;
coinex

بحران کمبود کابل فیبر نوری مانع از توسعه زیرساخت‌های جهانی اینترنت شده است!

بحران کمبود کابل فیبر نوری به افزایش قیمت این تجهیزات منجر شده و به نظر می‌رسد مانعی بزرگ برای توسعه زیرساخت‌های جهانی اینترنت است.

قیمت فیبر نوری از مارس 2021 تاکنون بیش از 70 درصد افزایش یافته و کمبود آن باعث تاخیر در تکمیل پروژه‌ها و نگرانی شرکت‌ها و کشورهای آینده‌‌گر شده است. در این میان، کشورهای اروپایی، هند و چین از این قضیه آسیب بیشتری دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: وعده 20 میلیون پورت فیبر نوری دولت رئیسی تا 1404 محقق می‌شود؟

بحران کمبود کابل فیبر نوری

پس از شیوع کووید 19 در جهان، نیاز به خدمات اینترنتی و دسترسی به تجهیزات شبکه از اهمیت بیشتری برخوردار شد و حال جهان با مسئله کمبود فیبر نوری مواجه شده است.

در سال‌های اخیر، دولت‌ها برای راه اندازی و ارائه اینترنت فوق سریع  5G اقدام کرده و این پروژه به حجم زیادی از کابل فیبر نوری در زیر زمین نیاز دارند. از طرفی، شرکت‌های بزرگی همچون آمازون، گوگل، مایکروسافت و متا نیز با روش‌هایی مانند کار گذاشتن شبکه‌های فیبر جهانی در زیر اقیانوس‌ها در حال توسعه دیتاسنترهای خود هستند تا بتوانند پاسخگوی نیاز روزافزون کاربران باشند.

حال به نظر می‌رسد به دلیل گران شدن قطعات اساسی که در فناوری‌های فیبر اپتیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند، تولید این فیبرها کاهش یابد. در حال حاضر، کمبود هلیوم به خاطر تعطیلی کارخانه‌های مربوطه در آمریکا و روسیه سبب شده تا این ماده که یکی از اجزای مهم در تولید شیشه فیبر نوری است، بسیار گران و کمیاب شود و  در دو سال اخیر رشد قیمتی 135 درصدی را تجربه کند.

علاوه بر هلیوم، قیمت سیلیکون تتراکلرید که جزء کلیدی بعدی در تولید فیبر بوده، حدود 50 رشد قیمت داشته است.

بحران کمبود کابل فیبر نوری

به گفته شرکت Cu، با در نظر گرفتن قیمت این کابل در 3 سال گذشته، قیمت کابل فیبر نوری به اوج خود رسیده و همین موجب شده زمان انجام پروژه‌هایی که به فیبر نوری نیاز دارند گاهاً از 20 هفته به حدود یک سال افزایش یابد. البته این تمام ماجرا نیست چراکه با وجود این رشد قیمتی، این تردید به وجود آمده که آیا کشورها توانایی ارتقای زیرساخت‌های خود را دارند یا قرار است این برنامه‌ها فعلا به صورت تعلیق دربیاید.

مطالب بیشتر در تکراتو:

.

نظر شما درباره‌ی بحران کمبود کابل فیبر نوری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر