;
coinex

این ماسک جدید ویروس کرونا را غیرفعال می‌کند!

گروهی از دانشمندان دانشگاه کنتاکی ماسک ضدکرونا طراحی کرده‌اند. این ماسک جدید ویروس کرونا با مواد متفاوت خود می‌تواند ذرات کرونا را خنثی کند.

هرچند تصور می‌شد کووید 19 تنها چندصباحی مهمان خانه‌های ماست و به زودی از بین می‌رود، اما بیش از دو سال از ورود آن می‌گذرد و همچنان در بین ما جا خوش کرده است.

با این حال، طی این مدت دانشمندان نیز بیکار ننشسته‌اند و به دنبال راه حلی برای رفع آن می‌گردند. اخیرا نیز گروهی از دانشمندان دانشگاه کنتاکی ماسک جدیدی را طراحی کرده‌اند که توانایی خنثی سازی ذرات ویروس کرونا را دارد.

بیشتر بخوانید: تولید نسل جدید و مقاوم تر واکسن کرونا در دستور کار کاخ سفید

ماسک جدید ویروس کرونا با توانایی خنثی سازی پروتئین اسپایک

محققان دانشگاه کنتاکی با رهبری مهندس شیمی دیباکار باتاکاریا (Dibakar Bhattacharyya) و شاگرد PHD وی به نام Rollie Mills، ماسکی را توسعه داده‌اند که می‌تواند پروتئین اسپایک سارس کوو 2 را به دام انداخته و آن را غیرفعال کند.

در حقیقت، پروتئین اسپایک مسبب اصلی بیماری افراد است و همان چیزی بوده که به ویروس اجازه می‌دهد وارد سلول‌ها شود و فرد را بیمار کند. نتایج آزمایشات بر روی این ماسک نشان می‌دهد که حدود 99 درصد ذرات معلق در هوا با این ماسک جدید قابل فیلتر هستند و در نتیجه، این ماسک جدید می‌تواند شما را از این ویروس در امان نگه دارد.

پروفسور دیباکار باتاکاریا در این خصوص می‌گوید:

این ماده جدید قادر است ویروس را مانند ماسک‌های N95 فیلتر کند و در عین حال آنزیم‌های ضدویروسی دارد که به‌طور کامل ویروس را غیرفعال می‌کنند. این نوآوری لایه دیگری برای مقابله در برابر سارس کوو 2 است که می‌تواند به جلوگیری از گسترش ویروس کمک کند.

ماسک جدید ویروس کرونا

محققان طی آزمایشات خود، پروتئین اسپایک ویروس کرونا که بر روی ذرات مصنوعی قرار داده شده بود را مورد استفاده قرار دادند. در نتیجه این آزمایشات، مواد جدید آن‌ها توانست جلوی عبور ذرات معلق در هوا در اندازه سارس کوو 2 را بگیرد و ظرف 30 ثانیه پروتئین اسپایک آن‌ها را نابود کند.

جالب است بدانید پوسته این ماسک‌ها را می‌توان از نظر ضخامت و حفره‌ها دستکاری کرد؛ به طوریکه می‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد که چه ذراتی از ماسک عبور بکنند و جلوی چه ذراتی گرفته شود.

خبر خوب درباره این ماسک‌ها این بوده که نسبت به ماسک‌های استاندارد N95 که مطابق نامشان تا 95 درصد از ذرات را فیلتر می‌کنند، از میزان حافظت بیشتری برخوردار هستند. علاوه بر این، باید گفت که ماسک جدید کرونا نیازی به اینکه سریعا تعویض شود ندارد.

ماسک جدید ویروس کرونا

محققان می‌گویند می‌توان از این ماسک‌ها روزانه دو ساعت به مدت چند روز استفاده کرد و برای مردم مشکلی به لحاظ تنفسی به وجود نمی‌آورند.

با وجود تمام این‌ها، مشخص نیست تحقیقات و آزمایشات تا چه زمانی بر روی این ماسک‌ها ادامه دارد و کی وارد بازار می‌شوند. اگر مایل هستید در رابطه با این تحقیق اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید به مجله Communications Materials مراجعه کنید.

مطالب بیشتر در تکراتو:

.

نظر شما درباره این ماسک جدید ویروس کرونا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر