;
coinex

امضای لایحه 280 میلیارد دلاری CHIPS توسط بایدن ؛ آینده در آمریکا ساخته می‌شود!

حاصل ماه‌ها تلاش سناتورها، نمایندگان کنگره و دولتمردان آمریکایی بالاخره به ثمر نشست و روز گذشته شاهد امضای لایحه 280 میلیارد دلاری CHIPS توسط بایدن بودیم.

لایحه خبرساز CHIPS که چندی پیش از تخصیص بودجه 280 میلیارد دلاری توسط سنا به آن برایتان نوشته بودیم،‌ بالاخره با امضای رئیس جمهور آمریکا جنبه رسمی به خود. گرفت. این لایحه شامل 52 میلیارد دلار یارانه برای فعالان صنعت نیمه‌هادی‌ها است.

بیشتر بخوانید: خودکفایی چین در تولید تراشه های 7 نانومتری ؛ آیا چین بر محدودیت‌ها غلبه می‌کند؟

امضای لایحه 280 میلیارد دلاری CHIPS توسط بایدن

امضای لایحه 280 میلیارد دلاری CHIPS توسط بایدن ؛ آینده در آمریکا ساخته می‌شود!

رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن روز گذشته لایحه دو حزبی CHIPS and Science را امضا کرد و عملا بودجه 280 میلیارد دلاری را که شامل 52 میلیارد دلار بودجه برای تقویت تولید داخلی نیمه‌هادی‌ها در ایالات متحده است، به قانون تبدیل کرد. رئیس جمهور آمریکا در مراسم امضای این لایحه در کاخ سفید گفت:

امروز روزی برای سازندگان است. لایحه CHIPS and Science چیزی است که در هر دوره تاریخی تنها یکبار رخ می‌دهد.

توافق جناح‌های سیاسی در آمریکا، با هدف احیا و تقویت پیشروی این کشور در زمینه‌های تکنولوژیکی و در مخالفت با سلطه فزاینده فناوری چینی و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا صورت می‌گیرد.

بحران جهانی کمبود تراشه و نیمه‌هادی‌ها، انگیزه بزرگی برای تولیدکنندگانی مانند اینتل شده تا سرمایه‌‌های کلانی برای احداث کارخانه‌های جدید اختصاص دهند تا بتوانند نیاز فزاینده بازار به نیمه‌هادی‌ها را تامین کنند. نیمه‌هادی‌ها و تراشه‌هایی که امروز در ابزارهای بسیاری از انواع گوشی و لپ‌تاپ هوشمند گرفته تا حتی اتومبیل‌ها استفاده می‌شوند.

علت ورود جدی دولتمردان آمریکایی به این حوزه اما نتیجه نگرانی ایشان درباره احتمال سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ تراشه‌ساز در کشورهای جنوب شرقی آسیا و به طور خاص چین است. چین در صورت دستیابی به فناوری برتر ساخت تراشه و نیمه‌هادی‌های دیگر،‌ به رقیبی جدی برای آمریکا بدل می‌شود و حتی ممکن است بتواند انحصار این امر را در دست خود نگهدارد و خطرات مهمی برای صنایع آمریکایی ایجاد کند.

علاوه بر این، ایالات متحده نگران از دست دادن سود کلان صنعتی است که خود همواره از پیشگامان آن به شمار می‌رفته است؛ خصوصا که بسیاری از شرکت‌های پیشگام و نوآور صنعت تراشه نیز متعلق به آمریکا هستند. با این اوصاف نگرانی سیاستمداران در این زمینه منطقی به نظر می‌رسد.

امضای لایحه 280 میلیارد دلاری CHIPS توسط بایدن ؛ آینده در آمریکا ساخته می‌شود!

بنابر گزارشی که نیویورک تایمز مخابره کرده، نگرانی‌ها درباره خروج سرمایه و صنعت از آمریکا وقتی شروع شد که اینتل پیشنهادی به وزارت بازرگانی ایالات متحده ارائه داد مبنی بر تصرف کارخانه‌ای متروکه در چین برای تولید تراشه!

چندی بعد از این پیشنهاد اینتل ناگهان طرح را به حالت تعلیق درآورد اما زمزمه‌هایی از ارتباطات و مذاکرات میان غول فناوری آمریکایی و سیاستمداران به گوش می‌رسید. گفته می‌شد اینتل در ازای درخواست سیاستمداران برای عدم سرمایه‌گذاری در چین،‌ دولت را تحت فشار قرار داده که تا قبل از تعطیلات آگوست، درباره تراشه‌ها تصمیمی جامع بگیرد.

بالاخره اما اواخر ماه گذشته، مجلس نمایندگان و سنا لایحه CHIPS and Science را پس از مدت‌ها مذاکره و درگیری‌ سیاسی تصویب کردند. در میان سرمایه‌گذاری‌های مربوط به تحقیقات علمی آمریکا و در متن این لایحه، 52 میلیارد دلار یارانه مخصوص نیز برای تشویق تولیدکنندگان تراشه به ساخت کارخانه‌های ساخت نیمه‌رسانا یا «فاب‌ها» در خاک ایالات متحده نیز پیش‌بینی شده که به نظر نیاز اینتل برای عدم سرمایه‌گذاری در چین را برطرف خواهد کرد!

در اواخر ماه جولای نیز جینا ریموندو وزیر بازرگانی ایالات متحده هشدار داد که «آمریکا ممکن است فرصت پیش‌آمده برای بهره‌برداری از نیاز روزافزون به تراشه‌ها را از دست بدهد». او در نامه‌ای به لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفته که:

شرکت‌های تولیدکننده نیمه‌هادی‌ها بایستی تا پاییز امسال فرایند احداث کارخانه‌های جدید را آغاز و خط تولید خود را راه بیندازند تا بتوانند تقاضای روافزون بازار را به تدریج و طی سالیان آتی برآورده کنند.

بدون تردید یارانه کمکی تصویب شده،‌ اینتل و دیگر تراشه‌سازان را چند قدم به احداث کارخانه‌های خود در ایالاتی چون اوهایو و آریزونا نزدیک‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره امضای لایحه 280 میلیارد دلاری CHIPS توسط بایدن چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر