;
coinex

نرخ مالیات سالانه خودرو و املاک اعلام شد

نرخ مالیات سالانه خودرو و املاک اعلام شد و این بار اداره مالیات پس از اصناف و صاحبان مشاغل روی صاحبان خودرو و خانه های لاکچری تمرکز کرده است.

پیش از اعلام نرخ مالیات سالانه خودرو تنها صاحبان مشاغل و اصناف موظف به پردخت مالیات شده بودند اما پس از اعلام این خبر، صاحبان خودروهای لوکس و خانه‌های لاکچری نیز قرار است حسابشان را با سازمان امور مالیاتی تسویه کنند.

در اطلاعیه‌ای که سازمان امور مالیاتی در مورد نرخ مالیات سالانه خودرو و املاک منتشر کرده به صاحبان خانه و خودروهای لاکچری مهلت یک ماهه برای تسویه حساب داده شده است و از آنها خواسته شده ظرف مدت یک ماه نسبت به تسویه بدهی مالیاتی‌شان اقدام کنند. دولت با استناد بر بندهای «خ» و «ش» تبصره ششم قانون بودجه سال 1400 می‌تواند چنین مالیاتی را دریافت کند.

بیشتر بخوانید: مالیات خودروی بالای 1 میلیارد تومان ؛ دولت چقدر از ماشین‌های لوکس درآمد دارد؟

نرخ مالیات سالانه خودرو و املاک چگونه تعیین می‌شود؟

در بند «ش» تبصره ششم قانون بودجه به مسئله وصول مالیات خودرو پرداخته شده است. در این بند آمده که افراد غیر دولتی که ارزش خودروهای خود یا اعضای خانواده‌شان بیش از 10 میلیارد ریال برابر با یک میلیارد تومان باشد، موظف به پرداخت مالیات هستند.

میزان مالیات بسته به ارزش روز خودر از یک تا چهار درصد متفاوت خواهد بود و تمامی خودرهای سواری، وانت و دو اتاق را شامل می‌شود. بند «خ» تبصره ششم قانون بودجه سال 1400 نیز مربوط به مالیات مسکن و وصول آن می‌شود. طبق بند مذکور تمامی افراد حقیقی و حقوقی که مالک دارایی‌های غیر منقول به ارزش بیش از 100 میلیارد ریال برابر با 10 میلیارد تومان باشند، موظف به پرداخت مالیات خواهند بود.

با توجه به این نکته که مالیات شامل تمامی ساختمان، ویلا و آپارتمان می‌شود و مالیات آن نیز به نسبت ارزش روز ملک از یک تا پنج درصد متغیر خواهد بود.

پیش‌تر بیش‌بینی شده بود که درآمد مالیاتی دولت در سال 1400 دو هزار و چهارصد و هفتاد و نه میلیون ریال خواهد بود که رشد بیست و یک درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

از آنجایی که بخشی از این درآمد را قرار است صاحبان خودرو و خانه‌های لوکس پرداخت کنند و با توجه به افزایش نرخ تورم، به نظر می‌رسد که درآمد مالیاتی دولت بیشتر از پیش‌بینی‌ها باشد.

طبق آمار مرکز آمار ایران، هم اکنون نرخ تورم در بالاترین حد خود یعنی 54 درصد قرار دارد و در دو ماه اخیر به این میزان رسیده است. قبل از اعلام نرخ مالیات سالانه خودرو و املاک، افرادی که ارزش دارایی آنها به حد نساب نرسیده بود از پرداخت مالیات معاف بودند، اما با توجه به این نرخ تورم انتظار می‌رود ارزش دارایی بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی اعم از منقول و غیر منقول بیشتر از حد نساب معافیت مالیاتی قرار بگیرد و این به منزله این است که سازمان امور مالیاتی با افراد بیشتری سر و کار خواهد داشت.

به اعتقاد برخی کارشناسان و منتقدان اقتصادی، افزایش ارزش دارایی‌های بخش قابل توجهی از این مالکان نه نتیجه خلق ثروت و کسب درآمد جدید که معلول تورمی است که در سایه عملکرد مدیران دولتی به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نرخ مالیات سالانه خودرو و املاک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر