;
coinex

اجباری شدن عوارض آلایندگی در ایران ؛ یا پول بدهید یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید!

امروزه آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران یکی از حادترین مسائل روز است. حال خبر از اجباری شدن پرداخت عوارض آلایندگی برای مقابله با اثرات سو آلودگی هوا رسیده است.

امروز دیگر کمتر کسی از پیامدهای آلودگی هوا و اثر مخرب آن بر محیط زیست بی‌اطلاع است. آلودگی هوا این روزها شدیدا در حال افزایش است و انواع خودروها و وسایل نقلیه از مهمترین عوامل در ایجاد این آلودگی به شمار می‌روند.

در ایران، وضعیت به نحوی است که نه فقط در زمستان و پاییز که حتی در بهار و تابستان نیز هوای آلوده به کلان‌شهرهای کشور راه یافته است. دولت اما اخیرا تصمیم به فعال کردن طرح جدیدی به امید مقابله با آلودگی هوا گرفته است.

بیشتر بخوانید: پشتیبانی از NFT در اینستاگرام به 100 کشور جهان رسید

اجباری شدن پرداخت عوارض آلایندگی

گرچه در شهرهایی چون تهران، داشتن خودرو یکی از نیازها و ضرورت‌های اصلی برای هر خانواده است و مزایای زیادی دارد،‌ اما این خودروها از مهمترین عوامل مشکلات زیست محیطی چون ترافیک، تصادفات و آلودگی‌های دیگر نیز هستند. آلودگی هوای ناشی از خودروها و سوخت مصرفی آن‌ها امروزه همواره رو به افزایش است و به متاسفانه سیستم حمل و نقل عمومی در سطح کلان شهر تهران هم توسعه خاصی نداشته که بتواند از پس نیاز روزمره جامعه برآید.

دولت اما در تازه‌ترین اقدام و به جای تسریع روند توسعه حمل و نقل و عمومی، قانون جدید برای جلوگیری از استفاده از خودروهای شخصی پیش کشیده است. معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه را امضا و ابلاغ کرده است.

اجباری شدن پرداخت عوارض آلایندگی در کلان‌شهرهای ایران

هیات وزیران هم در جلسه 5 مرداد 1401، به موجب تکلیف مقرر در بند (ب) ماده (۲۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه را تعیین کرد.

بر این اساس، شهرهای کرج، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز،‌ اهواز، قم و اراک به عنوان آلوده‌ترین شهرهای ایران مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه هستند. خودروها، اتوبوس‌ها وکامیون‌هایی که سوخت فسیلی منبع تغذیه آن‌ها است از مهمترین عوامل آلودگی هستند.

وسایل نقلیه مسافری و کامیون‌های سنگین، منبع اصلی آلودگی ازن، ذرات معلق و انتشار مواد دودزا دیگر هستند. بنابر پژوهش‌های انجام شده،‌ آلاینده‌هیا خودرو،‌ اثراتی فوری و طولانی بر محیط زیست بر جای می‌گذارند.

اما همه این‌ها اقدام جدید دولت را توجیه نمی‌کند. حداقل چنین اقدامی بایستی در شرایطی انجام می‌شد که اولا،‌ زیرساخت‌های گسترده حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها، پاسخگوی نیاز مردم باشد و دوما، خودروهای بازار و سوخت عرضه شده برای آن‌ها، مطابق استانداردهای محیط زیستی بین‌المللی باشد.

در شرایطی که افراد توان خرید خودرو باکیفیت ندارند و سیستم حمل و نقل عمومی با مشکلات بزرگی روبرو است، چنین اقدامی تنها در افزایش نارضایتی‌ها موثر است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اجباری شدن پرداخت عوارض آلایندگی چیست؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (13 نظر)

    ملت از همه ترفندهای شما باخبرن
    حتی یک نوجوون هم میدونه عوامل آلاینده هوا چه چیزهاییست! چرا بجای رفع عوامل اصلی ملت را بیشتر از خود ناراضی و متنفر میکنید؟! صبر ملت هم حدی دارد، این صبر وقتی تمام شود گریبانگیر ترو خشک می‌شود!
    درسته کم سواد هستین ولی از دونفر باسواد مشورت بگیرین…

    پاسخ

    دولت فقط فکر چاپیدن از جیب مردم هست، یک درصد هم آلودگی هوا براش اهمیتی نداره

    پاسخ

    دیگه راه بهتری واسه جبران کسری بودجه نمونده؟

    پاسخ

    فردا به دلیل اینکه مردم ایران اکسیژن می گیرند و کربن تولید می کنند باید هم عوارض بپردازند
    جمع کنین ، مسخره خودتونید

    پاسخ

    ملت رو گیر آوردن دیگه خاک جدیدا از اگزوز میاد بیرون آره؟! هوا هاک داره از غرب یعنی عراقی که مسولین میپرستن میاد ما باید عوارض بدیم؟!!!!

    پاسخ

    راه جدید پول در اوردن دولت .. بابا بسه دیگه

    پاسخ

    دقیقاااا. خوب میدونن که اگر قرار باشه بر اساس اطلاعات گواهی معاینه فنی عوارض آلایندگی بگیرن مشمول خودروهای وطنی هرچند نو میشه و خودروهای وارداتی سن و سال دار خارجی مشمول آلایندگی نمیشن. نمیخوان فشار افکار عمومی روی خودروسازهای داخلی که شریک دزد و رفیق قافله هستن زیاد بشه. برای همین هیچ وقت اطلاعات گواهی معاینه فنی ملاک عوارض و تصمیماتی از این دست قرار نمیگیره

    پاسخ

    هدف فقط کسب درآمده وآلودگی هوا وسلامت مردم هیچ اهمیتی برای دولت نداشته ونخواهدداشت
    یادکارتون رابین هودافتادم بااون داروغه باج گیرشکم گنده

    پاسخ

    معاینه فنی برای چیه کلی پول میگیرند فقط وقت پرکنیه ؟

    پاسخ

    به جای اینکه به هر بهانه‌ای جیب مردم رو خالی کنید اجازه ورود خودروهای با کیفیت را صادر کنید قصور و بی کفایتی خودتان را پای مردم نگذارید

    پاسخ

    اگرهدف دولت،کمک به محیط زیست است،راه بهتری وجود دارد،اولا واردات خودروهای هیبریدی وبرقی رابدون عوارض گمرکی آزاد کنند،ثانیاخودروسازانی که خودروهای آلاینده میسازندجریمه کند،امااین کارهارانمیکند،چون منافع عده ای ازآقازاده هابخطرمیافتدثانیاچه کسی ازمردم ایران مظلومتر.بنابراین عوارض آلایندگی رااز مردم میگرد.وقتی مردم انتخابی ندارندبطبع بایدجریمه ندانم کاریهای مسئولین بی کفایت رابدهند

    پاسخ

    برااینهایی که دزد گردنه هستند چه فرقی میکنه هرروز ازیکجایی ارتزاق میکنند.

    پاسخ

    دولت باید خودرو برقی رو جایگزین خودرو بنزینی بکند

    پاسخ