خشن ترین سکانس های تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار

خشن ترین سکانس های تاریخ سینما یکی از موضوع‌هایی است که بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای وحشت در سینما بدنبالش هستند. با ما و سایت فیگار بمانید.

به تصویر کشیدن خشونت در فیلم‌ها همیشه موضوع بحث و گفت وگو در میان سینماگران بوده است. درباره میزان خشونت در سینما بسیار گفته شده است، اما آنچه در نوشتار خشن ترین سکانس سینما مهم است هدف آن می‌باشد.

و تعداد کمی از فیلمسازان موفق به کشف جنبه‌های عاطفی و روانی خشونت شده‌اند. اکثر فیلم‌ها از خشونت برای اهداف شوکه‌کننده و سرگرمی سوء استفاده می‌کنند و به هیچ وجه قصد ایجاد مزاحمت برای تماشاگران ندارند. این فیلم‌ها رویای بینندگان را دستکاری می‌کنند و یک بسته سرگرمی سالم و مملو از اکشن و خشونت بی‌معنا را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

خشن ترین سکانس های تاریخ سینما

منزجرکننده ترین سکانس‌های سینما

فهرست سکانس‌های خشن تاریخ سینما که در ادامه این مقاله آمده است را می‌توانید در یک نگاه در لیست زیر ببینید:

خشن ترین سکانس های تاریخ سینما
خشن ترین سکانس های تاریخ سینما

اما همانطور که میشائیل هانکه بزرگ زمانی گفت، خشونت بیش از حد وحشیانه و دردناک است که نمی توان در مورد آن صحبت کرد و بسیاری از فیلمسازان که اغلب آنها را تحریک کننده می دانند، بینندگان خود را از واقعیت های موجود در وجودشان آگاه می کنند که بر خلاف عقاید رایج، آنها را بسیار می سازد. کمتر بدبین و خوشبین تر. این مقاله نگاهی به فهرست خشن‌ترین، تکان‌دهنده‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین صحنه‌های فیلم دارد.

Taxi Driver – تیراندازی

خشن ترین صحنه در سینما
خشن ترین صحنه در سینما

بسیاری از خشونت‌ها در «راننده تاکسی» ممکن است همان تأثیری را نداشته باشد که 40 سال پیش داشت. اما آنچه در اینجا خیره کننده است، شدت کیفیت فضاسازی در صحنه است. بسیاری از اتفاقاتی که در طول تیراندازی‌ها رخ می‌دهند، به علت ارتباط و همدردی با تراویس شکل دیگری به خود می‌گیرند و بیننده را تا سرحد مرگ تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او واقعاً گم شده است و بازی روانیی که پیش گرفته تنها راه نجات او بود. همانطور که راجر ایبرت گفت، ما از او می‌ترسیم و اما می‌خواهیم به او نگاه کنیم، به او اهمیت می‌دهیم و او هستی و بقای همه‌ی ماست.

Videodrome – زنده باد گوشت جدید

خشن ترین صحنه در سینما
خشن ترین صحنه در سینما

دیوید کراننبرگ، استاد ترس کانادایی، احتمالاً یکی از بحث برانگیزترین فیلمسازان تمام دوران است. وسواس او نسبت به ترس‌های انسانی اغلب برخی از عجیب‌ترین، ترسناک‌ترین و تاثیرگذارترین تصاویر سینمایی در تمام دوران را تولید کرده است.

سینمای او بیشتر تجسم فیزیکی وحشت انسانی بود و این را شاید بتوان به بهترین نحو در فیلم ترسناک علمی تخیلی او در سال 1983 “Videodrome” به تصویر کشید.

مکس خودش را در تلویزیون تماشا می‌کند، قبل از اینکه تلویزیون منفجر شود، به سر خود شلیک می‌کند و کلمات «زنده باد گوشت جدید» را به زبان می‌آورد. این سکانس به طرز عجیبی سوررئال و کابوس‌آمیز است که می‌تواند تا مدت‌ها ذهن شما را درگیر کند و اگرچه به نظر می‌رسد که قصد دارد صرفاً کمی سرگرمی شوک‌ه‌آور ارائه کند، اما تأثیر آن باقی می‌ماند و هرگز نمی‌توانید آنچه را که دیدید فراموش کنید.

بیشتر بخوانید:

بسیاری از صحنه‌های ویدئودروم برای اکران در سینما سانسور شدند؛ برای مثال در رؤیای سامورایی صحنه‌ای که دیلدویی را نشان می‌دهد، در ابتدا سانسور شد. کراننبرگ در مورد سانسور گفت: «سانسور همیشه بسیار شخصی است و خیلی بستگی به حساسیت‌های فرد ایرادجو دارد.»

او همچنین گفت: «دیدن برداشت‌های افراد از تصاویر وقتی که ایرادگیر می‌شوند، چیز جالبی است. مرا محکوم به نشان دادن صحنهٔ اخته کردن یک مرد در این فیلم کردند. آن صحنه به اندازهٔ کافی بد بود، الکترود زدن به بیضه‌های او، اما برخلاف چیزی که انجمن سینمایی آمریکا گمان برد، اخته کردن نبود. مجبورم کردند که آن صحنه یا بیشترش را سانسور کنم.»

City of God – تیراندازی بچه

خشن ترین سکانس سینما
خشن ترین سکانس های تاریخ سینما

فیلم روایتی از رشد جرم و جنایت در حاشیه شهر ریو دوژانیرو در خلال سال‌های دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی می‌باشد. خط روایتی داستان سعی در تفهیم شعار “اگه فرار کنی دیو می‌گیرتت، و اگه سرجات بایستی می‌خورتت” (به انگلیسی: If you run the beast catches, if you stay the beast eats) را دارد.فیلم دارای رده سنی +۱۸می‌باشد.

یکی از نقاط قوت فیلم شهر خدا تصمیم‌های درستی‌ست که در خصوص شخصیت‌پردازی گرفته شده است. در یک فیلم واقع‌گرا در کنار بازی رئالیستی لازم‌ست که شخصیت‌ها شرایطی منحصر به فرد داشته باشند. در دنیای واقعی هیچ‌وقت با یک انسان کاملا بد یا خوب روبه‌رو نیستیم، هیچ‌کس کاملا سیاه یا سفید نیست و این نکته در شخصیت‌پردازی چنین فیلمی که کاراکترهایش در قطب‌های مثبت و منفی قرار گرفته‌اند، رعایت شده است.

مثلا راکت با این‌که کاراکتر مثبت فیلم است، ضعف‌هایی در شخصیت اصلی‌اش وجود دارد که آن را برای بیننده خاکستری کرده است. مثلا در مثلث عشقی بین راکت، بنی و آنجلیکا ضعف راکت در حفظ دختری که به گفتهٔ خودش دیوانهٔ اوست، از او شخصیتی شکننده در این زمینه ارائه می‌دهد و در خصوص لیلی‌زی با آن شخصیت سیاه لحظاتی هست که نکاتی انسانی از او می‌بینیم. مثل گریه‌اش بر سر جنازهٔ بنی و یا در جایی که دوربین را به خاطر علاقهٔ راکت به عکاسی به او می‌بخشد و از همهٔ این‌ها گذشته آن مرگ خشونت‌بار نهایی، چهرهٔ یک قربانی را به عنوان آخرین تصویر از او در ذهن ما باقی می‌گذارد.

«شهر خدا» با واقع گرایی وحشیانه و انرژی خامش هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. این فیلم دقیقاً با امثال «پدرخوانده» و «رفقای خوب» به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های گانگستری ساخته شده است. صحنه‌ای که بیشتر از همه در فیلم تکان دهنده است، زمانی اتفاق می‌افتد که لیل زی به پاهای دو بچه شلیک می‌کند و از بچه‌ای دیگر می‌خواهد که به هر یک از آنها شلیک کند.

سپس کودک با اکراه به یکی از آنها شلیک می‌کند و بلافاصله او را می‌کشد. چیزی که در مورد صحنه باورنکردنی است، بازی توسط بچه‌ای است که به پایش شلیک شده. این مسئله به طرز باورنکردنی واقع بینانه است و در یک لحظه باعث می‌شود احساس کنید که زندگی انسان چقدر می‌تواند ناامید کننده باشد. صحنه با شدتی نفس‌گیر تصویربرداری شده و از بسیاری جهات گریه بچه هرآنچیزی که فیلم باید بگوید را می‌گوید.

Once Upon a Time in America – تجاوز جنسی دبورا

خشن ترین سکانس سینما
خشن ترین سکانس سینما, خشن ترین سکانس های تاریخ سینما

سرجیو لئونه باعث شد بفهمیم تجاوز جنسی واقعا چه حسی دارد. نمی‌توانیم به هیچ فیلمساز دیگری فکر کنیم (احتمالاً به جز گاسپار نوئه) که به طرز وحشیانه‌ای توانسته باشد درد، انزجار و وحشت واقعی تجاوز جنسی را به تصویر بکشد.

نودلز تلاش می‌کند تا عشقش دبورا را تحت تاثیر قرار دهد و سعی می‌کند رابطه شکست خورده‌ی خود را اصلاح کند و هر دو با اشتیاق یکدیگر را می بوسند اما در یک لحظه، نودلز به او تجاوز کرده و او را در ماشین رها می‌کند. این سکانس یک صحنه طولانی است که به طرز دردناک و وحشیانه‌ای تجاوز جنسی را به تصویر می‌کشد و موفق می‌شود تا مدت‌ها پس از پایان صحنه تأثیری دلخراش روی ذهن شما بگذارد.

Salo, or the 120 Days of Sodom – قتل نهایی

خشن ترین سکانس سینما
خشن ترین سکانس سینما, خشن ترین سکانس های تاریخ سینما

«سالو» پیر پائولو پازولینی احتمالاً تفرقه‌انگیزترین فیلم تاریخ سینماست. برای برخی، این اثر یک شاهکار است در حالی که برخی دیگر آن را ننگی برای هنر سینما می‌دانند.

ورود آن به این فهرست باعث نمی‌شود که بسیاری از آن‌ها را به خود جذب کند، زیرا این فیلم، در بیشتر موارد، به دلیل نمایش خام خشونت و بی‌رحمی، غیرقابل تماشا است. راستش می‌توانستیم کل فیلم را اضافه کنیم، اما اگر بخواهیم فقط یک سکانس را انتخاب کنیم، صحنه آخری خواهد بود که قربانیان در نهایت به قتل می‌رسند، اما به وحشیانه‌ترین شکل غیرانسانی که می‌توانید تصور کنید.

به نظر می‌رسد بار معنایی فیلم فراتر از حد انتظار باشد چنانچه [حتى] فیلم را به سادگی، به گفته‌ی منتقدی فرانسوی، «گواه خشم و غضب از مصادر قدرت مطلق در این جهان» بدانیم که به مدد قدرت خود با آدم‌ها همچون چیزها، همچون اشیاء رفتار می‌کنند.»

نشانه‌های بسیار زیادی وجود دارد حاکی از همدستی میان قربانی‌ها و شکنجه‌گرانشان. (زمانی پازولینی در مقاله‌ی معروفی نوشت: «همیشه نگاه قربانی است که خبر از اعمال خشونت علیه او – زن یا مرد – می‌دهد. به نظر می‌رسد چیزی که فیلم نشان می‌دهد (فارغ از نیات آگاهانه‌ی پازولینی) تنها قدرت زورمندان برای قربانی کردن ضعفا نیست، بلکه خواست ضعفا برای قربانی شدن، میلشان به اینکه با آنها مثل اشیاء رفتار شود، هم هست.

Antichrist – سوراخ کردن پا

خشن ترین سکانس تاریخ سینما
خشن ترین سکانس تاریخ سینما, خشن ترین سکانس های تاریخ سینما

فیلمی به کارگردانی لارس فون تریه محصول سال ۲۰۰۹ و اولین قسمت از سه‌گانهٔ «افسردگی» فون تریه است که دو قسمت دیگر آن مالیخولیا و نیمفومانیاک هستند.

این فیلم یکی از فیلم های پر تنش و نامتعارف سینمای جهان است. یکی از شخصی ترین کارهای فون تریر میباشد که مشکلات افسردگی او را منعکس میکند. فضا بواسطه ی عناصر وحشت توسط یک زن پر از خشونت میشود.

صحنه‌ای که به عنوان آزاردهنده‌ترین صحنه در فیلم برجسته می‌شود، صحنه‌ای است که زن در لحظه آمیزش، یک قطعه چوب بزرگ را بر روی بیضه‌های مرد می‌کوبد. او هوشیاری خود را از دست می‌دهد و زن سپس پای او را سوراخ می‌کند. درواقع زن در این فیلم، عنصر نرینه را به شکل فیزیکال نشانه میگیرد و شما برخلاف طبیعتِ رفتاری خود باید آن تصاویر را تحمل و جز لذت بردن کاری نکنید… لطفا!

ضدمسیح فیلمی مذهبی است که فون تریه از آن به عنوان ادای دین به آندری تارکوفسکی یاد کرده‌است. این فیلم واکنش‌های مختلفی از سوی منتقدان در پی داشت، از جمله واکنش‌هایی دربارهٔ بیان آشکار دیدگاه زن ستیز در فیلم، نقدهای مثبت و منفی گوناگون.

داستان:

زن و شوهری بعد از مرگ فرزند در یک حادثه، تصمیم می‌گیرند که برای درمان افسردگی زن و مهیا شدن شرایطی مناسب، برای مرد به خانه‌ای در حاشیه یک جنگل نقل مکان کنند. در همین حین زن راهی پیچیده، سیاه و دردناک را برای آزار مرد و خود آغاز می‌کند…

Irreversible – Rectum

خشن ترین سکانس تاریخ سینما
خشن ترین سکانس تاریخ سینما, خشن ترین سکانس های تاریخ سینما

گاسپار نوئه شما را با یک حال جنون آزاردهنده تحت تاثیر قرار می‌دهد که شما حس خفقان مطلق را داشته باشید. شما بهنگام دیدن این فیلم دلتان فریاد می‌خواهد؛ دلتان رهایی از این دنیایی که بسیار خالی از هر نوع امید است می‌خواهد.

این دنیای پویا اما نیهیلیسم است که نوئه می‌سازد، تجربه زیست را بسیار دلخراش و ویرانگر می‌کند. این فضاسازی از جهاتی پوچ و حتی خنده دار است زیرا مارکوس می‌دود و از انتقام ناامید می‌شود اما در نهایت فرد اشتباهی را دستگیر و سعی می‌کند با او مبارزه کند. او تسلیم شده و تقریباً مورد تجاوز قرار می‌گیرد، اما توسط دوستش که به طرز وحشیانه‌ای مردی را با له کردن جمجمه او با استفاده از یک کپسول آتش نشانی می‌کشد، نجات می‌یابد.

Benny’s Video – قتل در خارج از تصویر

خشن ترین سکانس تاریخ سینما
خشن ترین سکانس تاریخ سینما, خشن ترین سکانس های تاریخ سینما

دومین فیلم بلند میشائیل هانکه پسر نوجوانی را دنبال می‌کند که علاقه زیادی به بازی‌های ویدیویی و فیلم‌های اکشن دارد. استفاده‌ی مکرر خشونت او را از واقعیت دور کرده است و به نظر می‌رسد ذهنش مرز بین واقعیت و خیال را محو کرده است.

بنی دختری را به خانه‌اش دعوت می‌کند و فیلم‌های خشونت‌آمیز کشتار خوک را به او نشان می‌دهد. سپس با بازیگوشی اسلحه‌ای را برمی‌دارد و آن را روی سینه خود می‌گیرد و از او می‌خواهد به او شلیک کند که او مخالفت می‌کند.

در حالی که دوربین مانیتور ویدیویی پشت سرش را نشان می‌دهد که در آن بنی را می‌بینیم که او را به گوشه‌ای می‌کشد، درواقع همه چیز از دید ما خارج می‌شود و فقط فریادهای او را می‌شنویم. خشونت در خارج از صفحه نمایش به شیوه رایج در فضاسازی‌های هانکه اتفاق می‌افتد، صحنه در ذهن ما باقی می‌ماند و آنچه واقعاً در اینجا نگران کننده است حساسیت زدایی کامل بنی نسبت به خشونت است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار خشن ترین سکانس های تاریخ سینما سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


One thought on “خشن ترین سکانس های تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *