;
coinex

کشف تمامی اشکال پروتئین ؛ دستاورد جدید هوش مصنوعی دیپ مایند

کشف تمامی اشکال پروتئین جدیدترین دستاورد هوش مصنوعی دیپ مایند به شمار می‌رود. با کمک این دستاورد بزرگ می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرد.

دیپ مایند که یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های حوزه هوش مصنوعی است در سال 2020 توانست، اشکال برخی از پروتئین‌ها را شناسایی کند. این شرکت اما حالا ادعا کرده که توانسته به کمک هوش مصنوعی تمامی‌ اشکال پروتئین را کشف کند.

دلیل اصلی فعالیت‌های سلول های زنده پروتیئن‌ها هستند و وظیفه فرآیندهای بیولوژیکی حیات به عهده آنهاست. به همین دلیل شناخت آنها به لحاظ شکل و کارایی برای درمان بیماری‌ها، ساخت دارو، تولید کود برای بهبود محصولات کشاورزی، حفظ محیط زیست، حفاظت از حیوانات و غیره مهم است.

بیشتر بخوانید: 200 گودال با دمای مناسب در ماه کشف شد که قابلیت سکونت دارند

کشف تمامی اشکال پروتئین

دیپ مایند در سال 2021 ابزاری به نام Alphafold را در اختیار دانشمندان قرار داد که شامل 350 هزار پروتئین شناخته شده بود. این عمل دیپ مایند باعث شد که مسیر جدیدی در تحقیقات بیولوژیکی باز شود. به گفته دانشمندان، شناخت پروتئین‌ها می‌تواند به درمان سریع بیماری و یا کشف داروهای جدیدکمک فراوانی کند.

طبق گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرده، دیپ مایند این بار موفق به کشف تمامی اشکال پروتئین توسط هوش مصنوعی شده است. این شرکت مدعی است که توانسته 200 میلیون شکل پیش‌بینی شده از پروتئین را کشف و سپس به طور رایگان در اختیار دانشمندان قرار دهد. این شرکت انگلیسی که یکی از زیرشاخه های شرکت مادر گوگل (آلفابت) محسوب می‌شود در لندن قرار دارد.

پس از این اقدام بزرگ دیپ مایند دانشمندان امیدوار شده‌اند که تحقیقات درباره ارگانیسم‌های بدن انسان سرعت بیشتری بگیرد و باعث ایجاد دانش بررسی ساختار و عملکرد پروتئین‌ها در مقیاس بزرگ (پروتئومکس) شود. در همین راستا بنیان گذار و مدیر عامل شرکت دیپ مایند، دمیس هاسابیس می‌گوید:

دانشمندان اکنون می‌توانند کل این پایگاه داده را بررسی کنند و به دنبال الگوها یا همبستگی‌هایی بین گونه‌ها و الگوهای فرگشتی بگردند که ممکن است تاکنون آشکار نبوده باشند.

رشته‌ای از ترکیبات شیمیایی باعث ایجاد پروتئین‌ها می‌شوند. سپس از پیچیدن و تابیده شدن رشته‌ها در هم اشکال سه بعدی ایجاد می‌شود. هر شکلی که پروتئین‌ها پس از تابیدن شدن به خود می‌گیرند نشان دهنده نحوه اتصال مولکول‌ها به یکدیگر است. با این حساب اگر دانشمندان بتوانند شکل پروتئین ها را تشخیص دهند، نحوه عملکرد و اتصال مولکول‌ها آشکار می‌شود.

این آشکارسازی می‌تواند باعث کشف درمان بیماری‌ها یا حتی نحوه پیدایش حیات بر روی کره زمین شود. مثلا باکتری‌ها می‌توانند از طریق پروتئین‌هایی خاص در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاومت کنند. اگر دانشمندان موفق به کشف اشکال و عملکرد پروتئین ها شوند، می‌توانند این مقاومت آنتی بیوتیکی را بشکنند و باعث درمان بیماری شوند.

قبل از کشف اشکال پروتئین توسط هوش مصنوعی، شناخت هر پروتئین مستلزم آزمایش‌هایی بود که با استفاده از پرتو ایکس و میکروسکوپ امکان پذیر بود. اما حالا AlphaFold می‌تواند رشته‌ای از ترکیبات شیمیایی را که منجر به تولید پروتئین می‌شود را تشخیص داده و شکل پروتئین را پیش‌بینی کند.

آزمایشات نشان می‌دهد که پیش‌بینی این فناوری تا 63 درصد مواقع درست به مانند آزمایش‌های فیزیکی است. کلیمنت وربا، یکی از پژوهشگران فعال در دانشگاه علوم پزشکی کالیفرنیا در سان فرانسیسکو در این رابطه می‌گوید: «هم‌اکنون از AlphaFold برای درک ویروس کرونا استفاده می‌کند تا بتوانیم برای همه‌گیری‌های مشابه در آینده آماده شویم» همچنین اضافه کرد: «فناوری مذکور سرعت کار او را بسیار افزایش داده است و استفاده از آن در اغلب مواقع به ماه‌ها صرفه‌جویی در زمان منجر می‌شود.»

بسیاری از دانشمندان دیگر از فناوری دیپ مایند برای درمان بیماری‌های گاستروانتریت و مالاریا و پارکینسون استفاده کرده‌اند. نکته جالب توجه این است که از این فناوری تنها برای شناخت بدن انسان و مسائل مربوط به آن استفاده نشده است. بلکه در تحقیقاتی مانند بهبود سلامت زنبور عسل نیز مورد استفاده قرار گرفته است. انتظار می‌رود اطلاعاتی که توسط هوش مصنوعی دیپ مایند بروزرسانی شده در سراسر دنیا به کمک دانشمندان زیادی در زمینه‌های مختلف بیاید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره کشف تمامی اشکال پروتئین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر