;
coinex

ناتوانی 50 درصد مردم در خرید خودرو ؛ آمار رسمی وزارت صمت!

 ناتوانی 50 درصد مردم در خرید خودرو بیش از هر چیز می‌تواند حاکی از سیاست‌های غلط شرکت‌های خودروسازی و البته مسئولین امر در دولت باشد.

وزارت صنعت معدن و تجارت در طی گزارشی عنوان کرده است که حدود 50 درصد مردم ایران که از اقشار کم درآمد هستند، توان خرید خودروهای ایرانی را ندارند.

دولت با همکاری شرکت‌های خودروسازی و با ایجاد طرح‌های مختلف ثبت‌نامی و قرعه‌کشی به دنبال حمایت از مردم بوده تا آن‌ها بتوانند ضمن حمایت از تولید ملی، به ادامه تولید آن کمک کنند، اما حالا آمار وزارت صمت حاکی از ناتوانی 50 درصد مردم در خرید خودروی بالای 200 میلیون تومان است.

بیبشتر بخوانید:‌ ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس صدای رئیس قوه قضاییه را هم درآورد

ناتوانی 50 درصد مردم در خرید خودرو

آمارها نشان می‌دهند که قیمت‌گذاری خودرو در دوره‌هایی که کشور با تورم بالا و سنگینی مواجه بوده با تقاضای بیش از اندازه مردم برای خرید کالا روبه‌رو شده و این مازاد تقاضا به ضرر تولیدکننده انجامیده است.

اگر به بررسی روش‌های فروش خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی بپردازیم متوجه نوع غلط قیمت‌گذاری خودروسازان می‌شویم. البته هنوز هم اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودروهای ایرانی توسط دولت می‌تواند موجب بهبود وضعیت خرید خودرو شود.

ناتوانی 50 درصد مردم در خرید خودرو
خرید خودرو

مطابق آمار منتشر شده، تعداد خودروهایی که در فرآیند قرعه‌کشی و فروش قرار می‌گیرند با تعداد متقاضیان واقعی بازار تفاوت بسیاری دارد، میزان کم خودروهای تولید شده و تعداد بالای متقاضیانی که در طرح‌های مختلف فروش خودرو شرکت می‌کنند موجب عدم تعادل در بازار خودرو شده است.

اگر دولت با همکاری خودروسازان سعی در واقعی کردن قیمت خودروها داشته باشد، شاهد جذب اکثریت قشر کم درآمد جامعه برای خرید خودرو خواهیم بود. فروش خودرو در بازار آزاد نیز باید با نظارت دستگاه‌هایی چون بازرسی کل کشور انجام بپذیرد تا موجب ضرر و زیان خریداران نشود.

در سالیان اخیر، دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران که بیشترین آمار عرضه خودرو را از آن خود کرده‌اند، نتوانسته‌اند موجبات مشارکت مردم در خرید خودروهای ایرانی را فراهم کنند. طی چند سال گذشته که طرح‌های مختلفی برای خرید خودرو به انجام رسید، شاهد تاخت‌وتاز قشر متوسط درآمدی و سرمایه‌دار در این میدان بوده‌ایم در حالی که دولت به دنبال رفاه حال افراد کم درآمد جامعه بود.

طبق آماری که وزارت صمت از تقسیم‌بندی دهک‌های بازار خودروهای ایرانی منتشر کرده، 48/9 درصد مردم حتی توان خرید خودروهایی با قیمت بالاتر 200 میلیون را ندارند.

این دهک‌بندی نشان‌دهنده قدرت خرید خودرو توسط اقشار متوسط رو به پایین درآمدی جامعه است. مطابق این گزارش 88 درصد مردم ایران نمی‌توانند حتی با مشارکت در طرح‌های خودرویی، خودروهایی با قیمت بالاتر از 400 میلیون را خریداری کنند.

ناتوانی 50 درصد مردم در خرید خودرو
قدرت خرید قشر کم درآمد

این موضوع بیانگر وضعیت بد بازار آزاد خودروی کشور نیز هست. با نگاهی کوتاه متوجه می‌شویم که عدم تعادل بین قیمت بازار آزاد و کارخانه موجبات ناتوانی مردم در خرید خودرو را فراهم کرده و باعث جولان دوباره قشر مرفه چون سال‌های گذشته در این بین بوده است.

سازمان ملی استاندارد با بررسی و آزمایش خودروهای تولید ملی چند خودرو را از خط تولید خارج کرده است در نتیجه این خودورها در طرح‌های مختلف قرعه‌کشی و ثبت‌نامی عرضه نمی‌شوند. در مجموع اما و با وجود توقف تولید و شماره‌گذاری این خودروها، اجرای طرح‌ واردات خودروهای خارجی در روزهای آتی می‌تواند تعادل و ثبات را به بازار خودرو بازگرداند.

دولت باید به دنبال اقدامات اصلاحی در این بازار پرتلاطم باشد تا بار دیگر منافع دهک‌های پردرآمد را فراهم نکند و بتواند عدالت در دسترسی به نیازهای اولیه را برای قشر کم درآمد جامعه ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ناتوانی 50 درصد مردم در خرید خودرو چیست؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر