;
coinex

اولین مجموعه NFT قرآنی رونمایی شد؛ متنی متعلق به قرن اول هجری!

یک شرکت فعال در حوزه کریپتو اخیرا دست به انتشار اولین مجموعه NFT قرآنی زده است. متون قرآنی مورد بحث قدیمی‌ترین در تاریخ اسلام و متعلق به قرن اول هجری هستند.

جهان در یک انقلاب دیجیتالی تمام عیار به سر می‌برد و نحوه اندیشیدن ما درباره ارزش‌های هنری هم در نتیجه این انقلاب دیجیتالی در حال تحول است. این روزها استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT بسیار رواج دارد، اما استفاده از آن‌ها برای بازنمایی و انتقال ارزش‌ها و اصول دینی در نوع خود بی‌سابقه است.

بیشتر بخوانید: نحوه ساخت توکن NFT چگونه است؟

اولین مجموعه NFT قرآنی

مدیرعامل و بنیانگذار MetaDee بازار NFT جدیدی راه‌اندازی کرده که در آن اولین مجموعه NFTهای قرآنی؛ متعلق به متنی مربوط به قرن اول هجری منتشر شده است. نسخه‌های خطی منحصربفردی که در این پروژه به کار رفته با اختلاف نظر محققان جایی بین 632 تا 110 میلای تالیف شده و در حال حاضر در کتابخانه مسجدالنبی عربستان سعودی نگهداری می‌شود. قدمت این متون بعد از بررسی کامل توسط آزمایشگاه تحقیقات باستان‌شناسی و تاریخ هنر دانشگاه آکسفورد تایید شده است.

اولین مجموعه NFT قرآنی رونمایی شد؛ متنی متعلق به قرن اول هجری!

به گفته Shukla، در حوزه NFT، یک نشانه هنری دیجیتال معادل اثر هنری واقعی است. وی ضمن تبیین نقش NFTها در جوامع اسلامی گفت:

مثلاً، متون مقدس از دوران باستان اغلب شنیده می‌شوند، اما به ندرت مورد قدردانی قرار می‌گیرند. امروزه، فناوری امکان دسترسی به گنجینه‌های بدیع را فراهم می‌کند.

درباره حلال و حرام بودن توکن‌های ان‌اف‌تی، Shukla  می‌گوید که اسلام در جنبه‌ای از ویژگی‌هایش به خاطر انعطاف با شرایط در حال تغییر و تناسب با خواسته‌های جهانی شناخته می‌شود. او مدعی است که NFT ممکن است یک راه حل مالی با تکنولوژی پیشرفته باشد که در برابر تورم استفاده شود. از سویی اما مسلمانان باید در نظر داشته باشند که یک NFT باید به اصول حلال بودن پایبند باشد.

به گفته Shukla دیجیتالی شدن هنر مقدس اسلامی این شرایط را فراهم می‌کند که هنر اسلامی به سهولت در دسترس عموم مسلمان قرار بگیرد. او می‌افزاید که این امر به انتشار پیام عمیق علمای اسلامی، شاعران و آموزه‌های عمیق و جادوانه پیامبر اسلام کمک شایان توجهی می‌کند!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عرضه اولین مجموعه NFT قرآنی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: cointelegraph

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    من که نفهمیدم چی شد!
    یعنی این نسخه از قرآن خطی دقیقا چه جور قابلیتی داره که مربوط به تکنولوژی بشه؟
    برق داره؟!!!!

    پاسخ