;
coinex

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست؟

آیین‌نامه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو مورد تغییر قرار گرفته‌است. این نکته بسیار مهم است که این مالیات چقدر است و توسط چه کسی باید پرداخت شود؟

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست؟ بر اساس تغییرات هفته گذشته دولت در مقررات مربوط به نحوه پرداخت مالیات خودروی صفر کیلومتر، پرداخت مالیات این خودروها بر عهده خودروسازان قرار گرفت. ولی میزان این مالیات چقدر است؟

بنابر اعلام سعید توتونچی، سرپرست معاونت حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی، نرخ مالیات خودرو نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. بنابراین تنها نرخ شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکننده تغییر یافته است. پس سازمان امور مالیاتی موظف به جمع‌آوری قیمت‌های خودروهای تولیدی یا مونتاژ داخل و ابلاغ آن‌ها بر اساس جدولی برای سال بعد می‌باشد.

سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور نیز ضمن اعلام یکسان‌سازی هزینه تعویض پلاک برای کلیه خودروها، این مبلغ را 373 هزار و 500 تومان اعلام نمود. از این مبلغ کل 150 هزار تومان برای عوارض، 100 هزار تومان بابت پلاک و 50 هزار تومان بابت تعرفه کارت خودرو میباشد. همچنین این مقام مسئول، در خصوص پرداخت مالیات نقل و انتقال اظهار داشت که پرداخت این مبلغ باید قبل از انجام نقل و انتقال کنترل شده و به خزانه دولت واریز شود.

بیشتر بخوانید: وعده وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو ؛ آیا ثبات به بازار خودرو بازمی‌گردد؟

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست؟

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست؟ طبق نامه کوتاهی که متن کامل آن اخیرا منتشر شده، بنابر ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، مالیات اولین نقل و انتقال خودرو تولید داخل و یا مونتاژ واردکننده باید توسط شرکت خودروساز پرداخت شود.

این مالیات باید به تنهایی و بدون کمک خریدار توسط خودروساز پرداخت شود. بنابراین این مالیات بدون درج در صورتحساب فروش باید به دولت پرداخت شود.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست؟
مالیات جابجایی خودرو

باید توجه داشت که مالیات نقل و انتقال فقط در مورد اولین نقل و انتقال خودرو نمی‌باشد. در بعضی موارد نیز نقل و انتقال خودرو میان مردم انجام می‌شود. در این باره سرهنگ محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، از کاهش 50 درصدی هزینه‌های متقاضیان حین نقل و انتقال خودرو با روش جدید پرداخت مالیات انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک خبر داد.

وی اضافه کرد که در حال حاضر متقاضیان نقل و انتقال خودرو با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، باید علاوه بر پرداخت 1 درصد ارزش خودرو به عنوان مالیات، باید 1 درصد دیگر از ارزش خودرو را به عنوان ثبت اسناد، اتحادیه صنفی، حق ثبت و حق‌التحریر پرداخت کنند. این مبالغ دیون دولتی بوده و هیچ منافعی برای پلیس راهور و ناجا ندارد.

با شیوه جدید اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو، الزاماً این مالیات قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک دریافت می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن حذف هزینه ثبت در دفاتر اسناد رسمی، یک تعویض پلاک ساده برای یک خودرو 155 میلیون تومانی (مانند کوئیک سریS مدل 1400) در حدود 2 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. مبلغ دقیق این هزینه‌ها با احتساب عوارض شهرداری سال 1401 که مبلغ 170 هزار تومان می‌باشد، 1 میلیون و 764 هزار تومان برای یک خودرو کوییک مدل 1400 می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر