;
coinex

کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر که تنها 37 سال نوری با ما فاصله دارد [+عکس]

دانشمندان موفق به کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر به‌ وسیله‌یِ تلسکوپ سوبارو شده‌اند که حوالی ستاره‌ٔ کوتوله‌یِ سرخ قرار داشته و فقط 37 سال نوری با زمین فاصله دارد.

این نخستین کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر است که با به کارگیری ابزار جدیدی‌ در تلسکوپ سوبارو به دست آمده و  به شانس یافتنِ سیارات زیست‌پذیر حوالی ستارگان کمک کرده است. با این نتیجه‌ی موفق، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تلسکوپ سوبارو کشفیات بیشتر و بهتری نیز برای سیارات زیست‌پذیر اطراف کوتولهٔ سرخ به ارمغان بیاورد.

کوتوله‌هایِ سرخ کوچک‌تر از خورشید ما هستند، و سه چهارم ستارگان کهکشان راه‌ شیری را در برگرفته و فراوانی زیادی نیز در همسایگی منظومه‌ی ما دارند. تا حدّی که به مهم‌ترین اهداف ما برای جست و جوی حیات فرازمینی و فراخورشیدی مبدل شده‌اند. امّا به هر روی، ستارگان کوتوله‌یِ سرخ نسبت به دیگر ستارگان سردترند و در نتیجه، نور چندان زیادی از خود بازتاب نمی‌دهند که همین امر یافتن آن‌ها را سخت‌تر می‌سازد.

بیشتر بخوانید:‌ مهندسی مواد و دی‌ان‌ای؛ انقلابی در صنعت الکترونیک در راه است؟

یافتن آب مایع با کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر

کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر که تنها 37 سال نوری با ما فاصله دارد

کوتوله‌های سرخ در طول موج فروسرخ روشن‌ترند. بنابراین، مرکز اختر زیست‌شناسی ژاپن، ابزار فروسرخی را برای قرار گیری بر تلسکوپ سوبارو توسعه داده تا دانشمندان بتوانند رد نشانه‌های اطراف ستارگان کوتوله‌ی سرخ را بهتر دنبال کنند. این ابزار که با تلخیص ای‌اردی معادل «فروسرخ داپلر» نامیده می‌شود یک روش رصدی در این جست و جو بوده است.

نخستین ثمره‌یِ این کنکاش، یافتن نشانه‌هایی از اَبَر زمین چرخانی به بزرگی چهار برابر جرم زمین است که در ستاره‌ی راس – 508  (Ross 508) در فاصله‌ی 37 سال نوری از منظومه‌ی ما واقع در صورت‌فلکی مار قرار دارد. یک سال در سیاره‌ی راس 508 ب تنها 11 روز زمینی‌ است و به دلیل جای‌گیری‌ در درون لبه‌ای از اطراف ستاره‌اش در منطقه‌ا‌ی زیست‌پذیر قرار می‌‌گیرد.

شگفت انگیزی آن، وجود مدار بیضوی‌ است که شرایط خوبی را برای وجود حیات و آب مایع فراهم می‌کند اگر چه که هنوز نمی‌دانیم به واقع حیات و یا آبی در آن سیاره وجود دارد یا خیر. به این پرسش‌ها باید در پژوهش‌های پیش‌روی پاسخ داد.

کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر که تنها 37 سال نوری با ما فاصله دارد

به‌طور هیجان‌انگیزی، نخستین سیاره‌ای که به این روش نو کشف شده، با شانس بسیار خوبی می‌تواند منطقه‌ای زیست پذیر باشد که در صورت واقعیت، راه‌گشای کشفیات آینده خواهد بود. بون‌‌اِی ساتو استاد دانشگاه صنعتی توکیو و پژوهشگر اصلی در این جست وجو خاطر نشان ساخت:

14 ‌سالی از زمان توسعه‌یِ فروسرخ داپلر می‌گذرد، و ما هم‌چنان به امید یافتن سیاره‌ای نظیر راس 508 -ب مشغول تحقیق و توسعه هستیم.

بیشتر بخوانید: 

شما درباره‌یِ کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر چه فکر می‌کنید؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و  اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

منبع: sciencedaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (38 نظر)

    این دانشمندان هم یه جوری از کشفیات جدیدشون در فضا و کهکشان حرف میزنن انگار که دیگه همه مشکلات و بدبختی های گریبانگیر بشر امروزی روی کره زمین فعلی رو حل کرده اند و فقط مونده که بریم سیارات دیگه. بابا کودن ها! شما هنوز توی ساده ترین مسائل مبتلا به جوامع بشری در مونده اید، بعد فکر سیارات و ستارگان و … اینها هستید؟؟ هر وقت جنگ و اشغالگری و فقر و چپاول ملت ها و گرسنگی و بی آبی و خشکسالی و زلزله و سیل و آلودگی آب و خاک و معضل حل نشده دفن زباله های شیمیایی و پلاستیک و اینها رو حل کردید، برید دنبال سوسول بازی کهکشان و فضا.

    پاسخ

    زندگی میکروبی در حد و اندازه ی ویروس ها و باکتری ها و یا صورتهای دیگری از حیات مثل قارچها، حتی در سیاره ای که حیات هوشمند ندارد برای هر موجود دیگر و بیگانه ای بسیار بسیار کشنده و خطرناک هیت. انسان ها و سایر موجودات پرسلولی میلیونها سال در یک یک تعادل اکولوژیکی زندگی کرده و محیطی متعادل و همزیست ساخته اند، اما ما با هر اکوسیستم دیگری امکان اشتراک ژنوم و همزیستی نداریم و نهایتا زندگی در چنین سیاراتی تا قرنها غیر ممکن هست، ما حتی با ویروسی مثل خانواده کرونا مشکل داریم تا چه رسد به سیارات دیگر….

    پاسخ

    من فکرمیکنم که بشر بهتره ادم باشه ورفتارشو اصلاح کنه و همین زمین خودشو که هیچ کم وکسری برای زندگی کردن نداره خوب و پاک و تمیزوسالم نگه داره وبه فکر تصرف ومهاجرت وبه لجن کشیدن سیارات دیگه نباشه و که بعدش علاوه براون جنگ بین سیاره ای رو هم راه بندازه و کل کهکشانو به لجن بکشه ونابود کنه !

    پاسخ

    هرچی هم که سیاره زیست پذیر پیدا کنن انسان ها اونجارو نابود میکنن

    پاسخ

    میگم استاد تو فقط آدرس ساقی ت به من بگو، انگار بدجوری بردتت تو فضا.. حالتو خریدارم 😂 😂 😂 😂 😂
    👈🏻 درسته که میگن قبلا ما داخل یه جهان دیگه زندگی می‌کردیم و بعد از مرگ باز احتمال داره داخل یه جهان دیگه زندگی کنیم اما دلیل نمیشه تو اینقد فضایی سیر کنی

    پاسخ

    زمین و نابود کردیم بس نبود دنبال خرابکاریهای بیشتر میگردیم😂

    پاسخ

    وقتی ابر زمین دور ستاره ی کوتوله ش میگردد ، یعنی این منظومه دیگر عمر خودش کرده و به مرحله بعدی سرنوشتش وارد خواهد شد.چون خورشیدش یا منفجر میشود یا تبدیل به سیاهچاله میشود و سیاره هایش را برای حساب کتابی که مقرر بوده ، فرا میخواند تا بار دیگر افرینش جدیدش اغاز شود.
    عمرش احتمالا خیلی کمتر از خورشید وزمین ماست .

    پاسخ

    خیلی خوبه ولی فقط سوالم اینجاست که این در این ابر زمین آیا آب و اکسیژن و هوا وجود داره

    پاسخ

    استاد. اول اینکه اونجا ماله ماس. اصلش واس ماس. سند منگوله دار داریم.
    شما کدوم دانشگاه تدریس میکنید؟
    😂😂😂😂
    حال اون مونگولایی که شما استادشونی قشنگه.. 😂

    پاسخ

    چرا همش دنبال این هستن که سیارات زیست پذیر شبیه زمین باشه؟ چرا همیشه معیار رو خودمون میدونیم؟ یعنی نمیشه توی سیاره ای که چرخه متان داره موجوداتی باشند که در این شرایط زندگی کنن؟

    پاسخ

    حالا اگر جایی غیر زمین برای سکونت پیدا بشه که خیلی خوبه. چون با این روند. زندگی بشریت.خیلی زود زمین نابود میشه و باید از زمین کوچ کنیم.

    پاسخ

    چی بگم. چند گروه هستیم که به آخرت و دنیای بعدی اعتقاد داریم طبق گفته خداوند بزرگ در کتاب‌هایی که برامون فرستاده. (مسلمان. یهودی. مسیحی….) و همان خدا در کتاب‌های ارسالی گفتن که فقط هرچی هست از موجودات زنده فقط و فقط در زمین هست. و هرچی در کائنات هست برای بهتر زیستن انسانها روی زمین آفریدیم. دیگه نمیدونم حرف دانشمندان درباره موجودات فرازمینی قبول کنیم یا نه.

    پاسخ

    اگر قرآن خواندید، قطعا درک نکرده اید… فهم جدای از خواندن هست و خواهشا بجای خداوند ابراز نظر نفرمایید

    پاسخ

    انسان عاقل داشته هایش رو بیخیال نمیشه که به فکر نداشته هاش باشه هرچه که باشه زمین خانه ای ماست و ای کاش به جای پیدا کردن جایگزین برای آن سعی در نجات آن و سالم نگهداشنن خانه ای خود میکردیم.

    پاسخ

    چه جالب خیلی دوست دارم مستندی چیزی ازش ببینم چه شکلیه!بسیارهیجان انگیزه😍

    پاسخ

    امان ازین موتوری ها. استاد اگه رفتید اونجا با خودت جنس ببر. شاید موتوری پیدا نشه

    پاسخ

    این ستاره‌شناسان تا همه‌ی انسانها و حیوانات در زمین را به کشتن ندهند،، دست بردار نیستن
    برای اون فرازمینی ها ما و حیوانات زمینی ،مثل یه انبار بزرگ مرغ ماشینی و خوشمزه هستیم

    تو رو خدا، خودتون را نشون ندهید بهشون

    پاسخ

    کاش دانشمندان و ستاره‌شناسان دست از این کشفیات بسیار خطرناک بردارن
    این ابرزمینها ، بسیار کهن‌تر از زمین ما هستند و به احتمال زیاد، در اونجا موجودات هوشمندی وجود داده که وسایل نقلیه و اسلحه‌های اونها هزاران سال از ما پیشرفته تر هستند
    ما برای اونها مثل حیواناتی هستیم که میشه از پروتئین بدنمون استفاده کنن برای تغذیه

    منابع انرژی و فلزی زمین هم که برای اونها خیلی جذابه

    فکرش را بکنید اگه شما می‌توانستید به دوران چند قرن پیش برگردید ، با پادشاهان و طلاهای اونها چه میکردید؟
    تازه شما که آدمهای خوبی هستید و اهل فساد و زنبارگی نیستید … وگرنه واویلا میشد

    یه تفنگ اتوماتیک مثل کلاشینکف و چند خشاب و چند نارنجک دستی که برای نابودی تمام لشکر اونها کافی بود

    حالا فکرش را بکنید
    که ما آدم هستیم و حس انسان‌دوستی و وجدان داریم

    اون موجودات که ندارن یه همچین احساساتی

    ما هم مثل گوسفند و مرغ هستیم براشون

    پاسخ

    به خداقسم هزارتا سیاره دیگه هم‌چسدا کنیم که فاطلش یک‌ماه هم بیشتر نباشه با زمین روزی که روز جوعود ونابودی زمین برسه یک‌ نفرمون نمیتونیم دربریم و باید در قیامت حاضر بشیم وزمینو همه چی از بین بره و اون روز پایان نسل ادمیزاد هستش این وعده خداس

    پاسخ

    ابله الابلهین

    پاسخ

    تا ۵ میلیارد سال دیگه تا زمین نابود بشه هوووووو
    ۵ میلیارد سال تا اون موقع خاک استخونامون هم نیست تو قبر

    پاسخ

    این که تازه نیست . دانشمندان از من عقبتر هستن .
    آنها را به یک روش ساده میشه دید
    اندازه های آنها کوچک هستن .

    مسیر پیمایشی هم دارن .
    حدود هر 40سال یک بار از سطح زمین عبور
    میکنن .
    و به زبان های ما به راحتی سخن
    میگن .

    پاسخ

    من خسرو تورک قشقایی از نوادگان اغوزخان بزرگ و فرزند طاهرخان ایل بیگی از محققان تورک شناس و استاد دانشگاه های معتبر جهانی استانبول تورکیه به ضرس قاطع اعلام میدارم احتمال اینکه اجداد ما تورکان یعنی اجداد تورکان سومری از این ابر زمین آمده باشند خیلی زیاد می باشد چون در افسانه های تورکان سومری آمده هست از یک سیاره‌ای به زمین آمده اند.با تشکر خسرو تورک قشقایی از محققان تورک شناس و استاد دانشگاه های معتبر جهانی استانبول تورکیه و محقق خطوط تاریخی و تاریخ باستانی تورکان سومری

    پاسخ

    بیخیال بابا خودشیفته

    پاسخ

    اخوی نکنه فامیل اردوغان هستی،ترکا12قبیله بودن که هرکدام خودشونو برتر میدونن،الانم هرکدام ادعا میکنند ما برترینیم،خوده اردوغان 5ساله پیش رفته بود ترکمنستان و گفت من ترک نیستم ترکمنم،ولی در کل زیادی تو رویاست زیاد به حرفاش گوش نده،هیچ کسه دیگی غیر از ما تو این جهان نیست،شک نکن هروقت چیزی یا کسی غیر از ما دیده شد جواب اینو بده،

    پاسخ

    میگم فیلم تخیلی زیاد دیدی تو ؟؟افسانه درباره خدایان زئوس هم هست اگه افسانه رو هست پس فیلم تور وفیلمای مارول هم حقیقت دارن .چغندر تو چرا کارگردان جنگ ستارگان نشدی ؟؟؟قوه تخیلت خیلی بالاست

    پاسخ

    استاد تو چقدر باهوشی.
    خوش بحال کسانی که شما استادشان هستین.
    خلاصه دمتگرم
    اول صبحی اینقد خندیدم حالم حسابی میزون شد

    پاسخ

    محال ممکن هست که خداوند متعال فقط به زمین موجداتش اکتفا کرده باشه
    قدرت خداوند متعال فراتر از هرچیزی هست که انسان فکر میکنه

    مطمئن باشید که خداوند در دور دست ها که ذهن ما هم بهش خطور نمیکنه
    موحواتی با شکل شمایلی دیگه خلق کرده
    که شاید میلیارد ها سال بگذره و
    احتمال اینکه ما آنها را ببینیم بازم خیلی کمه

    ولی موحواتی هست

    و این برای خدای به این توانایی خیلی کار ساده ای هست

    پاسخ

    خُشلو جون ، نواده آروغ خان !! خَه فَه ه ه ه ه

    پاسخ

    معتبر بودن تعریف از خود لازم نداره ..از یک ابر زمین آمده اند😝😂😂

    پاسخ

    این امکان نداره استاد خب میگیم افسانه افسانه ها بعضیاشون دروغه

    پاسخ

    سلام
    عزیز دل فکر کنم منظورتان اینه که ترکها از یه سیاره دیگه اومدن.
    انسان هیچ وقت پاهایش رو از این سیاره تا زمانی که شانل ها به هوا رفتن بیرون نداشته بود

    پاسخ

    حسود هرگز نیاسود

    پاسخ

    به نظر شخصه من تو این عالم هستی هیچ چیز غیر ممکنی وجود نداره
    احتمالش هست که انسان از سیاره دیگه اومده باشه

    پاسخ

    بپا ندزدن تو رو 😐😐

    پاسخ

    خخخ بابااا جاان😂😂‌😂😂😂😂خیلی مزنی ها

    پاسخ

    خیلی جذابه آب داشته باشه و طبیعت بکر که چندین میلیون سال دست نخورده باشه به به ادم دوست داره فیلم ببینه ازش من مطمئنم در بین این همه عظمت کهکشانها حتما وجود داره همین جاهایی خیلی کنجکاوم ببینم

    پاسخ

    شماها فکر میکنین اگه جایی هم توی فضا پیدا بشه برای زندگی ما روهم باخودشون میبرن؟ هرگز نمیبرن فقط با خودشون نخبه ها و رؤسا و خودی ها رو میبرن و ما نسل عادی در زمین به فنا میریم

    پاسخ