;
coinex

دور زدن تحریم ها با استفاده از رمزارزها ؛ شیوه جدید ایران برای پرداخت هزینه واردات!

تحریم باعث شده که ایران از راهکارهای جدیدی برای مراودات تجاری با سایر کشورها استفاده کند. یکی از این راه حل ها دور زدن تحریم ها با استفاده از رمزارزها است.

بحث دور زدن تحریم ها با استفاده از رمزارزها ، به تازگی دوباره داغ شده است. رئیس بازرگانی جمهوری اسلامی ایران اخیرا گفته که دولت برای ثبت سفارش یک محموله وارداتی به کشور به ارزش 10 میلیون دلار، از رمزارزها استفاده کرده و قول داده که در آینده نزدیک، تراکنش های بیشتری انجام شود.

بیشتر بخوانید: نشست خبری تکنوبلاک: همکاری ایران و روسیه در زمینه ارزهای دیجیتال!

دور زدن تحریم ها با استفاده از رمزارزها

دور زدن تحریم ها با استفاده از رمزارزها

گزارش های روز سه‌شنبه حاکی از آن است که علیرضا پیمان پاک که ریاست سازمان توسعه تجارت ایران را بر عهده دارد، گفته که کشور ایران اولین ثبت سفارش واردات رسمی خود را با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام داده و مبلغ این سفارش از طریق ارزهای دیجیتال پرداخت خواهد شد.

علاوه بر این، پیمان پاک گفته است که تا پایان شهریور از رمزارزها و قراردادهای هوشمند برای تجارت و داد ستد با کشورهای هدف که ایران قصد انجام مراودات اقتصادی با آن ها را دارد، استفاده گسترده خواهد کرد.

نکته جالب توجه آن است که استفاده از ارزهای دیجیتال در چنین سطحی توسط ایران، به احتمال زیاد بزرگترین تراکنش رمزنگاری عمومی در این مقیاس است که تاکنون توسط هر کشوری انجام شده است. همچنین ممکن است این اولین معامله از طیف کثیر معاملاتی باشد که با استفاده از ارزهای دیجیتال، تحریم‌ های آمریکا علیه ایران یا هر کشور تحریم شده دیگری را دور می‌زند. همانطور که خبرگزاری رویترز می‌گوید:

ایران با استفاده از کریپتو، با کشورهای مشابهی که تحریم شده‌اند، تجارت می‌کند. از جمله این کشورها می‌توان به روسیه اشاره کرد. تحریم‌های آمریکا علیه ایران عملاً همه واردات را شامل می‌شود که با استفاده این کشور از ارزهای دیجیتال برای تجارت های بین‌المللی، تا حدود زیادی بی اثر می‌شوند.

البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که بیت کوین، قدرتمندترین و مشهورترین ارز دیجیتال و همچنین سایر ارزهای دیجیتال به طرز کاملا محسوسی بی‌ثبات هستند و این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی با کشورهای دیگری مانند السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی شده که استفاده از ارزهای دیجیتال را به صورت رسمی و قانونی پذیرفته اند.

حتی اگر برخی از کاربران آن را گزینه بهتری نسبت به ارزهای مشابه بی‌ثبات بدانند، باز هم بی‌ثبات بودن ارزهای دیجیتال یک موضوع انکار نشدنی است. به عنوان مثال ممکن است 10 میلیون دلاری که ایران بابت واردات یک محصول می پردازد، ارزش خود را از دست داده و به 1 میلیون دلار تقلیل یابد.

شریک دیگر ایران،‌ روسیه هم این روزها میل خاصی به دور زدن تحریم ها با استفاده از رمزارزها دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رسما موضوع ارزهای دیجیتال را در مشت خود و به صورت راکد نگهداشته است و تصمیم استفاده از ارزهای دیجیتال را در مورد تجارت رسمی نابه‌وقت خوانده است.

البته شایان ذکر است که روسیه دلایل خوبی برای دور زدن تحریم ها در کنار ایران دارد. هر دوی این کشورها تحت شدیدترین تحریم های بین المللی قرار گرفته‌اند و استفاده از ارزهای دیجیتال برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا یک راه مناسب است.

پوتین اخیراً به ایران رفت تا با ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور ایران دیدار کند. پوتین در کنار دیداری که با رئیسی و اردوغان داشت، با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب نیز دیدار کرد، در این دیدار آن‌ها در مورد امضای قرارداد نفتی 40 میلیارد دلاری به بحث و مذاکره پرداختند.

به گفته مجری قانون فدرال ایالات متحده آمریکا، کره شمالی، در کنار دیگر کشورهای تحت تحریم‌ گسترده ایالات متحده، از سرقت‌های غیرقانونی رمزارزها پول زیادی به دست آورده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات غربی نگران هستند که میلیون‌‌ها ارز دیجیتال به سرقت رفته، برای تامین مالی برنامه هسته‌‌ای کره شمالی استفاده شوند. ایالات متحده تا آنجا پیش رفته است که شرکت های بسیاری که در بازار ارزهای دیجیتال مشغول به فعالیت هستند را به اتهام کمک به کره شمالی در شستشوی وجوه دزدیده شده تحریم کرده است. از جمله بارزترین این سازمان‌ها Tornado Cash است که یک پروتکل رمزنگاری برای تامین امنیت تراکنش‌های اتریوم است.

رازی پیدا و نه چندان محرمانه وجود دارد و آن اینکه ایرانی‌ها از ارزهای دیجیتال مختلف برای فرار از تحریم‌ها استفاده‌های زیادی کرده‌اند و از این طریق تحریم‌ها را دور زده‌اند.

این ماجرا تا آنجا پیش رفته که برخی از سیاستمداران آمریکایی از صرافی ارزهای دیجیتال Binance به این علت که این پلتفرم از طریق زیرساخت‌های خود و با وجود تحریم‌های گسترده ایالات متحده علیه ایران، اخیراً فرایند تریدینگ را برای ایرانی‌ها ساده‌تر کرده است، انتقاد کرده‌اند.

این شرکت گفته است که از زمان دریافت انتقادات به بعد تکنولوژی و سیاست‌های ضد پولشویی خود را تشدید کرده است تا تحریم‌های کشورهایی مانند کره شمالی، سوریه، کوبا و ایران را بهتر رعایت کند.

دور زدن تحریم ها با استفاده از رمزارزها ؛ شیوه جدید ایران برای پرداخت هزینه واردات!

البته که چاگری پویراز، رئیس جهانی تحریم‌ های بایننس در مصاحبه‌‌ای صریح با Coindesk گفته که معاملات ایرانیان خارج از ایران آزاد و قانونی است.

تیگران گمباریان، معاون اطلاعات جهانی این شرکت همچنین مدعی شد که تبعیت شرکت‌‌های اروپایی از تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی است. البته این موضوع پیچیدگی بسیار بیشتری داشته و از آنجایی که این شرکت هنوز هیچ کشوری را برای فعالیت‌های اصلی خود ارائه نکرده است، از قوانین و مقررات و محدودیت های هر کشوری در تجارت بین‌المللی چشم‌پوشی کرده است.

اگرچه اینطور نیست که پذیرش کریپتو در ایران کاملاً ساده و بدون مشکل بوده باشد اما ایران استخراج ارزهای دیجیتال را در این کشور تسهیل کرده است و گزارش‌‌ها نشان می‌‌دهد که 4.5 درصد از کل استخراج‌های جهان در این کشور انجام شده است.

اما ایران از زمانی که مصرف بسیار زیاد برق توسط ماینرها منجر به قطعی‌های گسترده برق شد، قوانین شدیدتری برای استخراج رمزارزها وضع کرد. اکثریت قریب به اتفاق آن عملیات‌های ماینینگ بدون مجوز و غیرقانونی بودند و از شبکه محدود اما یارانه‌ای کشور که مخصوص استفاده خانگی است استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص دور زدن تحریم ها با استفاده از رمزارزها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر