;
coinex

طرح اصلاح بانک مرکزی چیست و چه تاثیری بر عملکرد بانک‌ها دارد؟

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، طرح اصلاح بانک مرکزی در حال حاضر آماده است و در نوبت دستور صحن علنی مجلس قرار گرفته است تا به زودی بررسی شود.

به گفته مهدی طغیانی، با تصویب نهایی این طرح و با اصلاح قانون مرکزی، قدرت این نهاد به حدی افزایش پیدا می‌کند که به طور مستقیم عملکرد تمامی بانک‌ها را زیر نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: موتور جستجوی روسی یاندکس جایگزین گوگل در ایران شد!

طرح اصلاح بانک مرکزی چیست

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط با ضرورت طرح اصلاح بانک مرکزی گفته که علت اصلی ضرورت طرح بانک مرکزی، انضباط بخشی به نظام بانکی است.

بر این اساس و بعد از تصویب نهایی این طرح، قدرت بانک مرکزی به حدی افزایش پیدا می‌کند که عملکرد بانک‌ها مستقیما تحت بررسی قرار می‌گیرد و جلوی هرگونه تخلف احتمالی گرفته می‌شود. در حال حاضر اما بانک مرکزی از اختیار برخورد بازدارنده محروم است. طغیانی درباره مهم‌ترین قسمت طرح اصلاح بانک مرکزی اظهار کرد:

طرح اصلاح بانک مرکزی نیمه استقلالی برای رئیس کل بانک مرکزی در سیاستگذاری‌ها قائل می‌شود که در مقابل آن باید درباره اهداف تعیین شده، پاسخگو باشد.

طرح اصلاح بانک مرکزی چیست و چه تاثیری بر عملکرد بانک‌ها دارد؟

ابزارهای این فرایند مانند بحث نظارت بر بانک‌ها هم کاملا در اختیار بانک مرکزی قرار داده می‌شود تا بتواند با نظارت مناسب به طور لازم و کافی اهداف خود را دنبال کند.  وی در رابطه با بانک‌های خصوصی ابراز کرد:

بانک‌های خصوصی در طرح اصلاح بانک مرکزی دیده نشده‌اند، اما اصلاح نظام بانکی قسمتی درباره بحث‌های مربوط به قراردادها، عقود و … که به نوعی بانکداری بدون ربا (شبیه سال ۶۱) است، دارد که با تصویب آن مسائل مربوط به بانک‌های خصوصی هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مزایای مالیات بر عایدی سرمایه نیز گفت:

مالیات بر عایدی به معنای مالیات از رفتار‌ها و اقداماتی است که خارج از مسیر مولد اقتصاد انجام می‌شود. نیاز داریم تا در اقتصاد کشورمان سرمایه‌گذاری در تولید صورت گیرد و سرمایه‌ها به سمت خرید و فروش ارز و ملک و خودرو حرکت نکند.

مهدی طغیانی در ادامه گفت که مالیات بر عایدی سرمایه سبب خواهد شد تا جذابیت سوداگری کاهش یابد. در نتیجه این مالیات از نوع مالیات بر رفتارهای اقتصادی مولد است. در نتیجه نه فقط بر زندگی مردم موثر است، بلکه و از سوی دیگر مانع رفتارهایی که بازار را به سود دلالان می‌کند می‌شود. بنابراین با انجام این کار بدون شک عدالت اجتماعی شکل می‌گیرد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره طرح اصلاح بانک مرکزی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر