;
coinex

جلوگیری از تولید مثل پشه ها با کشف جدید دانشمندان

به احتمال زیاد به زودی شاهد ابداع روش های جدیدی برای جلوگیری از تولید مثل پشه خواهیم بود. این کشف ژنتیکی جدید می تواند تولید مثل پشه ها را متوقف کند.

برخلاف تصور قبلی، در سال 2018 یک حشره شناس دانشگاه کالیفرنیا ریورساید به نام نائوکی یاماناکا متوجه شد که یک هورمون استروئیدی مهم برای ورود یا خروج از سلول های مگس سرکه به پروتئین های حامل نیاز دارد. دانشمندان هورمون اکدیسون را “هورمون دفع” می‌نامند. مگس‌ها بدون این هورمون نمی‌توانند بالغ یا تولید مثل کنند.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی ساخته شده از فضولات انسانی عرضه شد!

جلوگیری از تولید مثل پشه ها

تا قبل از کشف موفقیت آمیز نائوکی یاماناکا، در کتاب های درسی گفته می شد که اکدیسون آزادانه در غشای سلولی حرکت می‌کند و به راحتی از سلول ها عبور می‌کند. یاماناکا می گوید: اکنون می دانیم که این ادعا درست نیست.

اکدیسون در مراحل خاصی از چرخه زندگی همه گونه های حشرات ضروری است (از مرحله تخم مرغ تا تبدیل شدن به حشره بالغ با قابلیت تولید مثل). پروتئین ناقل اکدیسون که توسط نائوکی یاماناکا در سال 2018 کشف شد، و همچنین چندین اکتشاف تحقیقاتی دیگر در سال‌های اخیر، در تمام حشرات آزمایش شده یاماناکا وجود دارد. با این حال، مطالعه جدید نشان می‌دهد که پشه‌ها در این زمینه منحصر به فرد هستند.

کشف ژنتیکی جدید
کشف ژنتیکی جدید

مطالعات نشان می‌دهد که تنها سه پروتئین از چهار پروتئین کشف شده در مگس سرکه در پشه‌ها نیز یافت می‌شود. پشه‌ها فاقد اولین و مهمترین پروتئین حامل اکدیسون هستند. یاماناکا می گوید: «این اولین حامل به طور مرموزی در پشه‌ها وجود ندارد».

کشف اخیر دانشمندان می‌تواند منجر به تولید حشره‌کش خاصی شود که فقط روی پشه‌ها کار می‌کند و زنبورها و سایر حشرات گرده افشان را نمی‌کشد. در مطالعه اخیر، دانشمندان گونه‌ای از پشه به نام پشه تب زرد با نام علمی Aedes aegypti را کشف کردند. این گونه از پشه ویروس‌های زیکا، دنگی، چیکونگونیا، تب زرد و چندین ویروس دیگر را منتقل می‌کند. یاماناکا می‌گوید:

ما می‌توانیم مواد شیمیایی بسازیم که عملکرد این ناقل‌کننده‌های اکدیسون را مختل کند، اما بر عملکرد ناقل اصلی که برای سایر حشرات ضروری است و در پشه یافت نمی‌شود، تأثیری نمی‌گذارد.

مطالعه دیگری که توسط زیست‌شناس سلولی ساچیکو هاگا-یاماناکا از دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید انجام شد، در تلاش برای یافتن پروتئین‌های ناقل هورمون مشابه در انسان است. یاماناکا می‌گوید که طبق کتاب‌های درسی، هورمون‌های استروئیدی آزادانه وارد سلول‌های انسان می‌شوند و از آن خارج می‌شوند، اما بر اساس مطالعات روی حشرات، اکنون باید در صحت این ادعا در انسان تردید کنیم.

آزمایشگاه یاماناکا در حال انجام آزمایش‌هایی برای توسعه مواد شیمیایی است که قادر به مسدود کردن فعالیت ناقل اکسی توسین در پشه‌ها هستند. دانشمندان همچنین به دنبال پروتئین های حامل اکدیسون در حیوانات دیگر هستند.

دانشمندان قبلا روش های دیگری را برای جلوگیری از تولید مثل پشه ابداع کرده اند. رها کردن پشه‌های نر عقیم در طبیعت و جفت‌گیری آن‌ها با پشه‌های ماده منجر به تولید تخم‌هایی می‌شود که نمی‌توانند به پشه تبدیل شوند. این تکنیک نیاز به حشره کش ها را از بین می برد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص جلوگیری از تولید مثل پشه ها با کشف جدید دانشمندان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر