;
coinex

مطالعات جدید نشان می‌دهند که فکر کردن سرگرم‌ کننده‌ تر از گوشی‌ های هوشمند است

تحقیقات علمی انجام شده روی عملکرد مغز و کارکرد آن نشان می‌دهد فکر کردن سرگرم‌ کننده‌ تر از گوشی‌ های هوشمند است. اینطور که از شواهد پیداست، با سیل تفکر لذت بیشتری خواهید برد.

در پژوهشی که اخیرا توسط پژوهشگران آلمانی، بریتانیایی و ژاپنی صورت گرفته، به نظر می‌رسد که بدون هزینه هم می‌شود سرگرم شد. به نظر این پژوهشگران انسان قدرت تفکر و خیال را دست کم گرفته و به آن اجازه رهایی نمی‌دهد و با کنار گذاشتن ابزارهای ارتباطی نوین می‌تواند لذت بیشتری از دنیای پیرامون خود ببرد.

چگونه فکر کردن می تواند سرگرم‌ کننده‌ تر از گوشی‌ های هوشمند باشد؟

250 نفر برای انجام این آزمایش داوطلب شده بودند. محققان از آنها خواستند که حدس بزنند 20 دقیقه غوطه‌ور شدن در دنیای خود و فکر کردن به آرزوهایشان چقدر می‌تواند لذت بخش و سرگرم کننده باشد؟ در جریان این آزمایش داوطلبان نمی‌توانستند از گوشی‌هایشان استفاده کنند، بخوانند یا حتی راه بروند. آنها باید می‌نشستند و 20 دقیقه در خیال خود غرق می‌شدند. نتیجه آزمایش‌ها شگفت انگیز بود و  داوطلبان خیلی بیشتر از حدسی که زده بودند از رها سازی ذهنشان لذت بردند.

این آزمایش‌ها در چندین مکان و موقعیت‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. مثلا از داوطلبان در خواست شد که سه دقیقه در یک اتاق کنفرانس خالی یا یک چادر تاریک بنشینند و بعد از آنها سوال شد که چقدر از این تجربه لذت برده‌اند.

داوطلبان پس از پایان آزمایش می‌گفتند که غرق شدن در خیال و آرزوهای‌مان چقدر لذت بخش‌تر از زمانی است که از وسایل ارتباط جمعی استفاده می‌کنیم و  واقعا فکر کردن سرگرم‌کننده‌تر از گوشی‌های هوشمند است.

ایا هاناتو، مسئول این تحقیق از دانشگاه کیوتو در مورد این پژوهش می‌گوید: «انسان‌ها توانایی شگفت‌انگیزی برای غوطه‌ور شدن در افکار خود را دارند… تحقیق ما نشان داد که افراد در درک اینکه چقدر غرق شدن در تفکرات جذاب است، مشکل دارند. این می‌تواند توضیح دهد که چرا مردم به جای اینکه لحظاتی را در زندگی روزمره به تفکر و تخیل بگذرانند، ترجیح می‌دهند که خود را با وسایل دیجیتالی مشغول کنند.»

به گفته محققین نتیجه آزمایش را باید با توجه به میزان بار اطلاعاتی که روزانه افراد دریافت می‌کنند مورد بررسی قرار داد.

کومورایاما یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی از دانشگاه توبینگن آلمان می‌گوید: «در حال حاضر «کشتن زمان» بسیار آسان است. مثلا افراد در اتوبوس به‌ جای غوطه‌ور شدن در افکار سیال خود، گوشی تلفن خود را چک می‌کنند. زیرا این پیش‌فرض را دارند که فکر کردن کاری خسته کننده است.»

مطالعاتی نیز در این زمینه قبلا صورت گرفته بود که نشان می‌دهد آزاد کردن ذهن می‌تواند به حل مشکلات مردم کمک کند و باعث بروز خلاقیت‌هایی شود و حتی می‌تواند کمک کند که مفهوم زندگی بهتر درک شود. در ادامه موریاما اضافه می‌کند: «با اجتناب فعالانه از انجام فعالیت‌های فکری، مردم ممکن است این مزایای مهم را از دست بدهند.»

به باور محققین، به نظر مردم تفکر کردن کار لذت بخش و سرگرم کننده‌ای نیست و قصد دارند افکاری که برای مردم لذت بخش‌تر است و انگیزه بیشتری به آنها می‌دهد را مورد بررسی قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سرگرم کننده بودن قدرت تفکر چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر