;
coinex

وابستگی آمریکا به روسیه برای تامین اورانیوم، مانع از اعمال تحریم‌های جدید شده است!

در پی جنگ میان دو کشور روسیه و اوکراین، روابط پنهانی بعضی از دولت‌ها علنی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به وابستگی آمریکا به روسیه اشاره کرد.

اگر به رویدادهای گذشته که در پی آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین اتفاق افتاده توجه داشته باشیم، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که دولت آمریکا جهت تامین سوخت چرخه هسته‌ای خود به روسیه وابسته است.

در ماه مارچ 2022 رئیس جمهور ایالات متحده علیه صادرات انرژی دولت روسیه تحریم‌هایی را اعمال کرد. باید گفت که نفت و گاز از جمله منابع با ارزشی بودند که در فهرست تحریم‌های آمریکا ذکر شده بود اما در این فهرست، خبری از اورانیوم نبود.

بیشتر بخوانید: آتش سوزی در یکی از مراکز داده گوگل ؛ اعتراض کاربران جهانی همچنان ادامه دارد

وابستگی آمریکا به روسیه جهت تامین اورانیوم غنی شده

در سال 2021 آمریکا 14 درصد از اورانیوم غنی شده خود را برای سوخت هسته‌ای از روسیه تامین می‌کرد. باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که دولت آمریکا توانایی تولید این 14 درصد اورانیوم غنی شده را ندارد؛ چرا که فرآیند غنی‌سازی اورانیوم بسیار پیچیده است و این فرآیند تنها در کشورهای منحصر به فردی همچون روسیه امکان پذیر خواهد بود و دلیل وابستگی آمریکا به روسیه در واقع تامین اورانیوم غنی شده است‌.

وابستگی آمریکا به روسیه

فرآیند غنی‌سازی اورانیوم ابتدا با برداشت سنگ‌های معدن اورانیوم که یک ماده رادیواکتیو طبیعی است آغاز می‌شود؛ البته مقدار بسیار کمی از سنگ معدن استخراج شده می‌تواند جهت غنی‌سازی اورانیوم استفاده شود.

پس از استخراج، سنگ معدن به کیک زرد تبدیل می‌شود که در واقع اورانیوم با غلظت بالا است. در ادامه کیک زرد به گاز تغییر حالت می‌دهد که با ایزوتوپ U235 غنی‌سازی شده است. این ایزوتوپ بسیار واکنش پذیر بوده و برای تامین سوخت هسته‌ای بسیار کارآمد خواهد بود. در ادامه اورانیوم غنی شده به میله‌های سوخت تبدیل می‌شود که این میله‌ها در راکتورهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرآیند غنی‌سازی اورانیوم

انجام این فرآیند نیازمند دقت و حساسیت بسیار زیادی است؛ چرا که در صورت بروز حادثه می‌تواند آسیب‌های جانی و مالی بزرگی در پی داشته باشد. با توجه به چنین شرایطی وابستگی آمریکا به روسیه جهت تامین بخشی از اورانیوم غنی‌ شده مورد نیاز خود، تعجب‌آور نیست. در روند تکمیل فرآیند هسته‌ای، زباله‌های هسته‌ای بسیار خطرناکی ایجاد می‌شوند که می‌توانند آسیب‌های بزرگی به محیط زیست وارد کنند. همچنین در صورت بی‌دقتی کارکنان نیروگاه‌های هسته‌ای، حوادثی مانند نیروگاه چرنوبیل رخ می‌دهد که عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره کنیم که یکی از اهداف دولت بایدن تامین 100درصد انرژی موردنیار ایالات متحده، بدون نیاز به سوخت‌ فسیلی است. انتظار می‌رود که ایالات متحده در سال 2035 موفق شود که این خواسته خود را برآورده کند. در این صورت می‌توان گفت که استفاده از سوخت هسته‌ای و وابستگی آمریکا به روسیه جهت تامین اورانیوم غنی شده همچنان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره وابستگی آمریکا به روسیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر