;
coinex

ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس صدای رئیس قوه قضاییه را هم درآورد!

غلامحسین محسنی اژه‌ای اخیرا در سفری که به بوشهر داشته خواستار تعیین تکلیف هرچه سریعتر ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس شده است.

رئیس قوه قضاییه که اخیرا در بوشهر خواستار تعیین تکلیف 2000 خودرو دپویی در گمرک و همچنین انبارهای سازمان اموال تملیکی شده بود. این خودروها از زمان وضع قانون ممنوعیت واردات خودرو تا امروز در وضعیت رسوب باقی‌ مانده‌‌اند. عموم این خودروها مربوط به سال 2017 هستند و در نتیجه حدود 5 سال است که در حالت صفر کیلومتر در گمرک بلااستفاده مانده‌اند و طبیعتا در این مدت آسیب‌های فراوانی به آن‌ها وارد شده است.

بیشتر بخوانید: بومی سازی قطعات خودرو کلید مقاومت صنعت خودرو در برابر تحریم‌ها است

ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس

همزمان با وضع قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال 1397، بیش از 12 هزار خودرو در گمرک دپو شدند. دولت قبلی البته در چهار مرحله به واردکنندگان اجازه داد تا مشکلات حقوقی این خودروها را برطرف کرده و جواز ترخیص آن‌ها را دریافت کنند. در جریان این مراحل بود که حدود 10 هزار خودرو از وضعیت دپو خارج شدند اما همچنان بیش از 2 هزار خودرو در وضعیت دپو باقی مانده‌اند و احتمالا با از سرگیری واردات و بررسی‌های قضایی، عاقبت نیمی از آن‌ها نیز به زودی مشخص خواهد شد.

به گفته سخنگوی سازمان گمرک، از بین 2000 خودرو دپو شده، 900 مورد دارای مشکل ثبت سفارش هستند اما با از سرگیری واردات، امکان ثبت سفارش برای این خودروها مهیا خواهد شد. پس از ترخیص نیز صاحبان خودرو می‌توانند آن‌ها را مرجوع کرده و در داخل یا خارج کشور، به فروش برسانند. البته که با توجه به قدیمی بودن، بازار بین‌المللی بعید است تمایلی به خرید این مدل‌های قدیمی داشته باشد.

ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس صدای رئیس قوه قضاییه را هم درآورد!

درباره 1000 خودرو دیگر اما باید گفت که این خودروها دو مشکل قضایی مهم دارند و در نتیجه قانون و قوه قضاییه باید درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. بخشی از این خودروها مظنون به قاچاق هستند و در صورت تایید این موضوع، به سازمان اموال تملیکی سپرده می‌شوند.

مشکل حقوقی دیگر، مربوط به شاکیان خصوصی است که علی‌رغم پرداخت وجه، با بدقولی واردکننده مواجه شده و نتوانسته‌اند خودرو مدنظر خود را تحویل بگیرند. برای این موارد در حال حاضر پرونده قضایی تشکیل شده و بعد از انجام بررسی‌های لازم و تشخیص برائت،‌ جواز ترخیص خودروها صادر خواهد شد.

با توجه به اظهارات اخیر سخنگوی گمرک، تعیین تکلیف ۲۰۰۰ خودروی دپویی در گمرک بر عهده دستگاه‌های بالادستی است. با این حال دولت و قوه قضاییه می‌توانند در فرایند ترخیص آن‌ها کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما پیرامون ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر