;
coinex

واردات واکسن آبله میمون به کجا رسید؟

به دنبال افزایش تعداد مبتلایان در جهان به آبله میمون، برای پیشگیری از ابتلا واردات واکسن آبله میمون یکی از موضوعات مهم در کمیته علمی کشور بدل شده است.

آبله میمون که جانشین ناخوانده کرونا است و شیوع گسترده آن در برخی از نقاط و کشورهای جهان، موجب نگرانی و ترس دوباره مردم از آمدن ویروس جدید شده است.

در شرایطی که انتظار می‌رود، شاهد پایان یافتن ویروس کرونا پس از ماه‌ها مبارزه با آن باشیم، حال باید نوید ویروس خطرناک دیگری را بدهیم که علائم و درگیری‌های خاص خودش را دارد.

این بیماری نادر در اثر عفونت در بدن ایجاد می‌شود و مدتی است که در برخی از کشورهای آفریقایی موارد زیادی از ابتلا به آن گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اعلام وضعیت اضطراری آبله میمون توسط سازمان بهداشت جهانی

واردات واکسن آبله میمون

طی روزهای گذشته، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که شیوع آبله میمون در بیش از 70 کشور دنیا، دنیا را در وضعیت فوق‌العاده‌ای قرار داده است که وضعیت اضطراری محسوب می‌شود. اعلام وضعیت اضطراری جهانی به معنی یک رویداد فوق‌العاده است که در جهت عدم ابتلا و سرایت ویروس به دیگر کشورها اعلام شده است.

چندی پیش شرکت بیوتکنولوژی دانمارکی اعلام کرده است که از طرف کمیسیون اروپا مجوز عرضه واکسن آبله میمون را گرفته است. این واکسن که تزریق آن موجب محافظت و پیشگیری از ابتلا به ویروس آبله میمون می‌شود و از سوی آژانس دارویی توصیه شده است.

واردات واکسن آبله میمون
آبله میمون

آبله میمون که در گذشته به ندرت در غرب ٰآفریقا یافت می‌شد، اکنون به کشورهای اروپایی نیز سرایت کرده است. بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت این نخستین باری است که چندین مورد ابتلا به بیماری آبله میمون به طور همزمان در بسیاری از کشورها و در میان افرادی که به مناطق بومی آفریقا سفر نکرده‌اند، مشاهده شده است.

متخصصان معتقدند با پیشگیری و تزریق واکسن می‌توان از شیوع بیشتر این بیماری در کشورهای غیر آفریقایی جلوگیری کرد. در همین راستا، بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات در خصوص واردات واکسن آبله میمون به ایران گفت:

موضوع واکسن آبله میمون در کمیته علمی کشوری مطرح شده و بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت انجام واکسیناسیون عمومی آبله میمون توصیه نشده است. این مسئله در این شرایط ضرورتی ندارد.

اگر مواردی از بیماری آبله میمون در کشور شناسایی شدند، واکسن آبله میمون در دو حالت پیشگیری قبل از مواجهه و پس از ابتلا تزریق می‌شود. در کمیته علمی کشوری باید بررسی‌های لازم در خصوص نیاز به واردات واکسن آبله میمون به کشور انجام شود.

واکسن این ویروس تنها در محدود کشورهای جهان ساخته و تولید می‌شود. با توجه به اینکه در ایران موارد ابتلا به این بیماری شناسایی نشده، ایران جزء کشورهایی محسوب می‌شود که مطابق توصیه سازمان جهانی بهداشت در مرحله انجام اقدامات و هماهنگی‌های لازم قرار دارد.

واکسن این ویروس در ایران ساخته نمی‌شود، به همین جهت در کمیته علمی کشور باید بررسی‌های لازم در خصوص نیاز به واردات واکسن آبله میمون انجام شود.

بیشتر بخوانید: آبله میمون در خوزستان ؛ رئیس مرکز بهداشت خوزستان تکذیب کرد

علائم ویروس آبله میمون

علائم ابتلا به این بیماری این است که ابتدا بیماران با تب و سردرد، تورم، کمردرد و بی‌حالی عمومی مواجه می‌شوند و سپس جوش‌های پوستی در سطح پوست بدن و صورت شروع به بیرون آمدن می‌کند که بیشتر در کف دست و پا نشانه‌های ظاهری آن پیدا است.

واردات واکسن آبله میمون
آبله

این جوش‌های پوستی ممکن است، شبیه آبله‌ مرغان یا نشانه‌های سفلیس به نظر برسند که بعد از سه هفته در بدن از بین می‌روند، لازم به ذکر است که این جوش‌های عفونی همراه با درد و خارش‌های پوستی هستند.

چندی پیش، ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از شناسایی شش بیمار مشکوک به آبله میمونی در ایران خبر داد و گفت:

از پنج نفر از این افراد نمونه‌گیری شد که نتیجه آزمایش سه نفر منفی بود. گزارشی از بیماری در داخل کشور نداریم و در نتیجه بیماریابی را خودمان از مرزها آغاز کرده‌ایم. افرادی که با مواردی مثل تب و بثورات پوستی مشاهده شوند، قرنطینه و از آن‌ها نمونه‌گیری می‌شود.

مطابق اعلام سازمان جهانی بهداشت، کمتر از 10 درصد از کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، فوت می‌کنند. خطرات این بیماری از ویروس کرونا کمتر است و بیشتر با ضایعات پوستی همراه است و جهش‌های متفاوتی چون کووید 19 ندارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره واردات واکسن آبله میمون چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر