;
coinex

تبدیل عنکبوت های مرده به چنگک رباتیک

تبدیل عنکبوت های مرده به چنگک رباتیک دستاورد جدید دانشمندان است. به نظر می‌رسد حشرات پس از مرگ نیز می‌توانند برای انسان مفید باشند.

نکروباتیک که از تلفیق نکروز و رباتیک به دست آمده نامی است که محققین برای این دستاورد در نظر گرفته‌اند. در این تحقیقات دانشمندان موفق به تبدیل عنکبوت های مرده به چنگک رباتیک شده‌اند. محققین بر این باورند که این پروژه می‌تواند نسبت به سیستم‌های رباتیک فعلی کم هزینه‌تر باشد و به حفظ محیط زیست کمک کند.

 چگونگی تبدیل عنکبوت های مرده به چنگک رباتیک

دلیل اصلی این دستاورد، عضله فلکسور در پاهای عنکبوت است. عضله فلکسور عضله‌ای است که باعث تاشوندگی به سمت داخل می‌شود. از آنجایی که انسان به کمک عضلات متضاد توانایی حرکت دارد، عنکبوت گزینه بهتری برای انجام این تحقیقات بود.

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که عنکبوت‌ها مجهز به نوعی سیستم هیدرولیک به نام پروزوما هستند که به بخش مرکزی بدنشان متصل می‌شود. این بخش از بدن عنکبوت با پمپاژ مایع باعث باز شدن پاها می‌شود. پروزوما چندین دریچه دارد که به عنکبوت اجازه می‌دهد هر کدام از پاها و عضلاتش را جداگانه کنترل کند. در هنگام مرگ، عضلات فلکسور عنکبوت فعال شده و چون هیچ فشاری بر پروزوما برای مقابله با آن وجود ندارد، پاهای عنکبوت به داخل جمع می‌شوند.

دانشمندان با کمی دقت به آناتومی بدن این جانور بندپا، موفق به تبدیل عنکبوت های مرده به چنگک رباتیک شدند. آنها توانستند با وارد کردن یک سوزن سرنگ و وارد کردن هوا به داخل پروزوما کنترل سیستم هیدرولیک آن را دست گیرند و عضلات پای عنکبوت را به راحتی باز و بسته کنند.

دنیل پرستون یکی از اعضای دانشکده مهندسی رایس در مورد پروژه تبدیل عنکبوت های مرده به چنگک رباتیک می‌گوید: «مشخص شده که عنکبوت پس از مرگ، نمونه‌ای عالی برای ساخت چنگگ‌های کوچک طبیعی است.» به گفته دانشمندان عنکبوت‌ها می‌توانند پیش از تحلیل رفتن پاهایشان هزار بار باز و بسته شوند و تا 130 برابر بیشتر از وزنشان را جابجا کنند.

دانشمندان دانشگاه رایس برای توضیح دستاوردشان مقاله‌ای منتشر کردند و در آن عنوان کردند که سال‌هاست انسان از بافت مرده حیوانات برای دستیابی به اهدافش استفاده کرده است. برای مثال برای تولید لباس از پوست برخی حیوانات استفاده می‌کند به همین علت تبدیل عنکبوت های مرده به چنگک رباتیک چندان هم عجیب نیست.

در قسمتی از مقاله آمده: «مفهوم نکروباتیک که در این پروژه ارائه شده از طراحی‌های منحصر به فردی که طبیعت ساخته، بهره می‌گیرد. طراحی‌هایی که بازسازی آنها بسیار مشکل یا حتی غیر ممکن است.» دانشمندان می‌گویند که مهندسین رباتیک برای خلق آثارشان از الگوهایی که در طبیعت وجود دارد بهره می‌گیرند؛ چرا زمانی که می‌توانیم از خود طبیعت برای این امر استفاده کنیم به سراغ ربات‌های جدیدی برویم که در نهایت باعث تخریب محیط زیست می‌شوند؟

دانشمندان دانشگاه رایس برای تبدیل عنکبوت های مرده به چنگک رباتیک مجبور بودند از طریق اتاتازی آنها را معدوم کنند. از جمله مشکلاتی که بر سر راه این پروژه قرار داشت ایجاد آراکنوفوبیا (عنکبوت هراسی) در برخی افراد حاضر در موسسه بود. به گفته پرستون: «یکی از کارمندانی که در دفتر ما کار می‌کند واقعا از عنکبوت خوشش نمی‌آید. به همین دلیل هر بار قرار بود محموله‌ی جدید عنکبوت از راه برسد، به دفتر زنگ می‌زدیم و به آنها اطلاع می‌دادیم تا آماده باشند.» در گزارشی که در گیزمودو منتشر شده، آمده است که یک شرکت تامین نمونه‌های بیولوژیکی مسئول تهیه نمونه برای پروژه تبدیل عنکبوت های مرده به چنگک رباتیک بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تبدیل عنکبوت های مرده به چنگک رباتیک چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر