;
coinex

حرف زدن با حیوانات از طریق هوش مصنوعی ؛ رویایی نه چندان دور از دسترس!

سازمانی واقع در کالیفرنیا قصد دارد حرف زدن با حیوانات را از طریق هوش مصنوعی امکان پذیر کند. بسیاری از دانشمندان در مورد حرف زدن با حیوانات از طریق هوش مصنوعی (یادگیری ماشین) دچار شک و تردید هستند. در واقع با انجام این کار، ارتباطات غیر انسانی رمز گشایی خواهد شد که تغییر و تحول بزرگی به شمار می‌آید.

دو دلفین را در نظر بگیرید که با توجه به آموزشی که قبلا دیده‌اند و با حرکت دو دست مربی، به زیر آب می‌روند. سپس از زیر آب بیرون می‌آیند و در سطح آب، به دنبال خلق حرکت جدیدی هستند.

حرف زدن با حیوانات از طریق هوش مصنوعی

ازا رسکین، موسس و مدیر موسسه «پروژه‌ گونه‌های زمین»، ادعا می‌کند که تعاملات رخ داده بین دلفین‌ها، نماد وجود یک «زبان» نیست، اما اگر همین ارتباط به صورت غنی و نمادین باشد، قطعا می‌توان به صورت ساده با دلفین‌ها صحبت کرد.

حرف زدن با حیوانات از طریق هوش مصنوعی

هدف «پروژه‌ گونه‌های زمین»، رمزگشایی ارتباطات غیرانسانی است که برای این رمزگشایی، از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

این سازمان که با کمک مالی یکی از موسسان لینکدین به نام «رید هافمن» در ۲۰۱۷ تاسیس شده بود، در دسامبر سال گذشته، اولین مقاله علمی خود را منتشر کرد. اگر پروژه ذکر شده در این سازمان با موفقیت همراه شود، تاثیر بسیار بزرگی در دنیا خواهد گذاشت.

این سازمان در سال ۱۹۷۰، توانست آلبومی با نام «آواز وال‌ها» را منتشر کند که با انتشار این آلبوم، یک جنبش بزرگی در دنیا ایجاد شد. به دنبال این جنبش، دیگر هیچ کسی وال‌ها را به صورت تجاری شکار نکرد. حال فرض کنید، اگر پلتفرمی شبیه گوگل ترنسلیت برای حیوانات توسعه یابد، چه اتفاقاتی خواهد افتاد!

نحوه مطالعات سازمان ESP، برای کشف ارتباط با حیوانات

از زمان‌های گذشته، درک ایجاد ارتباط بین حیوانات از پر رمز و رازترین مسائل بود، البته اکنون می‌دانیم حیوانات از طریق علائم خاص و اصوات مخصوص خود، با یکدیگر ارتباط ایجاد می‌کنند.

حرف زدن با حیوانات از طریق هوش مصنوعی

برای مثال می‌توان به نخستی‌سانان اشاره کرد که در هنگام خطر، اصوات هشدار آمیز خاصی را استفاده می‌کنند. به عنوان مثال دیگر، دلفین‌ها برای مخاطب قرار دادن همدیگر، از سوت استفاده می‌کنند. پرندگان نیز برای ارتباط با یکدیگر، قسمتی از آواز خود را دوباره تکرار می‌کنند و با این کار پیام متفاوتی به همدیگر می‌رسانند. البته اکثر دانشمندان این تعاملات را به عنوان زبان حیوانات تلقی نمی‌کنند. گفتنی است هیچ نوع ارتباط و تعاملی در دنیای حیوانات هم وجود ندارد که به تعریف «زبان» مرتبط باشد.

تا به اکنون رمزگشایی اصوات حیوانات با همدیگر، به روش نظارت و مشاهده انجام می‌پذیرفت، اما اکنون محققان می‌توانند به سادگی بسیاری از اطلاعات را به روش «یادگیری ماشین» مورد بررسی قرار دهند، در واقع برای امکان پذیر شدن حرف زدن با حیوانات از طریق هوش مصنوعی تلاش کنند.

پروفسور «الود بریفر» که از اعضای سازمان ESP است، قبلا در پروژه‌هایی برای درک زبان حیواناتی مانند خوک‌ها، جوندگان و نهنگ‌ها حضور فعال داشتند، اما اکنون این سازمان در نظر دارد که به جای یک یا چند گونه حیوان، با تمامی حیوانات ارتباط ایجاد کند. با توجه به ادعای رسکین، «یادگیری ماشین» قابلیت درک زبان‌های غیر انسانی، بدون دانش اولیه از زبان مبدا و مقصد را دارد.

حرف زدن با حیوانات از طریق هوش مصنوعی

در یک الگوریتم، فرآیند یادگیری ماشین برای درک زبان انسانی شروع شد که واژه‌ها را در محیط فیزیکی نشان می‌دهد. با کمک این الگوریتم، فاصله، ابعاد و جهت میان واژه‌ها و در نهایت ارتباط معنایی کلمات با یکدیگر کشف می‌شد. مثلا کلمه «پادشاه» و «مرد» با یکدیگر ارتباط معنایی دارند و همچنین فاصله و جهت این دو کلمه، با کلمه‌های «ملکه» و «زن» برابر است. اشکال هندسی شکل گرفته در میان این واژه‌ها، در بین زبان‌های مختلف یکسان است. همچنین در سال ۲۰۱۷ محققان با ایجاد یک فرآیند، اشکال هندسی را هم تراز کردند تا بتوانند به وسیله آن فرآیند ترجمه را ایجاد نمایند.

عملکرد این فرآیند به این صورت بود که اگر محققان به دنبال ترجمه یک واژه از انگلیسی به زبان اردو بودند، برای این کار اشکال هندسی را هم تراز می‌کردند و به این صورت معنی واژگانی آن را در می‌یافتند. سازمان ESP هم به دنبال ایجاد همین عملکرد در حیوانات است. این بار به جای زبان دوم، اصوات حیوانات مد نظر گرفته می‌شود که البته این امر، مشکلات فراوان را به دنبال خواهد داشت.

مشکلات پیرامون برقراری ارتباط با حیوانات با هوش مصنوعی

از مشکلات پیرامون این موضوع می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ما هرگز نمی‌دانیم حیوانات، غم یا لذت خود را چگونه با همدیگر شریک می‌شوند، یا حتی ما نمی‌دانیم درک حیوانات از محیط اطرافشان چگونه است. مشکل بعدی این است که حیوانات فقط از طریق اصوات با هم ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ مثلا زنبورها به هنگام مشاهده یک گل، برای خبردار کردن دیگر زنبورها از این موقعیت، رقص مخصوصی انجام می‌دهند.

عملکرد این سازمان برای حل مشکلات این گونه است که در ابتدا، به حل مشکلات کوچک بپردازد و سپس به مشکلات بزرگ‌تر رسیدگی کند. در واقع تکنیک سازمان ESP به این صورت است که در ابتدا اطلاعاتی را به ماشین یادگیری ضمیمه کند تا این ماشین، توانایی تشخیص درک خودکار از اعمال حیوانات نظیر استراحت، غذا خوردن و … را داشته باشد.

دانشمندی به نام «رابرت سی‌فارث» که پروفسور روانشناسی بازنشسته از دانشگاه پنسیلوانیا است، نزدیک به ۴۰ سال در همین حوزه فعالیت کرد. حوزه مطالعه او، رفتار اجتماعی و اصوات، «نخستین‌سانان» بود. او اجرای این طرح را غیر قابل امکان توصیف کرده است. البته با توجه به ادعایش، وی مخالف صد در صدی این پروژه نیست، اما ادعا دارد که شناسایی رفتار حیوانات بر اساس اصوات کار ساده‌ای نخواهد بود. او یادگیری ماشین را فقط در راستای شناسایی مجموعه اصوات حیوانات، مفید می‌داند.

حرف زدن با حیوانات از طریق هوش مصنوعی

وی در ادامه این گونه توضیح می‌دهد که حیوانات دارای اصوات بسیار کوچک‌تر و کم‌تری نسبت به انسان‌ها هستند. به همین دلیل، شاید یک صوت آن‌ها در موقعیت‌های مختلف، معانی و رفتار اجتماعی مختلف را برای آن‌ها در بر داشته باشد.

همچنین سی‌فارث بیان می‌کند که حرف زدن با حیوانات از طریق هوش مصنوعی به تنهایی کافی نیست و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، زیرا دانشمندان باید از طریق محیط زیست بومی حیوانات، آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهند. به گفته وی، زمانی در این پروژه می‌توان موفق شد که فراخوان‌ها و رفتار اجتماعی، به طور کامل مورد مطالعه قرار بگیرد.

بعد از این تحلیل‌ها، رسکین نیز پذیرفته است که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، به تنهایی نمی‌تواند اصوات و رفتار اجتماعی حیوانات را مورد مطالعه قرار دهد. او ادعا می‌کند که تحقیقاتی در زمینه ارتباط حیوانات با یکدیگر انجام شده است که در این تحقیقات، ارتباطی بین حیوانات صورت می‌گیرد که انسان‌ها قادر به درک و تصور آن نیستند. گروه تحقیقاتی ESP، با توجه به جمع آوری موانعی که در دسترس قرار دارد، توانسته‌اند اطلاعات لازم را جمع آوری کنند و سپس به تحلیل آن‌ها بپردازد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد حرف زدن با حیوانات از طریق هوش مصنوعی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر