;
coinex

علت وقوع سیل در تابستان چیست؟

در شرایطی که در فصول سرما کمتر خبری از بارش و سیلاب‌های اینچنینی است، سیل تابستانه سراسر کشور را غافلگیر کرده است. اما علت وقوع سیل در تابستان چیست؟

وقوع سیلاب در تابستان در بسیاری از نقاط کشور، آن هم در دورانی که بسیاری از مناطق کشور در طول فصول پاییز و زمستان کمتر بارش تجربه می‌کنند، غافلگیری بزرگی برای مردم و مسئولین بود! سیلی که تا به حال 46 کشته و 30 مفقودی در 18 استان کشور ثبت کرده است. به گفته کارشناسان، این سیل باران های موسمی که در اصطلاح فنی مونسان نامیده می‌شوند آخرین بار در سال 1366 در ایران رخ داده است.

سیل تابستان 1401 از استان فارس آغاز شد و 18 استان دیگر هم به مرور درگیر شد و نهایتا به پایتخت هم رسید. سیل امامزاده داوود در تهران 5 کشته و 14 مفقودی بر جا نهاد. تعداد کشته‌شده‌گان سیل در فیروزکوه هم 9 نفر و مفقودی‌ها 16 نفر اعلام شد است. در استان فارس نیز سیل 32 کشته بر جای نهاد!

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت سیل در تهران ؛ هشدار به مناطق تحت خطر [+فیلم]

علت وقوع سیل در تابستان

حسین اردکانی که از پیشکسوتان هواشناسی ایران است، درباره علت وقوع سیل در تابستان به پدیده مانسون اشاره کرده و گفته که این پدیده جوی به سمت مسقط و عدن است و رطوبت این سیستم که از خلیج فارس به سمت ایران سرازیر شده، منجر به رگبارهای موقتی، رعد و برق و بارندگی شده است.

به گفته این کارشناس، مانسون از سه‌شنبه وارد ایران شده و به سمت هرمزگان و قسمتی از فارس حرکت کرده است و در روزهای آتی، مرکز ایران را در بر گرفته است.

علت وقوع سیل در تابستان چیست؟

هواشناسی در این باره اعلام کرده که این بارش‌ها به احتمال زیاد تا روز یکشنبه نهم مرداد 1401 ادامه دارد و گرچه در طول روز بارندگی خاصی رخ نمی‌دهد، اما از عصر و ساعات آغازین شب باید انتظار ریزش باران‌های تند و شدید اما کوتاه را داشته باشیم که به سیل منجر می‌شوند.

یک کارشناس دیگر هواشناسی، بهلول علی‌جانی هم می‌گوید که این پدیده مانسون است که به بارش‌های موسمی منجر شده است. به گفته این کارشناس هواشناسی، این بارش‌ها که به آن سیستم‌های منطقه معتدله می‌گویند از سوی اروپا می‌آید و رطوبت مدیترانه را با خود به همراه می‌آورد و منجر به بارش باران می‌شود. به گفته اقای علی‌جانی، رطوبتی که از اقیانوس هند می‌آید هم بسیار زیاد است و گرمای هوا هم سبب می‌شود تا شدت بارش‌های تابستانی بیشتر باشد و در نتیجه خطر وقوع سیل افزایش یابد.

بهلول علی‌جانی گفته در ایران پدیده بارش سیل در تابستان چندین سال یکبار رخ می‌دهد و نادر است. اما آخرین باری که ایران با چنین سیلی مواجه شد مرداد سال ۶۶ بود که منجر به وقوع سیل هولناکی شد.

به گفته وی، معمولا در تابستان از بالای ایران سامانه‌های پرفشاری میگذرد که اجازه صعود هوا را نمی دهند، ولی در حال حاضر آن سامانه پرفشار عقب نشینی کرده، به سمت عربستان رفته است و در نتیجه هوای گرم و مرطوب موسمی وارد ایران شده و تا تهران هم نفوذ کرده و منجر به وقوع سیل در ایران شده است. این سیل به قم هم رسید اما به احتمال زیاد توان عبور از البرز را ندارد و در همین محدوده متوقف خواهد شد.

به گفته کارشناسان وقوع این باران‌های تند و موسمی طبیعی است اما مساله این است که به دلیل خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی در ایران، این باران‌ها شکل سیلاب به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بزرگترین سیل ­‌های ایران و جهان ؛ با مرگبارترین سیل‌ های تاریخ آشنا شوید

احتمال سیل در مترو تهران

یکی از مهمترین نگرانی‌های مسئولین بعد از وقوع سیل در تهران، احتمال بروز سیل در مترو است. در این باره رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران گفته:

نگرانی‌هایی در مورد احتمال آبگرفتگی در پنج ایستگاه مترو شامل ایستگاه‌های تجریش، قائم، نوبنیاد و … وجود داشت که قرار شد طی دو سه روز آینده از کیسه‌های شن در اطراف ورودی این ایستگاه‌ها استفاده شود. همچنین بنا شد تا پمپ‌های آب نیز در این ایستگاه‌ها و همچنین برخی دیگر از کارگاه‌های در حال ساخت پیش‌بینی شود.

علت وقوع سیل در تابستان چیست؟
علت وقوع سیل در تابستان

همچنین این مقام مسئول اعلام کرده که قرار است به زودی تصمیماتی درباره مقابله با ورود سیل به کارگاه‌ها مترو گرفته شود.

گفتنی است که در نتیجه بروز سیل در برخی مناطق تهران، تا به حال با تصمیم مسئولین برخی از بوستان‌های تهران تعطیل شده و فعالیت برخی واحدهای صنفی و تفریحی در حاشیه رودهایی چون دربند، درکه و فرحزاد هم تعطیل شده است.

تهران در حال حاضر در آماده‌باش سه‌روزه است و آنطور که رئیس سازمان پیشگیری مدیریت بحران گزارش داده است، قرار بوده که اتوبان امام مسدود شده و بازارچه تجریش نیز کاملا تعطیل شود که البته در حال حاضر از اجرای این تصمیمات خودداری کرده‌اند.

این مساله در حالی است که سیل امامزاده داود هم پیش‌بینی نشده بود و آنگونه که پیش‌بینی‌های هواشناسی می‌گوید این سامانه بارشی سیل‌خیز حداقل تا روز یکشنبه نهم مرداد ماه تهران را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص علت وقوع سیل در تابستان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر