;
coinex

کاهش کمیت و کیفیت اسپرم در مردان ؛ آیا این دلیلی برای انقراض خواهد بود؟

جدیدترین یافته‌های پژوهشی حاکی از کاهش کمیت و کیفیت اسپرم در مردان است. اما آیا این روند در صورت ادامه می‌تواند به عاملی مهم برای انقراض بشر بدل شود؟

مطالعه جدید درباره عوامل موثر بر کاهش تعداد اسگرم مردان اخیرا در محله اینوایرومنت اینترنشنال منتشر شده است. در این تحقیق، پژوهشگران با بررسی نمونه ادرار نزدیک به 100 داوطلب متوحه شدند که مختل‌کننده‌های غدد درون ریز مردان به سطح هشدار رسیده است. مشکلی که به طور مستقیم در قدرت باروری فرد موثر است.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی ساخته شده از فضولات انسانی عرضه شد!

کاهش کمیت و کیفیت اسپرم در مردان

در طی این بررسی‌ها ثابت شده که آلاینده‌هایی از مواد شیمیایی مضری مانند بیسفنول‌ها و دیوکسین‌ها کیفیت اسپرم مردانه را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهند. نویسندگان می‌گویند وجود این کوکتل‌های شیمیایی بر سلامت باروری مردان اثر منفی قابل توجهی می‌گذارد.

این پژوهش روی نمونه ادرار 98 مرد دانمارکی بین سن 18 تا 30 سال انجام شده و علاوه بر آن از داده‌های موجود در آژانس استادرهای غذایی اروپا نیز برای تخمین میزان احتمالی 20 ماده شیمایی دیگر استفاده کرده است.

نویسندگان این مقاله به رهبری پروفسور آندریاس کورتنکمپ از دانشگاه برونل لندن می‌گویند از میزان قابل توجه این ترکیب‌های شیمیایی در نمونه‌ها تعجب کرده‌اند. آنها همچنین از میزان بیسفنول BPA در نمونه‌های مورد آزمایش شگفت‌زده شده‌اند. ماده‌ای که یک خطر کاملا جدی برای سلامت اسپرم به شمار می‌رود.

کاهش کمیت و کیفیت اسپرم در مردان ؛ آیا این دلیلی برای انقراض خواهد بود؟

با وجود این محققان مدعی هستند که پژهش آن‌ها با محدودیت‌هایی مواجه بوده است و برای مثال داده‌های استفاده شده از آژانس استاندارهای غذایی اروپا، تنها مربوط به سالیان 2009 و 2010 است و ممکن است در نمونه‌های جدید حتی میزان مواد شیمیایی افزایش یافته باشد. از دیگر ابهامات این است که آیا زنان در سنین باروری به اندازه مردان مورد مطالعه در معرض مواد شیمیایی هستند یا خیر.

البته محققان به این موضوع نیز اشاره کرده‌اند که ممکن است تحقیق آن‌ها خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض این ترکیبات شیمایی خطرناک برای اسپرم را دست کم گرفته باشد چراکه انبوهی از این مواد شیمیایی می‌توانند بر اسپرم مردان موثر باشند، اما همه آن‌ها در این پژوهش بررسی نشده‌اند.

در سالیان اخیر کمیت و کیفیت اسپرم مردان در کشورهای غربی شدیدا کاهش یافته به طوری که تعداد اسپرم در بدن مردان در بازه زمانی 40 ساله نصف شده است. در همین حین، دیگر اختلالات سلامت باروری مانند بیضه‌های غیرنزولی و سرطان بیضه نیز شدیدا در حال افزایش است.

دانشمندان در سراسر جهان طیف وسیعی از علل احتمالی دیگر را در پس کاهش تعداد اسپرم در نظر گرفته‌اند، از آن جمله می‌توان به عوامل سبک زندگی، مصرف دخانیات و آلودگی هوا اشاره کرد.

این مطالعه هرچند نگرانی‌ها در خصوص سلامت اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد اما در عین حال باعث خواهد شد تا مطالعات بیشتری در جوامع مختلف در این خصوص صورت گیرد تا احتمالا تلاش‌های گسترده‌تری برای جلوگیری از تهدیدهای بالقوه‌ای که سلامت اسپرم‌ها را تهدید می‌کند، صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کاهش کمیت و کیفیت اسپرم در مردان چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر