;
coinex

زیاد فکر کردن واقعا بدن شما را خسته می‌کند!

آیا می‌دانستید بدن انسان‌ها با زیاد فکر کردن هم خسته می‌شود؟ محققان به تازگی با انجام یک پژوهش توانسته‌اند خستگی ناشی از فعالیت ذهنی را به اثبات برسانند.

شاید از شنیدن این که علاوه بر کار سخت فیزیکی، انجام فعالیت ذهنی نیز باعث ایجاد احساس خستگی و فرسودگی می‌شود، تعجب کنید. اما دانشمندان به تازگی به شواهد و یافته‌های جدیدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد تنها با نشستن و زیاد فکر کردن هم افراد می‌توانند احساس خستگی کنند، در واقع این احساس دلیل علمی دارد.

بیشتر بخوانید: کشف مکانیزم تکثیر ویروس کرونا ؛ پاندمی به پایان می‌رسد؟

خستگی ناشی از زیاد فکر کردن

نتایج مطالعات دانشمندان که در تاریخ 11 آگوست در مجله Current Biology منتشر شده است، نشان می‌دهد که انجام فعالیت ذهنی و شناختی شدید برای مدت طولانی باعث می‌شود که ترکیباتی جانبی و سمی در بخشی از مغز به نام قشر پیش پیشانی انباشته شود.

محققان می‌گویند که این پدیده بر روی دیگر فعالیت‌های این بخش از مغز مانند برنامه ریزی و تصمیم گیری‌ تاثیر گذاشته و باعث می‌شود که افراد به سمت اقدامات و فعالیت‌هایی که نیازی به تلاش یا انتظار ندارند، متمایل شوند. Mathias Pessiglione از دانشگاه Pitié-Salpetrière در پاریس می‌گوید:

نظریه‌های زیادی عنوان کرده‌اند که خستگی نوعی توهم ساخته شده توسط مغز است تا ما را وادار کند کاری را که در حال انجام آن هستیم متوقف کرده و به فعالیت لذت‌بخش‌تری روی بیاوریم. اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که فعالیت ذهنی و شناختی واقعا منجر به تغییر عملکرد مغزی یعنی همان تجمع مواد مضر می‌شود. بنابراین خستگی در واقع یک واکنش طبیعی است. خستگی سیگنالی است که با هدف حفظ یکپارچگی عملکرد مغز ما را از ادامه فعالیت مغزی بازمی‌دارد.

Pessiglione و همکارانش از جمله نویسنده اصلی پژوهش Antonius Wiehler، کنجکاو شده بودند که بفهمند چرا مغز برخلاف کامپیوتر و ماشین‌ها نمی‌تواند به طور مداوم کار کند. آن‌ها حدس می‌زدند که این خستگی ناشی از بازیافت مواد سمی ایجاد شده در مغز با انجام فعالیت ذهنی است. از این رو، این محققان با هدف دستیابی به دلیل اصلی خستگی ذهنی دست به یک پژوهش زدند.

زیاد فکر کردن

این دانشمندان از یک طیف‌سنج تشدید مغناطیسی (MRS) برای نظارت روی ترکیبات شیمیایی مغز دو گروه متفاوت در طول یک روز کاری استفاده کردند. گروه اول شامل افرادی می‌شد که در طول روز نیاز به فعالیت شناختی شدیدی داشتند و گروه دیگر متشکل از افرادی بود که فعالیت شناختی نسبتا سبک‌تری داشتند.

شواهد به دست آمده نشان می‌داد که علائم خستگی مانند کاهش گشاد شدن مردمک چشم فقط در گروه اول به وجود آمده است. افرادی که در این گروه بودند با به وجود آمدن علائم خستگی، به فعالیت‌های آسان که با تلاش کمی به نتیجه می‌رسیدند، روی آورده بودند. همچنین در این افراد سطوح بالاتری از گلوتامات (ماده‌ای شیمیایی که سلول‌های عصبی برای انتقال سیگنال‌ها به سلول‌های دیگر از آن استفاده می‌کنند) در سیناپس‌های قشر پیش‌پیشانی مغز تولید شده بود.

بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که تجمع گلوتامات، فعالیت‌های این بخش از مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به طوری که هرگونه فعالیت ذهنی و شناختی را پس از یک روز کاری سخت، برای افراد دشوار می‌سازد. Pessiglione در جواب اینکه آیا راهی برای دور زدن این محدودیت توانایی مغز وجود دارد یا خیر گفت:

بهتر است برای حل این مشکل از دستور العمل‌های خوب و قدیمی یعنی همان استراحت و خواب استفاده کنیم. چرا که شواهدی مبنی بر حذف گلوتامات از سیناپس‌ها در طول خواب وجود دارد که تاثیرگذاری خواب بر از بین بردن خستگی را ثابت می‌کند .

به گفته محققان، نظارت بر تغییرات شیمیایی و متابولیت‌های قشر پیش پیشانی می‌تواند کارایی مفید و پیامدهای عملی نیز داشته باشد. برای مثال، محققان می‌گویند این نظارت که به تشخیص خستگی شدید ذهنی منجر می‌شود، می‌تواند برای تنظیم برنامه‌های کاری، به منظور جلوگیری از خستگی در محل کار، کمک کننده باشد. همچنین محققان توصیه کرده‌اند که بهتر است افراد هنگام خستگی از تصمیم گیری‌های مهم خودداری کنند.

دانشمندان امیدوارند که در مطالعات آتی به دلایل حساسیت قشر جلوی مغز به تجمع گلوتامات دست یابند. همچنین آنها کنجکاو هستند که بدانند آیا علائم ایجاد شده در مغز، میتواند مانند خستگی به تشخیص و پیش بینی بهبودی و شرایط سلامتی مانند افسردگی یا سرطان کمک کند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره خستگی ناشی از زیاد فکر کردن چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید.

منبع: sciencedaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر