;
coinex

خودکفایی چین در تولید تراشه های 7 نانومتری ؛ آیا چین بر محدودیت‌ها غلبه می‌کند؟

برخی از شرکت‌های چینی مدت‌ها است که با تحریم‌های آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنند و حالا خودکفایی چین در تولید تراشه های 7 نانومتری اتفاق خوبی برای آن‌ها است.

شاید در کشور ما گزاره تحریم‌ها مشتی کاغذ پاره‌اند بیشتر به نوعی شوخی شباهت داشته باشد اما در چین اوضاع متفاوت به نظر می‌رسد. همه می‌دانیم که دولت آمریکا مدت‌هاست در تلاش برای ایجاد محدودیت برای شرکت‌های تکنولوژیکی چینی است و برای این کار از راه‌های گوناگونی اقدام می‌کند.

نمونه اعلای این موضوع را در مقابله جدی دولت ترامپ با کمپانی هواوی دیدیم و همین چند روز پیش نیز خبری مبنی بر تحریم بزرگترین تراشه‌ساز چین از سوی آمریکا منتشر شد. اما چینی‌ها با خاطری آسوده به رشد خود ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در فصل اول 2022 ؛ برتری چشمگیر TSMC بر سامسونگ

خودکفایی چین در تولید تراشه های 7 نانومتری

خودکفایی چین در تولید تراشه های 7 نانومتری ؛ آیا چین بر محدودیت‌ها غلبه می‌کند؟

بزرگترین تراشه‌ساز چین یعنی شرکت SMIC تا پیش از این با لیتوگرافی 12 نانومتری خود پیشرفته‌ترین تراشه‌ها چین را تولید می‌کرد اما حالا توانسته ارتقای قابل توجهی در تولیدات خود اعمال کند و حالا رسما اولین سازنده تراشه 7 نانومتری در خاک چین محسوب می‌شود.

فناوری 7 نانومتری بسیار استراتژیک و حیاتی است و با توجه به مشکلات فعلی چین و تحریم‌های اعمال شده علیه برندهای چینی، می‌تواند مشکلات مهمی را برطرف کند.

ایالات متحده مدت‌ها است که مانع از دسترسی کمپانی SMIC به ابزارهای EUV شده و اخیرا حتی پا را فراتر گذشته و دسترسی این شرکت به ابزارهای نسبتا ساده ساخت تراشه‌های DUV را نیز محدود کرده است!

اگرچه این تاکتیک پیشرفت چین در زمینه تولید تراشه پیشرفته را اندکی کندتر می کند، اما این کشور به سرمایه گذاری برای توسعه ابزارهای ساخت تراشه و اکوسیستم نرم افزاری خود (EDA) ادامه می‌دهد.

SMIC یک نکته جالب توجه را ثابت کرده و آن اینکه می‌تواند با تجهیزاتی با پیچیدگی کمتر، محصولاتی با گره های گروسه پیشرفته تولید کند و حتی اگر این فرآیند تولید به صرفه نباشد، به نظر چینی‌ها قصد دارند به آن ادامه دهند. این سبب می‌شود تا SMIC یک گزینه جذاب برای تولید تراشه شود و توسط تولیدکنندگان بسیاری انتخاب شود.

البته در حال حاضر مشخص نیست که با توجه به محدودیت‌ها، آیا امکان صادرات محصولات این شرکت فراهم است یا خیر اما در حال چین اکوسیستم رو به رشدی در زمینه طراحی و تولید تراشه دارد و در نیتجه طراحان و تولیدکنندگان می‌توانند تنها به انگیزه تصاحب سهمی در بازار بزرگ داخلی نیز دست به تولید محصولات خود بزنند.

خودکفایی چین در تولید تراشه های 7 نانومتری ؛ آیا چین بر محدودیت‌ها غلبه می‌کند؟
خودکفایی چین در تولید تراشه های 7 نانومتری

بنابر اطلاعات منتشر شده از مرکز تحلیل تخصصی نیمه هادی TechInsights که تراشه سفارشی 7 نانومتری تولید شده برای شرکت MinerVa را مورد بررسی قرار داده، تردیدهایی وجود دارد که فرآیند 7 نانومتری SMIC از فناوری ساخت 7 نانومتری TSMC کپی شده باشد.

ظاهرا و با وجود عدم دسترسی به ابزارهای پیشرفته تولید نیمه‌هادی‌ها و محدودیت‌های وضع شده از سوی ایالات متحده، SMIC توانسته یک گره تقریبا کامل 7 نانومتری ایجاد کندو موفقیتی که می‌تواند در آینده منجر به تولید تراشه‌های 7 نانومتری بیشتر با کاربری متنوع‌تر شود.

از نظر عملکردی نیز TechInsights با بررسی دقیق تراشه‌های مشابه از سه شرکت مایکروسافت، گوگل و اپل به این پی برده که دو فناوری 7 نانومتری سامسونگ و TSMC هر دو پیشرفته‌تر از مدل ارائه شده توسط SMIC هستند و شاید بتوان گفت که طراحی سطح بالاتری برای دای تراشه در این زمینه دیده می‌شود. البته که بحث مربوط به شباهت فناوری ساخت همچنان در میان است.

شرکت TSMC تا به امروز در دو مرتبه (در سال‌های 2002 و 2006) از SMIC به دلیل کپی کردن فناوری فرآیند ساخت تراشه خود شکایت کرده است. با این حساب ادعای TechInsights مبنی بر اینکه SMIC احتمالاً 7 نانومتری TSMC را کپی کرده است، می‌تواند منجر به درگیری‌های حقوقی مجدد بیشتر بین این دو شرکت شود.

در هر حال اما در صورت بهبود کارایی و طراحی، تراشه‌های 7 نانومتری جدید SMIC می‌توانند بخش بزرگی از احتیاجات شرکت‌های چینی را برطرف کنند. معرفی یک تراشه 7 نانومتری ساخت چین موضوعی بسیار حیاتی است؛ این اتفاق به خوبی نشان می دهد که این کشور می تواند گره‌های پیشرفته ای را با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های گسترده پیش روی خود، تولید کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره خودکفایی چین در تولید تراشه های 7 نانومتری چیست؟ دیدگاهتان را در بخش نظرات با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    ایران در هر زمینه ای تحریم شد پیشرفت کرده

    پاسخ