;
coinex

ممنوعیت فروش گوشی های اوپو و وان پلاس در آلمان

ممنوعیت فروش گوشی های اوپو و وان پلاس در آلمان در شرایطی اعلام شده است که ممکن است اتفاق مشابهی برای دو برند چینی در سراسر اروپا رخ دهد!

طی سال‌های اخیر، حق ثبت اختراع و هزینه‌های مجوز موضوع اصلی اختلافات مهم بین شرکت‌های فناوری بوده است. دعوای سونوس-گوگل (Sonos-Google) نمونه کامل این وضعیت است. برخی از ویژگی‌های بلندگوهای نست (Nest) و هوم (Home) حق ثبت اختراع سونوس (Sonos) را نقض می‌کنند و زمانی که از گوگل به دلیل دریافت مجوز شکایت کرد، عملکرد مرتبط با این موضوع را به کلی حذف کرد.

به طور مشابه، اوپو و وان پلاس اکنون مجبور شده‌اند فروش گوشی‌های خود را پس از شکست در رای شکایت نقض حق اختراع از سوی نوکیا، در آلمان متوقف کنند، اما مسئله مهم این است که این اتفاق ممکن است در بازارهای بیشتری برای این دو برند رخ دهد.

بیشتر بخوانید: ممنوعیت فروش گوشی های چینی ارزان قیمت در هند؛ گوشی زیر 150 دلار وارد نکنید!

ممنوعیت فروش گوشی های اوپو و وان پلاس در آلمان

اختلاف حق ثبت اختراع بین نوکیا و اوپو مربوط به فناوری 4G است و چندین سال است که ادامه دارد. در اوایل ژوئیه (تیر) سال جاری، دادگاه منطقه مانهایم (Mannheim) دستوری به نفع نوکیا صادر کرد و به دو طرف دستور داد تا به توافق برسند، در غیر این صورت ممنوعیت فروش گوشی‌های اوپو اعمال می‌شود.

ظاهراً اما دو شرکت نتوانستند این موضوع را حل و فصل کنند و این باعث شد دادگاه منطقه‌ای مونیخ، ممنوعیت فروش گوشی‌های هوشمند اوپو و وان پلاس در کشور آلمان را از 5 اوت ( 14 مرداد) اعمال کند.

یکی از سخنگویان اوپو اعلام کرد که این مشکل ناشی از یک قرارداد مجوز متقابل 4G با نوکیا است، به طوری که غول فنلاندی به دنبال هزینه‌های غیرمنطقی بالا برای تمدید مجوز است و یک روز پس از انقضای قرارداد به دادگاه مراجعه می‌کند.

اوپو تمام اسامی اسمارت‌فون‌ها و لیست محصولات مرتبط با آن را از وب‌سایت آلمانی‌اش حذف کرده است. با این حال، بیانیه‌ای منتشر کرده است که تأیید می کند کاربران فعلی اوپو می توانند بدون هیچ مشکلی به استفاده از دستگاه‌های خود ادامه دهند.

علاوه بر این، این شرکت از طریق مجله اقتصادی Wirtschaftswoche تایید کرد که به طور کامل از بازار آلمان خارج نمی شود و به فروش محصولات دیگر مانند هدفون و لوازم جانبی مرتبط در کشور ادامه خواهد داد. اوپو تایید کرد که با همه طرف‌های درگیر برای حل این موضوع کار می‌کند.

تخمین زده می‌شود که این شرکت سهم 10 درصدی در بازار گوشی‌های هوشمند آلمان داشته باشد و سالانه حدود 2 میلیون گوشی هوشمند به این منطقه ارسال می‌کند.

فروشگاه آنلاین وان پلاس آلمان
ممنوعیت فروش گوشی های اوپو و وان پلاس در آلمان

طبق گزارش‌ها، اوپو و وان پلاس باید 2.5 یورو به ازای هر گوشی هوشمند فروخته شده به عنوان هزینه مجوز بپردازند. مسئله این است که طرفین باید برای پایبندی به قوانین آلمان وارد یک قرارداد مجوز جهانی شوند.

آنها باید هزینه صدور مجوز را برای گوشی های هوشمند فروخته شده در سراسر جهان، نه فقط در آلمان، بپردازند. این امر پرخرجی خواهد بود و اوپو و وان پلاس ممکن است ترجیح دهند به جای آن از بازار گوشی‌های هوشمند آلمان به طور کلی خارج شوند.

به غیر از آلمان، نوکیا از اوپو، وان پلاس و دیگر شرکت‌های تحت مالکیت BBK مانند ریلمی (Realme) و ویوو (Vivo) در فرانسه، فنلاند، سوئد، اسپانیا، بریتانیا و هلند به دلیل اختلاف حق اختراع شکایت کرده است. در نتیجه اگر دادگاه به نفع غول فنلاندی رای دهد، ممکن است شاهد ممنوعیت فروش تمامی گوشی‌های متعلق به BBK در سراسر کشورهای اروپایی باشیم.

از قضا، برخی از گوشی‌های نوکیا تولید شده توسط HMD، پس از اختلافات ثبت اختراع مشابه در مورد عملکرد VoLTE، دیگر در آلمان به فروش نمی‌رسند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ممنوعیت فروش گوشی های اوپو و وان پلاس در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: androidpolice

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر