;
coinex

واردات خودرو اقتصادی زیر 10 هزار دلار ؛ بدون آپشن، بدون ایمنی، اما ارزان!

از زمان توقف تولید 4 خودرو اقصادی ایران خودرو و سایپا و محدود شدن سبد خرید مردم، بحث واردات خودرو اقتصادی زیر 10 هزار دلار مطرح شده است.

بعد از توقف تولید تیبا، سمند، ساینا و 405، بازار داخلی شدیدا کمبود خودرو اقتصادی را حس می‌کند. از سوی دیگر تمرکز دولت بر واردات محصولاتی اقتصادی قرار گرفته که تمام اقشار جامعه از جمله قشرهای متوسط و کم درآمد بتوانند از آن‌ها برخوردار شوند. اخیرا اما با بررسی طرح و ایده‌های مسئولان و تطبیق آن با محصولات وارداتی احتمالی،‌ بیشتر به نظر می‌رسد که دولت در اندیشه واردات خودروهایی با سطح ایمنی بسیار پایین باشد که اطمینانی به آن‌ها نیست.

بیشتر بخوانید: پرداخت مالیات فروش خودرو صفر نیز به خودروسازان محول شد!

واردات خودرو اقتصادی زیر 10 هزار دلار

واردات خودرو اقتصادی زیر 10 هزار دلار ؛ بدون آپشن، بدون ایمنی، اما ارزان!

در حال حاضر البته متن آیین نامه واردات خودرو هنوز نه به تصویب رسیده و نه مشخص شده، اما هرازگاهی زمزمه‌هایی در این باره به گوش می‌رسد و مسئولین اطلاعاتی از واردات خودرو فاش می‌کنند. بنابر آخرین اخبار و علی‌رغم حذف سمند، پژو 405 و تیبا از سبد محصولات خودروسازان،‌ هنوز جایگزین‌های اقتصادی مناسبی برای آن‌ها اعلام نشده است.

به گفته یکی از نمایندگان مجلس،‌ خودروهای اقتصادی وارداتی قرار است سقف قیمت 10 هزار دلاری داشته باشند و تعرفه‌ آن‌ها بین 10 تا 20 درصد باشد. این اما به معنی واردات خودروهایی با سطح ایمنی بسیار پایین است که فاقد ستاره ایمنی هستند.

از طرف دیگر اساسا تنوع زیادی در این سطح قیمتی در کار نیست. رنو کوئید هندی، ام وی ام 110، سوزوکی ماروتی آلتو، هیوندای i10 هندی، کیا پیکانتو و داچیا ساندرو گزینه‌های احتمالی واردات خودرو هستند اما نیمی از آن‌ها اساسا هیچ آپشن امنیتی ندارند و در این بین تنها کیا پیکانتو است که به سطح ایمنی سه ستاره دست یافته است.

از سوی دیگر، تنوع بخشیدن به خودروهای وارداتی و عرضه خودروهای باکیفیت، در درجه اول مستلزم حذف محدودیت‌ها است. به بیان دیگر تشخیص قیمت و نوع خودروی وارداتی بایستی به واردکننده واگذار شود. ولی این موضوع برخلاف هدف اصلی واردات،‌باعث انحصاری شدن صنعت خودرو و در واقع ادامه رفتار انحصارگرایانه دولت به نفع خودروسازان داخلی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره واردات خودرو اقتصادی زیر 10 هزار دلار چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر