;
coinex

پرداخت مالیات فروش خودرو صفر نیز به خودروسازان محول شد!

اخیرا اعلام شده که پرداخت مالیات فروش خودرو صفر وظیفه خودروسازان است. اما پیامد محول کردن این مالیات به خودروسازان چیست و چه تاثیری بر قیمت‌ها دارد.

بنابر قانون جدید،‌ مالیات فروش خودرو پیش از مراجعه به مراکز تعویض خودرو باید پرداخته شود و خودروسازان موظف به پرداخت آن هستند. برای تعویض پلاک باید به طور اینترنتی از سایت نوبت‌دهی تعویض پلاک، ابتدا نوبت بگیرید. این مورد نیز تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که مالیات نقل و انتقال خودرو پرداخت شده باشد.

بیشتر بخوانید: پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست؟

پرداخت مالیات فروش خودرو صفر

پرداخت مالیات فروش خودرو صفر نیز به خودروسازان محول شد!

بنابر قانون، در سال 1401 مالیات نقل و انتقال خودرو بایستی پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک پرداخت شود. در چنین شرایطی، طبعا بایستی خودروسازان این مالیات را پرداخت کنند،‌ این امر نیز به نوبه خود منجر به افزایش هزینه‌های خودروساز و فراهم شدن بهانه مناسبی برای افزایش قیمت خودرو می‌شود.

بنابر آنچه که پیش از این رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور انتظامی اعلام کرده، قانون پلیس راهور را مسئول کنترل پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو کرده است. بر این اساس تنها وسیله نقلیه‌ای که مالیاتش پرداخت شده باشد می‌‌تواند واجد دریافت خدمات نقل و انتقال باشد.

علاوه بر این،‌ هزینه مالیات عوارض شهرداری و هزینه خلافی خودرو نیز بر عهده فروشنده است اما هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار باقی خواهد بود.

بر اساس اعلام داوود منظور معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی به حسین فرهیدزاده سرپرست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، خودروسازان را مسئول پرداخت اولین مالیات خودروهای صفر کیلومتر تولید داخلی و همچنین خودروهای مونتاژ داخل عنوان کرد. در این نامه آمده:

بر اساس ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، مالیات اولین نقل و انتقال خودرو اعم از تولید کارخانجات داخلی یا مونتاژ از سوی واردکننده‌ها بر عهده شرکت‌های خودروساز است.

پرداخت مالیات فروش خودرو صفر نیز به خودروسازان محول شد!

بنابر اعلام معاون وزیر اقتصاد، شرکت‌های خودروساز داخلی یا واردکنندگان قطعات خودروهای خارجی که در داخل مونتاژ می‌شوند،‌ بدون درج مالیات مذکور در صورتحساب فروش‌، بایستی این مالیات را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

چنین بندی طبیعتا به معنای کاهش حاشیه سود خودروسازان یا واردکنندگان خودرو خواهد بود، امری که تحقق آن در عمل کمی بعید به نظر می رسد و احتمالا شرکت های عرضه کننده، با افزایش قیمت، پرداخت چنین مالیاتی را جبران خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره پرداخت مالیات فروش خودرو صفر توسط خودرسازان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر