بدترین نشانه زیرسویه‌های جدید امیکرون اما گلودرد شدید است. به نظر می‌رسد که زیرسویه BA.5 در گام اول بر دستگاه تنفسی فوقانی موثر است و با علائمی مانند گلو درد و گرفتگی بینی شروع می‌شود. این زیرسویه جدید در مقایسه با انواع قبلی ویروس کرونا، تاثیر کمتری بر ریه‌ها دارد.

اگر به گلودرد ناشی از این بیماری مبتلا شدید باید پیش از مصرف داروهای مسکن با پزشک خود مشورت کنید. ازآنجاکه گلودرد بخشی از علائم رایج بیماری کووید 19 است، لازم است در صورت مشاهده آن، آزمایش کرونا انجام دهید و خود را ایزوله کنید تا خطر انتقال بیماری به دیگران کاهش پیدا کند. همچنین، توصیه شده است که از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و مایعات کافی بنوشید. غرغره کردن با آب نمک، نوشیدن آب ولرم یا چای با عسل می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

دیگر علائم سویه جدید امیکرون به جز گلو درد؛ شامل سرفه، خستگی، احتقان و آبریزش بینی می‌شود که شبیه علائم مربوط به آلرژی است، زیرا سیستم ایمنی قادر است با ویروس در نقاط ورودی آنکه معمولاً ناحیه بینی است، مبارزه کند. آلوده شدن به ویروس کرونا یا واکسینه شدن در برابر بیماری کووید ۱۹، به سیستم ایمنی آموزش می‌دهد که بدون تحت فشار قرار دادن بدن، نسبت به ویروس واکنش نشان دهد. همچنین، مانع از نفوذ بیشتر ویروس کرونا به ریه‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: خط تولید کووپارس با 630 میلیارد تومان هزینه تعطیل شد

سویه جدید امیکرون در ایران

چندی پیش معاون وزیر بهداشت با اشاره به انتشار سویه های جدید کرونا در کشور گفت که در زیرسویه‌های جدید، هر فرد مبتلا می‌تواند تا 18 نفر را درگیر کند. معاون بهداشت وزارت بهداشت در ارتباط با انتشار کرونا در سطح جهان گفته بود:

حساسیت‌ها نسبت به کرونا از بین رفته است و  سویه‌های جدید از کشورهای آمریکایی و اروپایی در حال انتشار است.

علائم سویه های جدید امیکرون ؛ BA.4 و BA.5 چه نشانه‌هایی دارند؟

به گفته حیدری سویه‌های جدید کرونا در کشورهای منطقه و همسایه از طریق ارتباطات بین‌المللی و گردشگری در حال انتشار است و دو زیرسویه خطرناک امیکرن BA.4 و BA.5 به سرعت به کشور نفوذ کرده‌اند. او درباره علائم سویه های جدید کرونا امیکرون گفته:

علائم سویه جدید کرونا مثل سویه اُمیکرون است؛ مشکلات گوارشی، علائم سویه جدید کروناست.

استاد ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین گفته که هیچ کشوری نمی‌تواند مانع از انتقال بیماری‌های تنفسی شود، در نتیجه افراد باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و الکل، حتما جهت دریافت دزهای یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.

گفتنی است همزمان با انتشار این اخبار، مقامات بهداشتی شانگهای چین اعلام کردند که زیرسویه دیگری از کرونای امیکرون را با نام علمی BA.۵.۲.۱ در این شهر شناسایی کرده‌اند که یکی از زیرمجموعه‌های زیرسویه BA.۵ محسوب می‌شود. در حال حاضر اطلاعاتی درباره خطر و شدت شیوع این زیرسویه جدید منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره علائم سویه های جدید امیکرون چیست؟ نظراتتان را در بخش مربوط به نظرات با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر